Jump to content

eberspächer bn-4


Guest Rampe

Recommended Posts

Guest Rampe

osaako kukaan kertoa lyhyesti toimintaperiaatteesta. pääasiassa noitten hehkutulpan ja sytytystulpan toiminnoista. myös lämmönsäätö ja se läpinäkyvä rasia jossa on kärjet ja katkaisija, tarkoitus on epäselvä. kytkikset kyllä on ja sain sen jopa toimimaankin mutta haluaisin sisäistää koko toimintaperiaatteen. mulla ei ole sitä käyttökytkintä eikä lämmönsäätö vaijeria olemassa. onkohan kello vakiona vai saako kytkettyä johonkin väliin.

Link to comment

laite kaynnistettaessa (kylmana) kayttaa seka hehkua etta kipinatulppaa.

 

En ole varma normaalilammon toimintatavasta enaa kun olen eri mallien kanssa pulannut sekaisin, mutta uskoisin etta kun polttokamio on lammennyt tarpeeksi, ei enaa kayteta hehkua eika kipinaa. Bensaa syotetaan vaan jo olemassa olevaan liekkiin.

 

Kun maksimilampo on saavutettu, termari katkaisee bensansyoton. Kun ulostuleva ilma jaahtyy tarpeeksi, bensansyotto ja kipinatulppa kaynnistyvat yhtaikaa. Muistaakseni. Hehkutulppaa ei kayteta, se olisi liian hidas.

 

BN4 siis sammuilee ja syttyy itsestaan jaksottain, termostaatin ohjaamana. Flekti kylla pyorii koko ajan.

 

Mulla on kuplan keulilla BN4 ja aiemmin olen niita kayttanyt pakuissa ja jopa tallilammittimena talvella :)

Link to comment
Guest Rampe

jotain tämmöstä ajattelinkin. tuntuu vaan syttyvän niin hyvin kylmänäkin pelkällä kipinällä. tota pitää vielä tutkia kun tuntuu sytyttävän koko ajan kipinää. toi termostaatti juttu onkin ihan järkeenkäypä nyt. aika tehokas on varmasti kuplassa =) täytyy vielä tutkia kytkistä ja laittaa toimimaan oikein

Link to comment
BN4 siis sammuilee ja syttyy itsestaan jaksottain, termostaatin ohjaamana. Flekti kylla pyorii koko ajan.

 

"Termostaattina" toimii bi-metallijousi+mikrokytkin.

Ne on siinä neliskantisessa osassa melkeen viimeisenä laiteessa.

Vaijerilla kääntelemällä bi-metallijousta saadaan lämmön säätö kabiiniin.

Link to comment
Guest Rampe
En ole varma onko kipinatulppa mukana koko ajan kun liekki palaa. Saattaa ollakin. Ei sita valttamatta tarttis niin kauan kun vanhaan liekkiin ruikkii lisaa bensaa.

 

eilen testasin että kipinää se tekee koko ajan eikä sammunut kun nyppäsin tulpanhatun pois

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...