Jump to content

PIKAISTA DIAGNOSOINTIAPUA!


Guest valtteri

Recommended Posts

Guest valtteri

Moi,

 

tilanne on tämä: 13h päästä (torstai klo 16) pitäisi olla satamassa ajamassa autoa norjanlaivaan ja tunti pari sitten hävisi kipinä autosta.

 

Kyseessä 25hv kone, jossa 12V sähköt. Auto on toiminut mainiosti muutamat testilenkit (arviolta yhteensä 100-150km), mutta tänään alkoivat ongelmat. Peli alkoi nykiä ja lopulta sammui. Saattoi lähteä käyntiin, mutta ei käynyt tyhjäkäyntiä ja sammahteli. 10km sisään sammui taas, eikä lähtenyt enää käyntiin. Sitten muistin että orkkisjakajassa oli edelleen ns. 6V konkka, ja vaihdoin 12V jakajan konkan. Vaihtamisen jälkeen kone hörähti aivan samantien käyntiin ja kävi oikein mainiosti n. 20km, jonka jälkeen alkoi taas nykiä ja lopulta sammui.

 

Tällöin vaihdoin taas uuden konkan ja uuden puolan (koneeseen aluksi laittamani 12V puola oli ns. arpapuola, jonka kunnosta en voinut olla varma), mutta kone ei käynnistynyt, eikä ole käynnistynyt tähän hetkeen saakka. Puola saa siis 12V koko ajan, kärjet aukeavat ja koneen pitäisi saada bensaa (kaatamalla kurkkuun bensaa ei kone hörähdä ollenkaan). Jakaja ja sytkäjohdot ovat 25hv orkkistyyppiset ja wanhat.

 

Millainen on 009-jakajan ennakkokäyrä? Helpointa ja ns. turvallisinta olisi iskeä koneeseen 009 ja uudet tulpanjohdot. Antaakohan 009 miten jyrkän ennakkokäyrän? Tuo 25hv kone tuntuisi haluavan heti tyhjäkäynnin jälkeen aimo annoksen ennakkoa, sillä hitaasti (jäykimmillä jousilla) ennakkoa antavalla MSD-jakajalla kone yski niin perkeleesti, mutta vakiojakajalla toimii mainiosti. Käyriä on siis strobolla tuijottamalla perstuntumalla kateltu.

 

Nyt siis tärkeintä on saada aamupäivään mennessä ratkaisu, joka on pomminvarma ja saattaa auton Norjaan ja takaisin. Ehdotuksia?

Link to comment

Oletko tarkistanut karkivalin ja karkien kontaktipintojen kunnon?

Onko jakajan akselissa sivuttaissuunnassa valysta? (aiheuttaisi karkivalin sekoilua)

 

009 jakajan ennakkokayrat on aivan mita sattuu jo tehtaalta, jokainen on erilainen. Niiden herkkyytta heti tyhjakaynnilta ylospain voi helposti saataa muuttamalla keskipakomekanismin jousen esijannitysta. Jakajan kyljesta soikea peltitulppa irti, ja sitten pyorittamaan jakajaa (tai konetta) niin etta siita aukosta nakyy sen jousen paa. Taivuttamalla jousen kiinnitystolppaa ulos tai sisaanpain, jousen esijannitys muuttuu. Jos kone haluaa paljon ennakkoa ja akkia, niin vahenna jousen esijannitysta taivuttamalla kiinnityspistetta sisaanpain.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...