Jump to content

Pohjalevyn kunnostus


Guest Damien

Recommended Posts

Onko tiedossa tekeekö joku firma (muukin kun Kuplapaja) tai yksityinen peltiseppä kohtuulliseen hintaan pohjalevyn kunnostuksia?

 

Oman ikuisuusprojektin pohjalevy on aika ruokottomassa kunnossa, eikä oikein ole kunnon hitsausvehkeitä eikä hirveästi intoa (eikä taitoakaan) alkaa nakertelemaan sitä kuntoon. Saisi tuo projekti lentävän lähdön kun olisi jo ikävin homma kunnossa. Mielelläni haluaisin kuitenkin pitää saman pohjalevyn koska mulla on siihen paperit tallessa ja haluan ne alkuperäiset kilvet siihen takaisin jos sen joskus saisi liikenteeseen.

 

Pohjalevy olisi jo valmiiksi purettuna tuolla tallissa. Putsaus ja peltityöt odottaa. Miten se muuten kannattaisi puhdistaa? Eräs tuttu oli hiekkapuhallattanut omansa joskus, ja kirosi että se pölysi vielä monta vuotta sen jälkeenkin. Mitenhän nuo höyrypesut, lähteekö öljy/savi/massa yms. paska irti ja onkohan se ihan sairaan kallista?

Link to comment

Kannattanee vaihtaa molemmin puolin lattia pellit ja puhaltaa vain se keskiosa näin tein ainakin omassa projektissa. Puhallettu pinta kannattaa hangata esim rälläkkään kiinnitettävällä teräsharjalla saa irtonaiset kvartsi rakeet pois pinnasta ja on sit hyvä pinta mihin lähtee maalia laittamaan.

Link to comment

Kysymys noista korjauspelleistä: Osuuko niissä ne korin kiinnityspulttien reiät kunnolla kohdilleen? Vai onko nekin brassityyliin sinne päin, eli pitäisi rakennella jonkinlainen jigi että ne kopan pultit osuu reikiinsä.

Link to comment

Mulla on meininki tehdä seuraavasti lähiaikoina:

 

- Pohjalevyn puolikkaat kiinni irtonaiseen koppaan pulteilla

- - em paketti lasketaan runkoputken päälle oikeaan kohtaan ja loput pultit kiinni

- heppaan pohjalevyt kiinni runkoputkeen

- pultit irti ja koppa pois

- hitsauksen viimeistely ja pohjan maalaus

 

Ei pitäis olla mahdollisuuksia munimiseen?

 

Kun noita brassipeltejä oon mittaillut niin ainakin napoleonin tuplareikien ja ekan "yksinäisreiän" väli ei vastaa orkkista. Takapää vaikuttaa hyvältä.

Link to comment

Aika työläältä menetelmältä kuullostaa, mutta tuolla tavoin pohjalevyjen virheelliseen asentoon hitsaaminen on varmaan minimoitu.

 

Itse mietin että otan jotain lattarautaa tai tankoa ja hitsaan siihen pultit siten että ne menee orkkisreikiin. Niitä voisi ehkä viritellä jotenkin ristiin puolelta toiselle. Sitten käytän niitä apuna jotta saisi uudet levyt likipitäen oikeille kohdille. Puoli kerrallaan vaihtaen. Tämä siis on vasta idea asteella, saapa nähdä innostuuko sitä koskaan itse tekemään, jos joku taitavampi tekisi sen pientä korvausta vastaan valmiiksi. Ihan ekaksi pitäisi olla kunnon hitsauskone. Sitten pitäisi osata tehdä kunnon saumaa.

 

Miten nuo levyt muuten kannattaa hitsata kiinni siihen keskiruotoon? Pisteillä tietty ensin, ja sitten lyhyitä pätkiä kerrallaan roilottaen. Kummalta puolelta, ala vai yläpuolelta vai molemmilta? Jos hitsaa vaan toiselta puolelta, lienee syytä vetää sauma täyteen sikaa toiselta puolelta?

 

Se runkopalkin pää eli "napoleonin hattu" huolettaa kans vähän, kuinka sen saa mahdollisimman oikeaan asentoon ettei auto sitten kulje kuin ajokoira kahva edellä. Jotain jigiviritelmää kai siihenkin pitäisi kehitellä. Akseli varmaan asettuu heti millikaupalla vituralleen jos sen onnistuu hutiloimaan jotenkin huonosti paikalleen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...