Jump to content

Kuplaprojekti "Pystylamppu takaisin henkiin" VW T-1 1973


Guest janie79

Recommended Posts

Guest janie79

Ajattelin laittaa muutaman projektikuvan auton 39-vuotis synttäreiden kunniaksi. Harrasteautokuume löi päälle 2009, jolloin selasin nettiautosta kaikki kuplan ja onnistuin löytämään sen kaikista huonoimman. Aiempaa kokemusta ei kuplista ollut, muuten kuin että äidillä oli sellainen joskus 80-luvun alussa (1302S).

 

Auton hain Sastamalasta, ja olisi pitänyt älytä luovuttaa suosiolla kun lattiamattojen alta näkyi pelkkää reikää. Auto oli kuitenkin koriltaan muuten siisti, joten ajattelin että äkkiäkös reiät fiksaa kuntoon (virhe). Pakoputki piti pahaa ääntä, mutta luulin että se oli vuotava liitos äänenvaimentimen ja lämmönvaihtimen välissä (virhe). Sisusta oli melko entinen, selkänojat olivat kuin rotan syömät, mutta ajattelin että ei sisustan kuntoon saattaminen ole kova homma (virhe).

 

Ajamalla se pihaan tuli, muutaman kerran lähti käyntiinkin sen jälkeen mutta paha ääni moottorista paljastui korkkavaksi ykköspytyn tulpaksi joten ajot jäi siltä kesältä (kesäauto).

 

post-3662-13888364787572_thumb.jpg

 

No, päätin purkaa koko auton osiksi ja ajatus korin nostosta vahvistui kun sain lattian kokonaan näkyviin. Kaikki ruskea mitä kuvassa näkyy oli sellaista että ruuvaria ei juurikaan tarvinut painamalla painaa läpi. Laski sen kevyesti kärjellen niin sai uuden tuuletusreiän. Hyvää tässä oli, että MELKEIN kaikki oli alkuperäistä eikä edellinen omistaja ollut heppaillut ratsupaikkoja. Kuvassa näkyy yksi paikka mikä oli ihan asiallisesti tehty mutta..

 

post-3662-13888364789745_thumb.jpg

 

No, kori nousi aikanaan (samana syksynä) ja tässä vaiheessa alkoi pieni epäilys jo iskemään..

 

post-3662-13888364789963_thumb.jpg

Link to comment
Guest janie79

Etuakseli oli melko hapan.. tulin kuitenkin Sastamalasta irtonaisilla etuiskareilla 100km/h.. ja hei, tää auto oli katsastettu 3kk ennenkuin ostin sen! Olisi pitänyt tajuta valittaa saman tien viranomaisille..

 

post-3662-13888364790218_thumb.jpg

 

No, eipä siinä auttanut kuin ottaa itseään ja lompakkoa niskasta kiinni ja alkaa tilata peltiä. Lattiapellit tilasin Neoretrolta kun sopivasti tuli juttua, Klokkerholmit sopivat yllättävän hyvin paikalleen ja alustan reiät sopivat 100% paikalleen, vaikka runko ja kori työstettiin 100km päässä toisistaan. Mutta kyllä niitä varmistus- ja ristimitattiinkin. Koriin tehtiin toisen puolen lämpökanavan pohjat uusiksi ja paikattiin yksi reikä etupäästä. Myöhemmin vaihdettiin myös vararengaskotelon pohja.

 

Uusi etuakseli tuli Aircooledin kimppatilauksen yhteydessä Wolfsburg Westiltä.

 

post-3662-13888364791068_thumb.jpg

 

Kun uusi lattia oli valmis, saatiin rullaava runko takaisin omalle tontille ja aloin purkamaan etu- ja taka-akselia pois. Yllätys paljastui rungon etupäästä, akselin kiinnitys oli melko entinen joten pääty korjattiin hyvin ja kiinnityspultit ja kaikki uusittiin. Nyt se on turvallinen! Taka-akselisto purettiin palasiksi, vaihteisto höyrypestiin ja huollettiin. Kaikki ruosteet puhallettiin pois ja takapään puslat+muut kumit vaihdettiin. Kaikki pultit uusitiin. Mitään vanhaa lukuunottamatta suojaputkia ja muita "kiinteitä" osia ei jäänyt.

post-3662-13888364791272_thumb.jpg

Link to comment
Guest janie79

Kesä 2010. Nyt alkaa näyttämään jo hyvltä. Etu- ja taka-akselit valmiina ja kaikki kuluvat osat ja komponentit uutta. Budjetti on ylittynyt jo tässä vaiheessa ja pahin on vielä edessä. Ostin foorumin kautta uuden koneen autoon, hyvin toiminut mutta parannellut sitä pikkuhiljaa ajan saatossa.

 

post-3662-13888364791459_thumb.jpg

 

Uudet vanteet (356 looker) tuli Midland Wheelsiltä ja kumit rengasonlinen kautta.

 

post-3662-13888364792402_thumb.jpg

 

Palapeli (2 palaa)

 

post-3662-13888364792733_thumb.jpg

Link to comment
Guest janie79

Jarrut oli entiset. Päätin että revin kaikki irti ja mitään vanhaa ei jää. Jarrujärjestelmä uusittiin pääsylinteristä lähtien uusilla putkilla ja uusilla työsylintereillä ja hilppeillä. Osat tuli jälleen Wolfsburg Westiltä (ATE).

 

post-3662-13888364792903_thumb.jpg

 

Oikeastaan tämän jälkeen ohjelmassa oli niputusta, sisustan laittoa ja muuta. Ajelemaan päästiin ekan kerran kesäkuun 2010 aikana ja auto olikin pitkään tällä kokoonpanolla.

 

post-3662-13888364793096_thumb.jpg

 

Mutta johan sitä piti alkaa tuunaamaan jos kadonnut vauhti löytyis :D

 

post-3662-13888364793355_thumb.jpg

Link to comment
Guest janie79

Kesä 2012. Pientä päivitystä auton yleisilmeeseen.

 

Eteen Aircooledin droppiolat ja uudet Toyon kumit jotka löytyi sopuhintaan Keskipinta Oy:stä Turengista.

 

post-3662-13888364793545_thumb.jpg

 

Valojen päivitystä ja sopuhintaiset kirkkaat etuvalot ja vilkun lasit Oberin pojilta. Samassa kuormassa tuli valkosivut ja cal-look pölkkärit :)

 

Vanhat valot:

 

post-3662-13888364794132_thumb.jpg

 

Päivitetty versio:

 

post-3662-1388836479465_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...