Jump to content

Mitä type 4 lattiaan alkuperäisen äänieristeen tilalle ?


Recommended Posts

Mitä pitäisi laittaa type 4 lattiaan alkuperäisten äänieristyslevyjen

(oisko jotain bitumi/ bitumimurske) tilalle. Alkuperäisissä levyissä

ohut bitumikerros ylä- ja alapinnassa, välissä jotain, joka hajoaa

aivan muruiksi, oisko bitumimursketta.

 

Kokonaisopaksuus 7-8mm eli aika paksuja nuo levyt.

 

Autossa ollut kattavat orggis kumimatot, jotka keräävät kondenssivettä

allensa ja noi alkuperäset levyt mattojen alla aivan kosteat ja hajoavat käsiin.

Revin kaikki

pois ja onneksi kovin pahoja ruosteita ei alta löytynyt. Muutama pikkureikä....

 

Onko jotain vastaavanpaksuista, joka ei ime itseensä kosteutta ja joka suht

tanakkaa niin ettei tunnu vaahtomuovilta maton alla ? Eikös ne tarvikeliikkeiden

peruseristeet ole jotain joka imee vettä kuin sieni.

 

Orggistyylinen malli tai ainakin musta väri olisi mukava...onhan noita bitumilevyjä

mutta kun ne on aika ohuita. Kumimatot taitaa saada kyytiä vaikka alkuperäiset

ovatkin, onko nää kumimatot skandinavian erikoisuuksia, ainakin jenkeissä

vastaavissa 1971 411 Varianteissa ihan kangasmatot ?

post-3115-13888362699324_thumb.jpg

Link to comment

Voihan niitä ohuita bitumimattoja liimata muutaman kerroksen päällekäin. Kuumailmapuhaltimella vaan lämpöä ja hyvin tarttuu. Näin tein itsekin.

Katopas, muuten, missä kunnossa on se kojelaudan alla oleva raittiinilmanottokaukalo. Sen pohja on ollut joka autossa ruostunut (usein vieläpä todella pahoin), mitä olen nähnyt. Sieltä sitten liruttaa vettä suoraan maton alle ruostuttaen tehokkasti etujalkatilan. Usein vesi valuu suoraan esim. kaasupolkimen kiinnityksiin ja ruostuttaa sen jopa kokonaan irti. Samasta syystä myös bensaputket voivat etupäästä ruostua.

Kumimatot olivat aina perusmallissa joka oli mallimerkiltään joko pelkkä 411 (kaasarikoneet) tai 411E (ruisku). Jos mallimerkki on 411L tai 411LE on auto ns. luxusvarusteltu, jolloin siinä on mm. kangasmatot kaikilla lattiapinnoilla. Tuohon varustukseen kuuluivat myös tupakansytytin, kromilistat kattokouruissa, kyljissä ja pyöränkaarissa, kello, makuuasentoon säädettävät selkänojat sekä leveät kynnyslistat oviaukoissa. Variantissa verhoillut takapilarit ja kuvioidut seinäpahvit sekä kangasmatto tavartilassa. Etutavaratilassa L-malleissa oli kattavampi verhoilu.

Link to comment

Kiitos taas ... Lahdessa asuu todellinen 411 tietopankki....

 

Aattelin itsekin tota 2x4mm bitumia, jos elegantinpaa ratkaisua ei ole.

Laitoitko itse sellaista, jossa liimapinta valmiina vai pelkkaa bitumia ? Tuossa lattiassahan

nuo bitumilevyt ihan suoria ja kaikki melkein vaakasuorilla pinnoilla, joten tuota monien

raportoimaa tarttuvuusongelmaa tässä tuskin on, tietysti polkimien luona ne olisi

hyvä pysyä kunnolla paikallaan. Alkuperäiset oli jollain kontaktiliiman tapaisella aika

lujasti kiinni.

 

Täytyy tarkastaa se raitisilmakaukalo, polkimien varret ainakin ihmeen ruosteessa, saa

nähdä mitä kojelaudan alta tänään löytyy. Ainakin pari vuotavaa pääsylinteriä, nehän

on tässä autossa kojelaudan alla.

 

Taidan sen verran poiketa alkuperäisyydestä, että laitan tollaset kangasmatot, maton materiaali

lienee luxus-varustellussa ollut sama kuin perusmallissa, jossa siis vain sisälokasuojien sisäpinnat

kynnyskoteloiden sisemmät reunat kangasmatolla verhoiltu ? Voisikohan kumimattoja käyttää

verhoojalle suoraan kaavoina niin että autoa ei tarvitsisi viedä verhoomoon. Täytyy tietysti valmistaa

että kangasmatto taipuu samoihin mutkiin ja muotoihin. Lienee myös edullisempaa

jos asentaa matot itse paikalleen. En oikein usko että rupean mattoja itse väsäämään...

Link to comment

Mun mielestä ne bitumit on alunperin ollut nimenomaan sillä bitumilla kiinni, eli asennettu lämpöisenä, jolloin tarttuvat tehokaasti pintaan. Lämpimänä niitä on yös helpompi käsitellä. Nuo bitumimatot ovat viileinä aika jäykkiä ja lohkeavat jopa kidemäisesti, jos niitä silloin irrottelee. Sitähän ei toki tiedä, mitä näin vanohissa autoissa tällä hetkellä on asennettuna -näitä kun on jo vuosien varrella rassattu ja tilalle on voitu laittaa oikeastaan ihan mitä vaan...

Mulla oli ihan tavallista bitumimattoa tuolloin, kun niitä asentelin. Matossa ei ollut mitään liimapintoja, vaan se asennettiin kuumentamalla -ihan kuin vaikkapa kattohuopa. Matto saattoi olla jotain vanhaa vesieristettä, mitä ennen käytettiin märkätilojen eristeenä. En sitten tiedä, saako jotain vastaavaa autotarvikeliikkeistä. Kävin taannoin tutkimassa Bilteman valikoimia ja vaikken muuten kovin vakuuttunut ollutkaan, niin erilaisia äänieristeitä siellä mielestäni oli aika kivasti. Kannattaa varmaan käydä katsomassa, mitä löytyy.

Link to comment

Kumi- ja kangasmatot on perus- ja luksusmalleissa erilaiset. Kumimatto on vain kaksiosainen eli matto on jaettu penkkien alta etu- ja takamatoksi. Kangasmatossa on erillinen osa istuimien välissä ja takamatot ovat erillisiä. Lisäksi etujalkatilassa on ollut siinä jäykistepokkauksen päällä muovinen kuori, joka on kylläkin yleensä silppuna... Jos latasit varaosaluettelon, niin siellä on kuva kangasmatoista.

Lattiahan näissä autoissa on harvinaisen tasainen, joten siinä mielessä mattojen teettäminen ei varmasti ole ongelma. Ja jos ei aivan alkuperäistä tyyliä vaadi, niin eihän mattoja varmaan tarvi aivan alkuperäisten kaavojen mukaan tehdä.

Mulla on aika paljon erilasia esitteitä näistä autoista ja niissä on muistaakseni joitain kuvia, joissa näkyy mattojen yksityiskohtia. Voin vaikka skannailla näitä ja lähettää sinulle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...