Jump to content

Bensa maistuu ym. mielenkiintoisia propleemia


Guest Timo

Recommended Posts

Nyt kaipailisin apuja seuraavan laisiin ongelmiin.

1.) Eli vakio 1300 Kuplalle maistuu bensa liian hyvin. Keskikulutus on ollut 13,5-16 litraa satasella vaihtelevalla ajolla. Tuntuu aika mahdottomalta, mutta näin vain on. Tällaisen kulutuksen voisi ymmärtääkin jos tehoa löytyisi toistasataa heppaa.

 

2.) Kone käyttäytyy hienosti täysin kylmänä ja täysin lämpimänä. Jo muutaman sadan metrin jälkeen liikkeelle lähdöstä kiihtyvyys huononee ja paikalta lähdöt, esim. liikennevaloista, tulevat hankaliksi. Kone alkaa "tokimaan", aivan kuin ei saisi ruokaa kylliksi. Vähitellen kun moottori lämpenee, häviävät kyseiset oireet.

Ryyppyä olen koittanut säätää, mutta tilanne ei juuri parane. Mahdollinen säätövara on kuitenkin melko pieni. Sillä jos ryypyn jousen laittaa oikein kireälle, ei moottori tahdo edes lähteä käyntiin.

Tyhjäkäynnin seosruuvia olen myös säätänyt. Kun olen ymmärtänyt, että se vaikuttaa polttoaineen saantiin hieman korkeammillekin kierroksille. Säätämisestä ei ole kuitenkaan ollut apua.

Pääseosruuviin en ole koskenut. Sillä katsastuksessa pyysin ottamaan pakokaasutestinkin, ja kehuivat että kone näyttää hyvin polttavan. Onhan moottoriin hiljan vaihdettu kaikki laakerit ja männänrenkaat.

Link to comment

Tuosta sytytyspuolesta...

Kärjet, pyörijä ja puola on vaihdettu. Lisäksi ajoitus on tarkistettu lampulla. Sellainen erikoisuus että jakaja on mallia 009.

 

Miten asiassa kannattaisi edetä?

Link to comment

Mielenkiintoisinta on se, että kone pelasi aikaisemmin varsin hyvin tuolla jakajalla ja muille hilkkeillä. Auto oli työn alla pari talvea, joidenka aikana myös kone kunnostettiin huomattavan päittäisvälyksen vuoksi. Koneeseen tuli uudet laakerit ja männänrenkaat ym. Siis kaikki nämä polttoainetuskailut ovat ilmentyneet vasta tuon seisonnan jälkeen.

Täytynee hakea uudet tulpanjohdot, ja kokeilla paraneeko sillä. Luulisi että jos niissä on vika, ne oireilisivat myös koneen ollessa lämmin.?

 

Niitä kaasarin säätöjä voisi laittaa myös tulemaan, en nimittäin löytänyt niitä hakutoiminnolla.

Link to comment

löytyy varmaan hakusanalla solec 31 pict 4 ,mutta tässä naapuripalstalta kopioitu.

 

 

Proseduuri menee seuraavasti (pätee ainakin 31 PICT-3 ja 34 PICT-3). Kaasarista säädellään kolmea eri ruuvia: kaasuvivustossa olevaa ruuvia, joka tulee sitä porrastettua ryyppyakselin vastetta vasten sekä vasemmalla reunalla olevaa isompaa ja pienempää ruuuvia. Viitataan niihin vaikka nimillä vivun ruuvi, pieni ruuvi ja iso ruuvi.

 

* säädä venttiilivälykset, kärkiväli ja sytytysennakko kohdilleen ennen kaasarin kanssa pelehtimistä

 

* Vivun ruuvi säädetään ensin (vaikka kone pois päältä) seuraavasti ja sen jälkeen siihen ei enää kosketa: avaa ruuvia niin, että se ei enää kosketa porrastettuun vasteeseen. Käännä ryyppyakselin portaat niin kuin kone olisi lämmin (portaat eivät pidä kaasua päällä) ja käännä vivun ruuvia kiinni niin kauan, kun se juuri koskettaa porrastettua vastetta. Kosketuskohdan löytää esim. tarkastelemalla kaasuvipua ja kohtaa, jossa se alkaa liikkumaan. Kun kosketuskohta on löytynyt, käännä ruuvia 1/4 kierros kiinnipäin. Tämä on oikea kohta ja ruuvi jää siihen. Tästä ei PICT-3:ssa säädetä tyhjäkäyntiä vaan tuon ruuvin tarkoituksena on pitää kaasuläppä juuri oikean verran auki, kun kone on lämmin ja kaasu pois.

 

* Käännä pieni ja iso ruuvi varovasti kiinni kiristämättä niitä (ruuvit eivät ole kovaa materiaalia ja tarkoitus ei ole saada niitä muodottomaksi). Avaa tämän jälkeen isoa ruuvia 2 kierrosta ja pientä ruuvia 2,5 kierrosta.

 

* Laita kone käymään ja jos se ei käy tarpeeksi hyvin tyhjää, niin avaa isoa ruuvia. Aja sitten kone normaalilämpöiseksi pienellä lenkillä. Ryypyn tulee olla täysin auki ja koneen lämmennyt normaalikäyntilämpöön säätöä varten.

 

* Säädä tyhjäkäynti isosta ruuvista 850 kierr/min tasolle.

 

* Käännä pientä ruuvia hitaasti auki 1/2 kierrosta kerrallaan. Odota käännön jälkeen hetki ja kuuntele miten kääntö vaikutti kierroksiin. Ruuvia avataan kunnes kierrokset eivät enää nouse.

 

* Kun kierrokset eivät enää nouse, aloitetaan kääntämään pientä ruuvia takaisin kiinni 1/4 kierros kerrallaan ja kuunnellaan jälleen käännön jälkeen kierrosten käyttäytymistä. Tavoiteltu kohta on, kun kierrokset laskevat tuosta saavutetusta huippuarvosta 20-30 kierr/min. Se on muistaakseni n. 1/4 kierros kiinnipäin kohdasta, jossa kierrokset alkavat laskea.

 

* Säädetään tyhjäkäynti 850 kierr/minuuttiin isosta ruuvista.

 

Nyt on sitten kaasari tuon tyhjäkäyntipiirin osalta säädössä. Muuta säädettävää löytyy ryypyn kannesta ja kiihdytyspumpusta. Jos systeemissä on imuvuotoja, niin ylläoleva proseduuri ei toimi kyllä yhtään niinkuin on kuvattu. Ruuveja saa väännellä ihan miten vaan ja mitään edellä kuvattua vaikutusta ei huomaa.

Link to comment
Guest Forsbacka
ryypystä voit ottaa ihan huoletta sen sähköjohdon irti ja teipata pään ettei ota kontaktia. ei kesä auto tarvii ryyppyä,kuski joskus.

 

Jos sen johdon ottaa pois, niin ryyppy on aina päällä.

Siitä menee sähkö bi-metallijousta lämmittävälle vastukselle. Tuo jousi sitten lämmetessään vääntää ryyppyläpän auki.

Link to comment

no höh ajoinko mie koko viime kesän ryyppy päällä?

tais olla kumminkin sen verran päin peetä säädetty se kotelo siin päällä ettei ryyppy aiheuttanu mitään ongelmia ja kulutus pysyi ihan kohtuulisena. maantiellä mentiin hajuilla ja kaupungissa riippui kaasujalan asennosta.

Link to comment
Guest HanttaP

Mikä kaasutin on oikeasti??

Jos on pict-3 tai 4 ei toimi 009:n kanssa ilman kaasuttimen läppäakselin tukkimista esim paineenkestävällä popniitillä. Sitten vaan säätämään.

oikeasti pitäöisi sytytyskäyrääkin muuttaa, mutta se on jo tehtävä penkissä.

 

Sytytysennakkoa pitäisi olla se 7-8 astetta ihan hihnapyörältä mitattuna sttaattiseti vaikka lampulla tai kompassilla säädettynä. Moottori siis ei käynnissä. Kun kuitenkin hihnapyörän merkit on epävarmoja kannattaa laittaa ennakkoa niin paljon että täydellä kuormalla alkaa moottori nakuttaa ja sitten pari astetta vähemmän.

Link to comment
Mikä kaasutin on oikeasti??

Jos on pict-3 tai 4 ei toimi 009:n kanssa ilman kaasuttimen läppäakselin tukkimista esim paineenkestävällä popniitillä.

Sytytysennakkoa pitäisi olla se 7-8 astetta ihan hihnapyörältä mitattuna sttaattiseti vaikka lampulla tai kompassilla säädettynä. Moottori siis ei käynnissä. Kun kuitenkin hihnapyörän merkit on epävarmoja kannattaa laittaa ennakkoa niin paljon että täydellä kuormalla alkaa moottori nakuttaa ja sitten pari astetta vähemmän.

 

mihin sie popniittejä laitat? ja pitääkö kompassin neulan näyttää itään vai länteen ku sytytys on kohdallaan?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...