Jump to content

kytkinakselin boori...


Guest mäksä

Recommended Posts

Guest mäksä

eli onko nois kytkin akseliis eri pooria?? olis tulos jm skodaan mazdan moottori missä on 1700cc typ4 koneen 215 vauhtis ja täs ennen kytkinlevyn tilaamista ajattelin kysästä täältä ettei sitte turhaan tuu tilattua kallista levyä..

Link to comment
eli onko nois kytkin akseliis eri pooria?? olis tulos jm skodaan mazdan moottori missä on 1700cc typ4 koneen 215 vauhtis ja täs ennen kytkinlevyn tilaamista ajattelin kysästä täältä ettei sitte turhaan tuu tilattua kallista levyä..

 

Jäi mulle hiukan epäselväksi mitä laatikkoa meinaat käyttää:

 

 

Skodan laatikko:

Kytkinakselin poorit on erilaiset, VW levy ei käy.

Muista mitoista en tiedä.

 

 

Kuplan laatikko, ja siihen T4 lohko:

Kuplan lodjuja ovat käyttäneet, ne on vahvempia ku skodan oma. Ja VW T4 kytkin sopii, pienin muutoksin. Poorit on samat mutat kytkinakseli on liian lyhyt: vauhtipyörän keskireikään on asennettava se kytkinakselin kannatin/silmälaakeri mikä normaalisti on kampuran päässä. Eli se on tuotava ulospäin, vauhtiksen sisään. Kunnon tiukka puristesovitus vauhtikseen.

Painelaakeri ja sen käyttöhaarukka on syytä vaihtaa HD malliseen, kokonaan ympäri hitsattuun. Paineasetelmia on erilaisia, olisi syytä olla sellainen missä on painelaakerin vastinpintana korokerengas. Painelaakeri jää hiukan liian kauaksi paineasetelmasta ilman sitä. Itse olen hitsannut lattaraudasta about 5mm korokerinkulan painelaakerin vastinpintaan ja hionut sen suoraksi. Älä hitsaa pitkiä jaksoja, laakerin sisällä on muovikehä joka pitää kuulat ojennuksessa.. se saattaabi sulaa jos kauan antaa migin soida.

 

Nyt kun tossa on tommonen sekasikiö jossa on mazdan lohko, niin nuo kaikki mitat pitää katsoa erikseen miten ne osuu kohilleen.

Eli vastaus on, että ei ole vastausta, vaan joudut kyllä itse sovittamaan ja tarkistamaan noita asioita mitä listasin.

 

 

Jan

Link to comment
Guest mäksä

volsun loota on joo..ja paikallinen viritys expertti tekee mulle välilaipan ja hitsaa siihen typ4 vauhtikseen mazdan kiinnityksen..paineasetelma on mulla jo mut kytkinlevy puuttuu ja se 215mm kytkinlevy menee vissii tohon normaali kuplan lootaan..edellinen omistaja oli viälä lyhentäny tosta laatikosta kytkinakselia et kuinkas tota sais jatkettua nätysti vai pitääkö vaihtaa kytkinakseli??!

Link to comment
volsun loota on joo..ja paikallinen viritys expertti tekee mulle välilaipan ja hitsaa siihen typ4 vauhtikseen mazdan kiinnityksen..paineasetelma on mulla jo mut kytkinlevy puuttuu ja se 215mm kytkinlevy menee vissii tohon normaali kuplan lootaan..edellinen omistaja oli viälä lyhentäny tosta laatikosta kytkinakselia et kuinkas tota sais jatkettua nätysti vai pitääkö vaihtaa kytkinakseli??!

 

210 ja 215mm T4 kytkin ja paineasetelma menee heittämällä 12V kuplan kytkinkoppaan juu. Korkeintaan aivan hiuksenhienosti joutuu silpaisemaan kytkinkopan sisäpinnasta tavaraa pois, ei joudu kaikilla asetelmilla. 228 kytkinhilut ei sitten enää mahdu.

210 levyä voi käyttää 215 asetelman ja vauhtiksen kanssa jos ei löydy 215 levyä. (miksipä ei löytyisi, hmm)

Huomaa että 215 levyjä on myös T1 koneisiin, uudempien pakujen 1600 koneissa on ollut niitä. Vauhtis ja astelma erilaiset, asetelman pultit M7 kokoa.. eihän sulla vaan oo semmonen? Kunhan kyselen. Niissä mitat taas heittää noihin muihin verrattuna. Kaikki nuo toimii kuplan 12V startilla hienosti, hammaskehät on samat. Paitsi siis 228mm.

 

Vai vielä vakiota lyhyempi kytkinakseli.. voi helvetti. jatkettava sitten varmaan on, muuten se ei saa tukea vauhtiksen/kampuran päästä, ja vatkaa niinmaan saatanasti :D

 

Toivottavasti laippa ei työnnä konetta ja vauhtista niin kauas ulos että kytkinlevyn poorit ei kokonaan yletä akselin pooreille.. pelkkä akselin poorittoman osan jatkaminen ei silloin paljoa lämmitä :)

 

Toivottavasti virihemmosi osaa ottaa kaiken huomioon ja tekee vauhtiksen keskiöstä sopivan paksuisen että se tulee tarpeeksi ulos, ja siihen jää paikka silmälaakerille että kytkinakseli saa tukeutua siihen. Ja mieluusti keskelle ;) Onkos Mazdassa keskipultti niinkuin kuplassa vai useita pienempiä ringissä niinku T4:ssa?

 

Jan

Link to comment
Guest mäksä

on toi nelosyypin toi vauhtis ku se on monella pikkupultilla kiinni. samoinku mazdaskin on monella pultilla.kyllä se kaveri hommansa osaa on tehny noita paljon.pitää mennä ny käymäs siälä ja kattoa mitä se ois keksiny tohon aksila ongelmaan..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...