mick Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 Prologi: Tämä projekti on aloitettu jo jonkin aikaa sitten. Ostin kuplan BIF-06 viikolla, ja BIF-07 oltiinkin jo liikenteessä. Mutta ei hätää, ei projekti ole vielä valmis! - Osa 1, auton hankinta Myynti-ilmoituksen otsikko oli tällainen: "M: Kupla -68, kuusi kaatui katon päälle" Selvä tapaus, luonnon omaa tuotosta oleva shopattu pahna siis! :D "Kone ei kuulu kauppaan. Takaluukku nuoremmasta vuosimallista. Viime syksyn myrsky kaatoi pihakuusen katon päälle. Sisustus: kaikki pahvit on, penkit kehnossa kunnossa. Katon verhoilu ok. Muiden projektien alta pois." 6 tuntia ajelin eteläsuomeen, Kupla traikulle ja 6 tuntia takas. Rekisteriotetta ei löytynyt heti, ja itselläni pukkasi jo kiire päälle, niin sovittiin myyjän kanssa että hän lähettää otteen postin kautta. Ote tuli, ja yllätys oli suurehko: Auto onkin malliltaan 1200! Myynti-ilmoituksessa oli takaluukku, jossa luki 1300. Myynti-ilmoituksessa oli maininta, että luukku vaihdettu toisesta autosta. No, eipä siinä mitään. Tulipahan ostettua ensimmäinen 1200- mallin kupla 8-) - Osa 2, projektin purku ja pohjatyöt Sisusta pois, ja pohjan kimppuun. Kuskin puolelle sai vaihtaa jalkatilan pellit, ja takapenkkien takana oli pehmeää. Pellin päälle Rostex ruosteenestomaal, ja johan alkoi näyttämään paremmalta :) Seuraavaksi astinlaudat irti. Olivat aika pehmeää tavaraa, heh. Alta paljastui... Ei juuri mitään..? Ei edes peltiä... Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 - Osa 3, pohjat, pohjat, pinnat... Alkoi maalinpoisto, ja ruosteiden poisto. Pohjat... Tuli otettua muutamaan kertaan pohjatkin jooh... Jokatapauksessa, siinä talven aikana sain auton jotakuinkin siihen kuntoon että sen saattaisi vaikka maalattavaksi viedä. Ja veinkin. Maalari katseli sitä, ja sano että ihan hyvä tulee jos he saa tehdä pohjatyöt siihen. Ehh, jaha..? Sain sitten valita että laitetaanko maalit niin että ne myös pysyy, vai niin että karisee pois itestään... Valitsin sen "pysyy" vaihtoehdon, ja pohjatyöt tehtiin enimmäkseen uudestaan, nyt ammattitaidolla... Sitten vain projektia hakemaan takas kotiin. Olivat laittaneet ikkunat takas paikalleen ettei mene vesi ja lumi sisään autoon. Lokarit oli kiinni parilla pultilla, ne piti irroittaa kokonaan että sai sopimaan "trailerille" :) Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 - Osa 4, osien kiinnittelyä... Auto jälleen tallilla. Sitten vain sisustaa kiinni ja muita osia. Maalauksen ajaksi autosta oli poistettu kaikki. Ikkunat, luukut, sähköt... Sähköjen pähkäily käynnissä... Etupenkeiksi Recarot. Kuskinpenkki valmiina. Jätin Kuplan omat kiskot paikalleen, Recaroihin hitsasin vanhoista penkinrämistä kiskot. Penkit alunperin neliovisesta autosta, joten kippimekanismit piti kehitellä itse. Vivut vielä pitäisi jotenkin hienosti laittaa, ja penkit päällystää. Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 - Osa 5, jarrut Kun penkit oli paikallaan, oli aika siirtyä jarruihin. Ensin purin kaiken pois. No eihän ne nyt ihan ongelmitta lähteneet. Kuskinpuolella edessä oli sylinteri jumissa, ja rummut kuluneet. Palat olivat siis aika syvällä rummussa. Sai hetken hakata että irtos. Palat meni ihan tomuksi tuossa irroittaessa, heh Kaikki jarruosat tuli uutta, paitsi muutama jarruputki. Välillä pääsi laittamaan uuden stefankin Pitkästä aikaa auto omilla tassuillaan! - Osa 6, lokarit, ikkunat... Keiteleen Koneesta tuli korin tiivisteitä Tummensin kalvolla takaikkunat kuin paraskin amisautoilija! Sitten ikkuna takas paikalleen uuden tiivisteen kanssa Oli muuten hieman tiukka laittaa! Etu- ja takaluukulle uudet tiivisteet, samoin valoille ja lokareille Etuoven ikkunatiivisteet aiheutti hieman pähkäilyä. Taisin täällä palstallakin tuosta jotain kysellä... Etuluukun tiiviste ja lokarinauha paikallaan Toinen lokari ja lamput... Juma, sehän muistuttaa jo kuplaa! Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 - Osa 7, tuulilasi Hanski toimitti tuulilasin. Tuli normaali rahtina, ja silti ehjänä. Tässä syy miksi tuli ehjänä: Varsin hyvin pakattu! Kiitokset Hanskille :) Vihreä sävylasi. Jälleen sai taistella uuden ikkunatiivisteen kanssa Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 - Osa 8, ensimmäinen ajo jo polttelee... Kone paikalleen. Tuo kone ei kylläkään kauan kuplan perällä viihtynyt Kaasari tuotti ongelmia. Tai oikeastaan kaasuvaijeri. Olisin tarvinnut 7 senttiä vaijeriliikettä, mutta ruosteisen rullahässäkän avulla vaijeri liikkui hädintuskin 3 senttiä... Ratkaisin ongelman poistamalla koko rullan! Nyt toimii, ja liikevaraa on yli 7 senttiä! Quote
mick Posted December 1, 2007 Author Posted December 1, 2007 Ensimmäiset ajot saatiin suoritettua, jonkinverran säätöä ja BIF-07 viikolla katsastus eli laillinen ryöstö. Koneen koko piti vaihtaa ja auton väri, lähes 120 euroa meni valtiolle siitä huvista. Eipähän ollu katsarilla mitään moitittavaa, onneksi :) Tässä kunnossa sitä sitten käytiin Bug In Finnissä :) Quote
vilkku Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Muistanpa hyvin tuon myynti-ilmoituksen! Jonkin aikaa se keikkui täällä myynnissä aika kohtuu edulliseen hintaan! Näyttäisi siltä, että siitähän kuitenkin kuoriutui ihan oikea kupla =) Ihan hienolta näyttää! Pohjalle et tehnyt mitään työstöä? kori oli ilmeisesti koko ajan pohjassa kiinni? Tossa polkimien takaa näytti olevan vähän kaksivärinen! Koskaan ei saisi kysyä mitä tuli maksamaan, mutta olisi kiva kuulla vähän suuntaa mitä se noin olisi! Työtunnithan ovat ilmaisia, kun niitä itse tekee, mutta, mitä noin kokonaisuutena? Siis osat ja maalaus? Quote
mick Posted December 2, 2007 Author Posted December 2, 2007 Ei kyllä uskalla laskeakkaan. Eikä ole valmis, sisusta tekemättä vielä. Etupenkit oikeastaan ainoa mitä laitettu, ja popit tietty. Voisinkin nakata seuraavaksi tekstiä ja kuvaa popeista :) Tallissa odottaa Empi kopiot 8-spokeista, koko setti. Pitäis vain lasikuulapuhaltaa ne, kun tuntuu olevan ainakin 4 kerrosta maalia niissä... Quote
mick Posted December 2, 2007 Author Posted December 2, 2007 - Osa 9, poppeja ja lisäsähköjä Äänentoisto on oleellinen asia. Ja tehoja pitää olla kohtuu paljon, että moottorimelut peittyy :) Aloitin poppiprojektin vetämällä muutaman rca- piuhan edestä taakse. Samalla laitoin tuommosen datakaapelin, jossa kulkee 8 paria suojattuja johtoja. Sitten suunnittelemaan subikoteloa Kun kotelot oli jaettu väliseinillä, oli aika laminoida. Onneksi oli lasikuitua riittävästi. Laitoin takapenkin ja etuluukun alle kytkentälaatikot riviliittimillä. Kun sattui pari olemaan sopivasti ylimääräisinä :) Autoon tuli muutama lisämittari. Nyt ne oli helppo kytkeä! Veti vain piuhat kytkentälaatikkoon etupellin alla, ja samoista liittimistä pysty jatkamaan johdon vetoa takapenkin alta :) MP3 soitin hansikaslokeroon. Tuokin pitää sitten päällystää jollain kankaalla jossain vaiheessa... Ovien pahvit piti päällystää uudestaan Ovi valmiina. Nyt ongelmana on ikkunan nostimen veivi :( Pitää varmaan jostain yrittää etsiä sähköisiä nostimia. Erillissarjat paikalleen, ja subbarielementti kiinni Alkaa olemaan valmista tuolla... Ralliratin kunnostusta Alunperin tuossa autossa ei ole ollut polttoainemittaria ollenkaan. Myöhemmin lisätty vaijerikäyttöinen, mutta siinä oli kromit surkeassa kunnossa ja vaijerikin takerteli. Laitoin sähköisen mittarin mekaanisen tilalle. Testailen mittaria ennen asennusta Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.