Jump to content

Käynti pätkii


Guest tpirskan1

Recommended Posts

Posted

Mistähän kannattaa ruveta vikaa hakemaan kun oireet on seuraavat. Kiihdytettäessä tai ajettaessa tasakaasulla nykii, eli käynti pätkii. Tänään kun pimellä pätkällä testasin huomasin, että ajo -ja mittariston valot himmenevät / kirkastuvat nykimisen tahdissa. Näyttäisi siis olevan jännitehäviötä... Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syty, joten laturissa vika ei liene. Sulakkeita ei myöskään ole palanut. Mistä lähteä purkamaan probleemaa (ilman auton purkamista :)).

 

Auto on 1303S vaihtovirtalaturilla.

Guest ritariässä
Posted

on tullut vastaan tapauksia joissa latauksen valo ei olekaan palanut vaikka laturi pukkaa alijännitettä. siin on sitten ihmetelty kun ei meinaa välillä startata ollenkaan. silti laturin valo napsahtaa päälle virtoja laitettaessa jne.. volttimittari/yleismittari. omien kokemusten mukaan ruiskukupla mukavasti käynniltään muuttuu kun laturi pukkaa 17-18 voltin jännitteen eli jos kyseessä ruiskullinne, voi volttien heittelyt aiheuttaa oireet ihan oikeesti.

Posted

Pitääpä mitata laturin antama jännite ajon aikana. Paljonko tuollaisen vaihtovirtalaturin tulisi puskea ulos? Kyseessä on tosiaan se ruisku, jota on syksy väkerretty.

Guest ritariässä
Posted

plus miinus muutama kymmenys 14 volttii.

 

mul avo teki sellasta kun jännitteensäädin rupes siirtyy eläkkeelle, pukkas välillä sekunniks tai pidemmäks aikaa voltit tappiin eli noin 18 lukemiin ja kone muuttu kuin olis puoliks lyöny jarrut päälle. tää siis kans ruiskullises kuplassa. toises ruiskuavossa tuli salakavalasti matalaa jännitettä ku oli hiilet lopussa ja säätimen ja hiilien vaihdon jälkeen kone tuntui hiukan erillaiselta.

 

mielenkiintoisii nää ruiskuvehkeet, mut joka systeemii tuntee, on tolle aivan looginen selitys miks käynti voi häiriintyä latausvikojen/häiriöiden takia.

Posted

Oireet ovat juuri kuvailemasi tapaisia. Ei taida välttyä laturin irrottamiselta. :(

Guest ritariässä
Posted

jos jännitteensäädin paskana, vaihda se hiilineen ja ei tartte laturia irroittaa. hiukan ruiskukamoja ja maajohtonippu pois tieltä.

  • 2 weeks later...
Posted

Viimein sain mitattua laturin puskeman jännitteen. Mittari näytti 17V-18V, eli säädin on entinen. Uusin myös akulta runkoon ja laatikosta runkoon maakaapelit ja lopputuloksena oli,että latauksen merkkivalokin alkoi palamaan. Lienee ollut huono maakin.

 

Kysymys kuuluu... Mistähän tuohon Boschiin kannattaisi säädintä lähteä metsästämään? Ei taida enää olla hyllytavaraa?

Guest mikko rantasaari
Posted

joskus kuulin markantalon huhun et jonkun Volvon säädin olis sopiva.

Mene ja tiedä sitten....

Guest Mika Raussi
Posted

Vaihtovirtaseen ainakin saattuu suurinpiirtein säädin kun säädin. Autosähköstä vaan tarvikesäädin vähän päälle 15€. Tasuriinkin luulis löytyvän.

  • 2 weeks later...
Posted

Selvittely jatkuu... Eli säädin on vaihdettu ja käynti parani siltä osin, mutta auto nykii edelleen. Nykimistä esiintyy tasaisella ajolla ja kiihdytettäessä, aivan kuin jokin ottaisi hetkellisesti vastaan (moottorin ääni ei mielestäni muutu).

 

En ole enää varma siitä,että nykiminen olisi moottorista lähtöisin. Moottorin käyntiäänessä ei ainakaan kuulu pätkimistä ( tyhjäkäyntillä / vapaalla kaasutettaessa).

 

Mistä voisi vikaa seuraavaksi lähteä metsästämään? Vaihdelaatikko? Sytytys (kuulisi varmaan käynnistä...)?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...