Jump to content

Kupla 1200 "Luonnonshoppaama"


mick

Recommended Posts

Prologi:

Tämä projekti on aloitettu jo jonkin aikaa sitten. Ostin kuplan BIF-06 viikolla, ja BIF-07 oltiinkin jo liikenteessä. Mutta ei hätää, ei projekti ole vielä valmis!

 

- Osa 1, auton hankinta

Myynti-ilmoituksen otsikko oli tällainen:

"M: Kupla -68, kuusi kaatui katon päälle"

img_3963_758.jpg

Selvä tapaus, luonnon omaa tuotosta oleva shopattu pahna siis! :D

 

img_3964_114.jpg

"Kone ei kuulu kauppaan. Takaluukku nuoremmasta vuosimallista.

Viime syksyn myrsky kaatoi pihakuusen katon päälle. Sisustus: kaikki pahvit on, penkit kehnossa kunnossa. Katon verhoilu ok.

Muiden projektien alta pois."

 

6 tuntia ajelin eteläsuomeen, Kupla traikulle ja 6 tuntia takas. Rekisteriotetta ei löytynyt heti, ja itselläni pukkasi jo kiire päälle, niin sovittiin myyjän kanssa että hän lähettää otteen postin kautta. Ote tuli, ja yllätys oli suurehko: Auto onkin malliltaan 1200! Myynti-ilmoituksessa oli takaluukku, jossa luki 1300. Myynti-ilmoituksessa oli maininta, että luukku vaihdettu toisesta autosta. No, eipä siinä mitään. Tulipahan ostettua ensimmäinen 1200- mallin kupla 8-)

 

- Osa 2, projektin purku ja pohjatyöt

Sisusta pois, ja pohjan kimppuun. Kuskin puolelle sai vaihtaa jalkatilan pellit, ja takapenkkien takana oli pehmeää.

PICT3404.JPG

 

Pellin päälle Rostex ruosteenestomaal, ja johan alkoi näyttämään paremmalta :)

PICT3408.JPG

 

Seuraavaksi astinlaudat irti. Olivat aika pehmeää tavaraa, heh. Alta paljastui... Ei juuri mitään..? Ei edes peltiä...

PICT3418.JPG

Link to comment

- Osa 3, pohjat, pohjat, pinnat...

Alkoi maalinpoisto, ja ruosteiden poisto. Pohjat... Tuli otettua muutamaan kertaan pohjatkin jooh...

Jokatapauksessa, siinä talven aikana sain auton jotakuinkin siihen kuntoon että sen saattaisi vaikka maalattavaksi viedä. Ja veinkin. Maalari katseli sitä, ja sano että ihan hyvä tulee jos he saa tehdä pohjatyöt siihen. Ehh, jaha..? Sain sitten valita että laitetaanko maalit niin että ne myös pysyy, vai niin että karisee pois itestään... Valitsin sen "pysyy" vaihtoehdon, ja pohjatyöt tehtiin enimmäkseen uudestaan, nyt ammattitaidolla...

 

Sitten vain projektia hakemaan takas kotiin. Olivat laittaneet ikkunat takas paikalleen ettei mene vesi ja lumi sisään autoon.

IMAG0021.JPG

 

IMAG0022.JPG

 

Lokarit oli kiinni parilla pultilla, ne piti irroittaa kokonaan että sai sopimaan "trailerille" :)

IMAG0024.JPG

Link to comment

- Osa 4, osien kiinnittelyä...

 

Auto jälleen tallilla. Sitten vain sisustaa kiinni ja muita osia. Maalauksen ajaksi autosta oli poistettu kaikki. Ikkunat, luukut, sähköt...

 

70.JPG

Sähköjen pähkäily käynnissä...

 

006.JPG

Etupenkeiksi Recarot. Kuskinpenkki valmiina. Jätin Kuplan omat kiskot paikalleen, Recaroihin hitsasin vanhoista penkinrämistä kiskot.

 

012.JPG

Penkit alunperin neliovisesta autosta, joten kippimekanismit piti kehitellä itse. Vivut vielä pitäisi jotenkin hienosti laittaa, ja penkit päällystää.

Link to comment

- Osa 5, jarrut

 

Kun penkit oli paikallaan, oli aika siirtyä jarruihin.

Ensin purin kaiken pois.

0001.JPG

 

No eihän ne nyt ihan ongelmitta lähteneet. Kuskinpuolella edessä oli sylinteri jumissa, ja rummut kuluneet. Palat olivat siis aika syvällä rummussa. Sai hetken hakata että irtos. Palat meni ihan tomuksi tuossa irroittaessa, heh

0005.JPG

 

Kaikki jarruosat tuli uutta, paitsi muutama jarruputki.

G0009.JPG

 

Välillä pääsi laittamaan uuden stefankin

G0021.JPG

 

Pitkästä aikaa auto omilla tassuillaan!

G0055.JPG

 

 

- Osa 6, lokarit, ikkunat...

 

Keiteleen Koneesta tuli korin tiivisteitä

G0002.JPG

 

aaIMAG0001.JPG

 

MAG0004.JPG

 

Tummensin kalvolla takaikkunat kuin paraskin amisautoilija!

Sitten ikkuna takas paikalleen uuden tiivisteen kanssa

G0060.JPG

Oli muuten hieman tiukka laittaa!

 

Etu- ja takaluukulle uudet tiivisteet, samoin valoille ja lokareille

aaIMAG0003.JPG

 

Etuoven ikkunatiivisteet aiheutti hieman pähkäilyä. Taisin täällä palstallakin tuosta jotain kysellä...

aIMAG0005.JPG

 

Etuluukun tiiviste ja lokarinauha paikallaan

qIMAG0013.JPG

 

Toinen lokari ja lamput...

Juma, sehän muistuttaa jo kuplaa!

qIMAG0019.JPG

Link to comment

- Osa 8, ensimmäinen ajo jo polttelee...

 

Kone paikalleen. Tuo kone ei kylläkään kauan kuplan perällä viihtynyt

wIMAG0011.JPG

 

Kaasari tuotti ongelmia. Tai oikeastaan kaasuvaijeri. Olisin tarvinnut 7 senttiä vaijeriliikettä, mutta ruosteisen rullahässäkän avulla vaijeri liikkui hädintuskin 3 senttiä...

 

Ratkaisin ongelman poistamalla koko rullan!

asIMAG0009.JPG

 

asIMAG0010.JPG

Nyt toimii, ja liikevaraa on yli 7 senttiä!

Link to comment

Ensimmäiset ajot saatiin suoritettua, jonkinverran säätöä ja BIF-07 viikolla katsastus eli laillinen ryöstö. Koneen koko piti vaihtaa ja auton väri, lähes 120 euroa meni valtiolle siitä huvista. Eipähän ollu katsarilla mitään moitittavaa, onneksi :)

 

4660.JPG

Tässä kunnossa sitä sitten käytiin Bug In Finnissä :)

Link to comment

Muistanpa hyvin tuon myynti-ilmoituksen! Jonkin aikaa se keikkui täällä myynnissä aika kohtuu edulliseen hintaan!

 

Näyttäisi siltä, että siitähän kuitenkin kuoriutui ihan oikea kupla =)

Ihan hienolta näyttää!

 

Pohjalle et tehnyt mitään työstöä? kori oli ilmeisesti koko ajan pohjassa kiinni? Tossa polkimien takaa näytti olevan vähän kaksivärinen!

 

Koskaan ei saisi kysyä mitä tuli maksamaan, mutta olisi kiva kuulla vähän suuntaa mitä se noin olisi! Työtunnithan ovat ilmaisia, kun niitä itse tekee, mutta, mitä noin kokonaisuutena? Siis osat ja maalaus?

Link to comment

Ei kyllä uskalla laskeakkaan.

 

Eikä ole valmis, sisusta tekemättä vielä. Etupenkit oikeastaan ainoa mitä laitettu, ja popit tietty.

 

Voisinkin nakata seuraavaksi tekstiä ja kuvaa popeista :)

 

Tallissa odottaa Empi kopiot 8-spokeista, koko setti. Pitäis vain lasikuulapuhaltaa ne, kun tuntuu olevan ainakin 4 kerrosta maalia niissä...

Link to comment

- Osa 9, poppeja ja lisäsähköjä

 

Äänentoisto on oleellinen asia. Ja tehoja pitää olla kohtuu paljon, että moottorimelut peittyy :)

 

Aloitin poppiprojektin vetämällä muutaman rca- piuhan edestä taakse. Samalla laitoin tuommosen datakaapelin, jossa kulkee 8 paria suojattuja johtoja.

sahko7.jpg

 

Sitten suunnittelemaan subikoteloa

4313.JPG

 

Kun kotelot oli jaettu väliseinillä, oli aika laminoida.

4345.JPG

 

Onneksi oli lasikuitua riittävästi.

4348.JPG

 

Laitoin takapenkin ja etuluukun alle kytkentälaatikot riviliittimillä. Kun sattui pari olemaan sopivasti ylimääräisinä :)

sahko11.jpg

 

sahko2.jpg

 

Autoon tuli muutama lisämittari. Nyt ne oli helppo kytkeä! Veti vain piuhat kytkentälaatikkoon etupellin alla, ja samoista liittimistä pysty jatkamaan johdon vetoa takapenkin alta :)

sahko4.jpg

 

MP3 soitin hansikaslokeroon. Tuokin pitää sitten päällystää jollain kankaalla jossain vaiheessa...

0010.JPG

 

Ovien pahvit piti päällystää uudestaan

0015.JPG

 

Ovi valmiina. Nyt ongelmana on ikkunan nostimen veivi :( Pitää varmaan jostain yrittää etsiä sähköisiä nostimia.

0021.JPG

 

Erillissarjat paikalleen, ja subbarielementti kiinni

0028.JPG

 

Alkaa olemaan valmista tuolla...

0030.JPG

 

Ralliratin kunnostusta

4458.JPG

 

Alunperin tuossa autossa ei ole ollut polttoainemittaria ollenkaan. Myöhemmin lisätty vaijerikäyttöinen, mutta siinä oli kromit surkeassa kunnossa ja vaijerikin takerteli. Laitoin sähköisen mittarin mekaanisen tilalle. Testailen mittaria ennen asennusta

mittari.JPG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...