Jump to content

2-piirisen jarrupääsylinterin vaihto -66 kuplaan. Ok?


iiroh

Recommended Posts

Mulla entisöinnissä -66 kupla. Sen verran tekisin päivitystä että laittaisin vm. -67 eteenpäin mallisen , eli 2-piirisen jarrupääsylinterin ja jarrunestesäiliön.

 

Onko tämä täysin ongelmatonta:

1) Mahtuuko 2-piirinen pääsylinteri varmaankin hieman pidempi ? Eikös kori ja rungon etuosa ole ihan samanlaiset -66 ja -67 ?

 

2) Onko pääsylinterin ja työsylinterien mäntien halkaisijat riittävän samat esim -66 ja -67, niin että tosiaan pelkkä pääsylinterin ja nestesäiliön vaihto riittää ?

 

Tällä saisi kuitenkin hieman turvallisuutta lisää ja museokatsastajakin varmaan hyväksyy ?

 

Kiitos neuvojille jotka mahdollisesti tehneet saman itse ?

Link to comment

Lainaus SA-HK:n sivuilta:

"Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

 

Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti.

 

Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

 

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman

tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

 

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä

liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.)."

 

 

Mun mielestä jarrujärjestelmän muuttaminen uudempaan ei olis hyväksyttävää, vaikkakin turvallisuutta lisäisikin.

Jarrut toki on juuri entisöidysä autossa uutta vastaavassa kunnossa, eikä siis pitäisi olla syytä pelätä kaikkien jarrujen yhtäaikasta katoamista (esim jarruputki tai -letku poikki), jota estämään 2-piirijarrut kait keksittiin

 

Löytyy varmaan museoautoja joissa jotain tollasta on tehty, mutta jokainen touhuu omalla riskillään.

Link to comment
Mulla entisöinnissä -66 kupla. Sen verran tekisin päivitystä että laittaisin vm. -67 eteenpäin mallisen , eli 2-piirisen jarrupääsylinterin ja jarrunestesäiliön.

 

-Jarrunestesäiliötä ei tarvi vaihtaa.Laita letkuun y haarotus.Kaksipiiri säiliö on eri paikassa/eri näkönen.

 

Onko tämä täysin ongelmatonta:

1) Mahtuuko 2-piirinen pääsylinteri varmaankin hieman pidempi ? Eikös kori ja rungon etuosa ole ihan samanlaiset -66 ja -67 ?

 

-Mahtuu/ei ongelmia

 

2) Onko pääsylinterin ja työsylinterien mäntien halkaisijat riittävän samat esim -66 ja -67, niin että tosiaan pelkkä pääsylinterin ja nestesäiliön vaihto riittää ?

 

-Poljin muuttuu jonkin verran raskaamaksi käyttää.

 

Tällä saisi kuitenkin hieman turvallisuutta lisää ja museokatsastajakin varmaan hyväksyy ?

 

Kiitos neuvojille jotka mahdollisesti tehneet saman itse ?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...