Jump to content

lämmönvaihtimen vuotojen testaus ja uusien putkien löytämine


Guest Juge

Recommended Posts

Ostin -73 kuplan (1600 kuutiota) josta oli poistettu lämmönvaihtimelle tulevat ja siitä lähtevät putket ilmeisesti niissä olevien reikien takia. Pohdiskelen tässä että saako lämmönvaihtimien kunnon tarkastettua jotenkin helposti ettei huomaa putkien löytymiseen ja asentamisen jälkeen että ne ovatkin rikki. Ja mistäköhän voisi löytää nuo tarvittavat putket? Tai millä nimellä niitä voisi googletella? Eikös ne tule siitä haitariputkesta siihen lämmönvaihtimeen?

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Puhallinkopasta menee putket lämmönvaihtimille konehuoneen puolelta ja lämmönvaihtimista sitten eteenpäin kabiiniin haitariputkien läpi. Sekä konehuoneen puolen, että haitariputkia saa jälkituotantona, esim. Aircooled.fi:stä.

 

Puhallinkopasta lämmönvaihtimelle menevä 50mm halkaisijalla oleva putki maksaa 6 euroa / kpl (riittää molemmille puolille) ja lämmönvaihtimista koriin menevät putket vuosimallista riippuen 39-49 euroa / kpl.

 

Lämmönvaihtimen testaaminen on mahdollista, tosin vähän työtä se vaatii. Helpoiten homma ehkä hoituu, jos hankkii tuon 6 euron putken ensin, jotta saa ilmavirran puhallinkopasta lämmönvaihtimille, jonka jälkeen voi koittaa vetäistä lämmönvaihtimilta koriin menevät putket paikalleen (tai vastaavan pitkän putken kiinni lämmönvaihtimeen) ja haistella... sen huomaa kyllä heti, jos lämpimän ilman mukana tulee pakokaasua.

 

Jos lämmönvaihtimet ovat rikki niin niiden uusiminen on kohtuullisen edullista, lähtöhinta lämmönvaihtimilla on 89 euroa / kpl.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitos Aircooled vastauksestasi :) Näistä hyvistä uutisista innostuneena lähdin kokeilemaan että ilma kulkisi sitten eteenpäin kun se on saatu sinne takapenkin alle (myös sieltä on siis putket poikkaistu). Kun puhalsin kuumailmapuhaltimella ilmaa kynnyskoteloihin menevään putkeen niin lasilta ei tullut pihaustakaan ilmaa... Onko jotain hyviä kikkoja selvittää että onko putket täysin tukossa vai saako niitä jotenkin auki?

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Aika harvoin kynnyskotelot ovat niin seulat saatikka tukossa, ettei lämpöä tulisi ollenkaan etuosaan. Vuosimallista riippuen myös kynnyskotelon etuosassa on lämpöaukot, joista pitäisi tulla ilmaa, se kannattaa tarkistaa ensin.

 

Äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että auton etuosassa sijaitsevissa, tuulilasille johtavissa putkissa on jotain vikaa. Putket tulevat molemmin puolin A-pilarin kohdalta ylös ja yhdistyvät tuulilasin suuttimiin meneviin putkiin. Jos jossain on putki irti tai huonosti paikallaan, niin ilma karkaa ennen saapumista lasille.

 

Tarkista siis, että A-pilarin kohdalla olevat putket ovat "kiinni" alapäästään (hankala paikka lähteä korjailemaan, koska putket nousevat kynnyskotelosta A-pilarin juuresta, kohdasta johon ei pääse käsiksi kuin tekemällä tarkistusta ja korjausta varten aukko koriin sisäpuolelta) ja että niiden yhdistymiskohdassa kojelaudan takana kaikki on kunnossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...