Jump to content

MIG hitsaus konetta ostamassa


Guest Raastinrauta

Recommended Posts

 Vastaava tuote on myös Airliquidilla. Argonseos, argon, asetyleeni, happi ja typpi löytyy 11 litran pulloissa. Kätevää näissä on se, että vaihtopullon saa helposti myös viikonloppuna, kun  jälleenmyyjinä on viikonloppunakin auki olevia liikkeitä:)

Link to comment

Suosituksia/kokemuksia ao. koneista ja tarkoitus olis käyttää peltihitsaukseen 0,6 langalla, sillä mörkökoneet ja tiggi löytyy jo erikseen...

 

alustavasti katselin:

Kempin minarcmig 170 tai 200

Esabin caddy 200i

Migatronic 161i

 

kolme noista näyttäis olevan vajaan tonnin ja tuo 200 kiipee jonkinverran yli...

 

telwinin sais 500;- mutta itellä ei mitään kokemusta ko. laittesta ja ei viitsis ostaa sikaa säkissä...

Ite olen hitsaillut kaikilla paitsi Kemppi 170sta, hyviä kaikki, pystyy hitsailee myös rautarakenne hommia jopa micatronicilla, hitsasin lumityökoneen 8-9mm nostokorvakkeet. Jos fyrkasta eioo kiinni, kemppi 200.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Hitsi kone ois hakusessa(MIG) ''salkku'' malliset kempit voi unohtaa, mitta on täys...

 

Mielessä on tuommoinen kempin kempomat 2100 taikka 2500. Onko kovin suuria eroja lie kyseisillä koneilla? 

 

Ja uskaltaakohan noita käytettyjä ostaa kun tiiä kuin ''loppu'' ne jo on..

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Itsellä lainassa työkaverilta kemppi trigger 1000, sopii max 2-3mm pellille, parhaimmillaan 1-1,5mm pellillä, aivan verraton vehje. Kaksi nappia vain, virtanappi ja kolvissa toinen nappi. Mitä kovempaa painaa kolvin nappia, sitä enemmän virtaa ja langansyöttöä tulee.

extrabilder215127_large.jpg

 

 

Jos vielä päädyn ostamaan hitsauskoneen, niin se on tuo Esab caddy 160, on kompakti ja sovelias 0,5-4mm pellille asti ja riittää 10 tai 16A sulake riippuen asetuksista, tässähän on yksinkertaiset säädöt, pellin vahvuus valitaan koneesta ja lämmölle/virralle hienosäätö.

 

http://mam.esab.com/assets/1/3B26C73647034F338C41D9ACB7DE6DCF/doc/211A371054F04746A50108ABB7D11A81/430955-fi_FI-FactSheet_Main-01.pdf

Link to comment

Noi vanhemmat vehkeet on ikiliikkujia, toimii isälta pojalle,ja äidiltä tyttärelle, jos tulee isompaa vikaa, voi heittää romulavalle, jos korjaus maksaa enemmän kuin koneen arvo on! Poltin kaapeli kannattaa ehkä vaihtaa, tuskin kallis osa. 

 

Esab 160 on hyvä kone, suosittelen!! :D

 

Ite tosiaan päädyin lähinnä hinnan takia Lincol:nin miggiin, monipuolisuuden takia, voi hitsata myös puikolla ja tig:llä, ja säädöt voi tedä itse hitsattavan materiaalin mukaan.

Link to comment

Mulla on ollut muutaman vuoden Kempin kempomat 2100. Oivallinen kone autopeltien hitsaamiseen ja kyllähän tolla hitsaa jotain vähän paksumpaakin. Kemppiläiset on ainkain omien

kokemuksien mukaan hyviä pelejä.

 

Janne.

Link to comment
  • 8 months later...

Autopeltihommissa voimavirtakone on täysturhake, yli kahden sentin yhtenäistä saumaa kun harvoin kannattaa hitsata ja ainevahvuus on liki aina alta kahden millin. Hyvä langansyöttölaite ja mahdollisimman pieni ja taipuisa kolvi on mulle ainakin tärkeimmät ominaisuudet . Mun ikivanhassa valovirta-arcosmasterissa on vielä nupiksi kaasutkin suoraan liipasimen takana ilman magneettiventtiiliä, pelkällä kaasulla on hyvä sammutella pikkupaloja ja jäähdyttää heftiä.

Link to comment

Kuten tuonne "Mitä ostit tänää" ketjuun pistin, tuli hommattua ESAB ORIGO C151 valovirtakone ja kunnon automattimaski. Kyllä on hitsin hyvä hitsi ja menee paksumpikin pelti. Kaasuna ihan Co2. Ja tuo maski on bueno....

Arvoin käytetyn 3-vaihekoneen ja uuden valovirtakoneen kanssa ja mielestäni päätös oli hyvä. Uusi on uusi ja kolmenvuoden takuulla ;)

Link to comment

Tämä  riippuu  täysin peltien paksuuksista, jos alle 3mm osien paksuus niin  ei eroa käytännössä näillä.  Itsellä ihan vasta ostettu Esab 200 ja töissä hitsareiden kanssa testattiin ja loistavasti vähän paksumpaa 4-5mm peltiä sai hitsattua. Nyt joululomalla lisää kokeilua :)   Mainitsemasi automaattikoneet ovat kyllä helppokäyttöisiä.

 

Nostetaan vanhaa aihetta...

 

Mitäs mieltä olette, automaattikone vai se yksinkertaisempi, kumpi parempi harrastelijan käytössä?

 

Esim. Esab 160 vrt. Esab 200 tai Kemppi minarcmig 170 evo vrt. 200 evo? 

Edited by -Alex-
Link to comment

Ainakin itse olen hitsikoneelle keksinyt paljon käyttöä vai helpojen papattamisesta aloitinkin. Siksi laakista voimavirtakone niin ei tarvi vaihdella. Ei mulla muuta kriteeriä hankinnassa ollut kuin että langansyötössä ei saa olla muoviosia ja eletroniikka on perseestä.

Link to comment

Tilanne on sen verran selkiytynyt että pienellä otannalla kaveripiiristä löytyy MinarcMig 180 & Esab 200I. Kunhan suuremmat kiireet helpottavat ja jaksan paneutua asiaan raijaan molemmat koneet tallille ja annan sauman palaa.

 

Katsotaan kumpaan tykästyn enemmän, salaa tietysti toivon että tuo manuaali täyttää tarpeeni kun on halvempi :-)

Link to comment

Äkkiseltään tuntuu aika makeelta tuo Esab 200 invertterikone aloittelijan käsissä, ei tule ikävä yhtään voimavirtaa tai 230v muuntajakonetta.  Ensinnäkin ampeerit riittää ainakin mulle jokaiseen juttuun kun en omista/korjaa maatalouskoneita ym. ja toisekseen helppo laittaa asetukset pellin vahvuuden mukaan (max 6mm) ja kolmanneksi on tosi kevyt käsitellä. Ja tosi kätevä esim heppauksia varten kun voi lämmöntuottoa -/+ 9 säätää automaattisäädön ohella.  Toki invertterikoneet maksaa vähintään yhtä paljon kuin pieni voimavirtakone samalta merkiltä,esim:

 

 

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/MIG-hitsauskone+Esab+Caddy+Mig+C200i/2171

 

 

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/MIG-Hitsauskone+Esab+Origo+Mig+C170+3ph+3-vaihe/232

 

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/MIG-Hitsauskone+Esab+Origo+Mig+C200+3ph/5293

 

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/MIG-Hitsauskone+Esab+Origo+Mig+C250+3ph/5292

 

 

Ammattivehkeisiin saa sitten kai vähintään 400-500€ laittaa lisää jos voimavirtaa halajaa tehokkaampana.

 

 

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/MIG-hitsauskone+Esab+Caddy+Mig+C200i/2171

 

Konepajalla meillä toki kaikki koneet voimavirtaa, mutta raudan paksuus vaihteleekin 3-20mm välillä.

Edited by -Alex-
Link to comment

Mullakin oli valovirta kemppi ja kas kummaa nykyään on voimavirtakone. Luulin kans että en voimavirtaa tarvitsisi, mutta niin siinä sitten vaan kävi. Saman maksaa voimavirta kuin valovirta noin niinkuin periaatteessa.

Ja hitsaat pääasiassa autopeltiä vai?

Link to comment

Mä vein valovirtakoneen kierrätyspisteeseen viime kesänä. Ehti 20 vuotta odottamaan, että josko jäisi hommia voimavirtakoneelta... Taitaa olla makuasia?

20 vuotta vanhalla valovirtakoneella ei ole kyllä mitään yhteistä tämän päivän invertteri-valovirta miggiin verrattuna. Asia on suunnilleen sama kuin vertaisi kaasuhitsausta tig-hitsiin. Kyllä se vaan taitaa olla niin, että ohutlevyhitsauksessa nuo nykyiset valovirtakoneet, etenkin vanhempiin voimavirtakoneisiin verrattuna, jo hyvän aikaa sitten.

 

Tokihan uusi voimavirtakone on varmasti yhtä hyvä, mutta se on taas hiukan sama asia kuin pakettiauton tilalle ostaisi kuorma-auton, eli normi tallitöissä pärjää varmasti nykyaikaisella valovirta migillä.

Edited by metake
Link to comment

Alta satasen ydinjätelankakoneellakin oon nähny näyttelyautojakin rakennettavan. Ei tartte kaasujen kanssa pelailla ja nuo heppailuthan hiotaan ja tinataan jokatapauksessa. Pintapelleissä normirakentelijalle tärkeintä on minimaalinen lämmöntuotto eli mitä vähemmän pelti vetelee sitä helpommin saadaan maalauskuntoon. Alustassa sitten saumojen lujuudellakin on väliä paitsi katsastusrempassa ratsupaikan ratsupaikan ratsupaikan kohdalla. Pari popniittiä ja saumat sikakitillä tuntuis olevan hyväksihavaittu metodi...tohon vielä minimissään viismilliä alustamassan ja hiekkapölyn sekotusta niin sul on valmis museoauto....

Link to comment

No autojakin tulee tehtyä. Ja paljon muutakin nykyään. En tuosta eletroniikasta tallihommista perusta. Mutta olisi sitten invertteri tai ei, langansyötön toiminta viimekädessä määrää sen miten hitsi toimii. Siksi mahdollisimman paljon rautaa koneessa mulle, kiitos.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kaasupulloa hankkimassa tuon täyskokoisen lainapullon tilalle (joka vielä tilaa pienessä tallissa).  Tarjolla on Albee 18% Co2/Argon 5 litraisena 229€ hintaan ja 11 litrasena 349€ hintaan, sekä työkaverilta Agan 5 litrainen omistusoikeuspullo 195€ täytettynä 25% Co2/Argon kaasulla.

 

Hitsailu pientä, satunnaista, heppailua, vähän peltitöitä jne, että mahtaisko riittää 5 litran pullo?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...