Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Ajattelin laittaa muutaman projektikuvan auton 39-vuotis synttäreiden kunniaksi. Harrasteautokuume löi päälle 2009, jolloin selasin nettiautosta kaikki kuplan ja onnistuin löytämään sen kaikista huonoimman. Aiempaa kokemusta ei kuplista ollut, muuten kuin että äidillä oli sellainen joskus 80-luvun alussa (1302S). Auton hain Sastamalasta, ja olisi pitänyt älytä luovuttaa suosiolla kun lattiamattojen alta näkyi pelkkää reikää. Auto oli kuitenkin koriltaan muuten siisti, joten ajattelin että äkkiäkös reiät fiksaa kuntoon (virhe). Pakoputki piti pahaa ääntä, mutta luulin että se oli vuotava liitos äänenvaimentimen ja lämmönvaihtimen välissä (virhe). Sisusta oli melko entinen, selkänojat olivat kuin rotan syömät, mutta ajattelin että ei sisustan kuntoon saattaminen ole kova homma (virhe). Ajamalla se pihaan tuli, muutaman kerran lähti käyntiinkin sen jälkeen mutta paha ääni moottorista paljastui korkkavaksi ykköspytyn tulpaksi joten ajot jäi siltä kesältä (kesäauto). No, päätin purkaa koko auton osiksi ja ajatus korin nostosta vahvistui kun sain lattian kokonaan näkyviin. Kaikki ruskea mitä kuvassa näkyy oli sellaista että ruuvaria ei juurikaan tarvinut painamalla painaa läpi. Laski sen kevyesti kärjellen niin sai uuden tuuletusreiän. Hyvää tässä oli, että MELKEIN kaikki oli alkuperäistä eikä edellinen omistaja ollut heppaillut ratsupaikkoja. Kuvassa näkyy yksi paikka mikä oli ihan asiallisesti tehty mutta.. No, kori nousi aikanaan (samana syksynä) ja tässä vaiheessa alkoi pieni epäilys jo iskemään.. Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Etuakseli oli melko hapan.. tulin kuitenkin Sastamalasta irtonaisilla etuiskareilla 100km/h.. ja hei, tää auto oli katsastettu 3kk ennenkuin ostin sen! Olisi pitänyt tajuta valittaa saman tien viranomaisille.. No, eipä siinä auttanut kuin ottaa itseään ja lompakkoa niskasta kiinni ja alkaa tilata peltiä. Lattiapellit tilasin Neoretrolta kun sopivasti tuli juttua, Klokkerholmit sopivat yllättävän hyvin paikalleen ja alustan reiät sopivat 100% paikalleen, vaikka runko ja kori työstettiin 100km päässä toisistaan. Mutta kyllä niitä varmistus- ja ristimitattiinkin. Koriin tehtiin toisen puolen lämpökanavan pohjat uusiksi ja paikattiin yksi reikä etupäästä. Myöhemmin vaihdettiin myös vararengaskotelon pohja. Uusi etuakseli tuli Aircooledin kimppatilauksen yhteydessä Wolfsburg Westiltä. Kun uusi lattia oli valmis, saatiin rullaava runko takaisin omalle tontille ja aloin purkamaan etu- ja taka-akselia pois. Yllätys paljastui rungon etupäästä, akselin kiinnitys oli melko entinen joten pääty korjattiin hyvin ja kiinnityspultit ja kaikki uusittiin. Nyt se on turvallinen! Taka-akselisto purettiin palasiksi, vaihteisto höyrypestiin ja huollettiin. Kaikki ruosteet puhallettiin pois ja takapään puslat+muut kumit vaihdettiin. Kaikki pultit uusitiin. Mitään vanhaa lukuunottamatta suojaputkia ja muita "kiinteitä" osia ei jäänyt. Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Kesä 2010. Nyt alkaa näyttämään jo hyvltä. Etu- ja taka-akselit valmiina ja kaikki kuluvat osat ja komponentit uutta. Budjetti on ylittynyt jo tässä vaiheessa ja pahin on vielä edessä. Ostin foorumin kautta uuden koneen autoon, hyvin toiminut mutta parannellut sitä pikkuhiljaa ajan saatossa. Uudet vanteet (356 looker) tuli Midland Wheelsiltä ja kumit rengasonlinen kautta. Palapeli (2 palaa) Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Jarrut oli entiset. Päätin että revin kaikki irti ja mitään vanhaa ei jää. Jarrujärjestelmä uusittiin pääsylinteristä lähtien uusilla putkilla ja uusilla työsylintereillä ja hilppeillä. Osat tuli jälleen Wolfsburg Westiltä (ATE). Oikeastaan tämän jälkeen ohjelmassa oli niputusta, sisustan laittoa ja muuta. Ajelemaan päästiin ekan kerran kesäkuun 2010 aikana ja auto olikin pitkään tällä kokoonpanolla. Mutta johan sitä piti alkaa tuunaamaan jos kadonnut vauhti löytyis :D Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Kesä 2012. Pientä päivitystä auton yleisilmeeseen. Eteen Aircooledin droppiolat ja uudet Toyon kumit jotka löytyi sopuhintaan Keskipinta Oy:stä Turengista. Valojen päivitystä ja sopuhintaiset kirkkaat etuvalot ja vilkun lasit Oberin pojilta. Samassa kuormassa tuli valkosivut ja cal-look pölkkärit :) Vanhat valot: Päivitetty versio: Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Kytkinkin halusi välillä haukata happea ;) Kytkimen osia odotellessa sipistelin sisustaa käyttökuntoon: Quote Link to comment
Guest janie79 Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Jossain tapahtumissakin ehdittiin käydä: Ja tälläinen se on.. liikenteessä vielä 39 vuotta tehtaalta tulon jälkeen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.