Dnepr-pilot Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Amazonas projekti melkein valmis. Kytkin ei irrota. Pääsylinterinä ensinmäises versios Kawasaki Drifterin käsikytkin. Työsylinteri omatekoinen Derbin 11mm männällä. Liikettä tuli noin 15mm. Kytkin ei irrottanut.. Versio no 2. Jalkakytkin Mersu C190 kytkinpääsylinteri 19 millisellä männällä. Liikettä syntyi saman verran. Toisaalta pääsylinteri ei mennyt pohjaan..... Apua putkipihdeillä ja kytkin kyllä irrotti... Laskukaavat: Pääsylinteri 19mm. Työsylinteri 11mm. Pääsylinteri 9,5 X 9,5 x 3,14 x 23mm liike = 6517,8 Työsylinteri 5,5 x 5,5 x 3,14 x 60mm liike = 5699,1 Teoreettisesti pääsylinteri pitäisi olla riittävä-missä vika? Laatikko on IRS-mallinen. Ja kykinvipu on sitä lyhyempää mallia. Pääsylinterin hyötyliike on aika lailla 23mm. Olisko järkeä vaihtaa työsylinteri Toyota/Bimmerin 16 milliseen? 16mm antaisi 8 x8 x 3,14 x 32mm liike = 6430,7 Mutta riittääkö 32mm liike että kytkin irrottaisi? Tietysti vois rakentaa jonkinlainen "Reuben-Goldberg" systeemi käsivaijerikytkimelle mutta taidot ei siihen riitä. Jalkavaijerivaihtoehtoa ei vielä koitettu-HD:n suicide kytkin vielä hakuses. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted June 22, 2011 Author Share Posted June 22, 2011 Uus yritys. Pääsylinterinä se sama mersun 19millisellä männällä. Työsylinteri Ladan 19millinen ja kytkinasetelma vaihdettu uuteen (180mm kytkinlevy). Ja putki väliin. Mutta ongelma se ja sama. Kytkin on todella raskas ja jäykkä. Tanko pääsylinteriin siirretty lähemmäs kytkinpolkimen aksila-että poljin tekis isomman liikkeen ja tanko vastaavasti pienemmän liikkeen. Eipäs paljon auttanut.... Mistä moinen jäykkyys? Löytyiskö joltain piirustuksia Amazonas-pyörien käsikytkimesta? Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 4, 2011 Author Share Posted July 4, 2011 Ratkaisu oli sittenkin helppo. 3 jousta pois kytkinasetelmasta-ne tummemmat vihreät. Lyhennetyt vaaleanvihreät jouset sai jäädä. Kawasaki Drifterin käsikytkin ja omatekoinen työsylinteri toimii hyvin. Pyörän paino on sen verran pieni verrattuna auton paninoon ettei niin järeätä kytkinasetelmaa tarvita kun autossa. Quote Link to comment
Guest Posted July 4, 2011 Share Posted July 4, 2011 "Tahti" -mallinen aetelma on kevyempi painaa jostain syysta kuin se yleisempi 3-kapalainen. Kumpi siella on? Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 5, 2011 Author Share Posted July 5, 2011 Ensin oli se alkuperäinen kolmella käpälällä. Se oli liian raskas sekä käsi että jalkakytkimellä. Sitten ostin uuden tähtimallisen asetelman - ei merkittävää muutosta tullut. Nyt on paikalla se alkuperäinen kolmella käpälällä ja kytkinlevy on 180millinen. 1300-moottorille riittää ne kolme "kevyempää"-lyhennettyä jousta ja käsikytkin toimii. Kolme jäykempää jousta jäi siis pois kytkinasetelmasta. 1600-moottorille jättäisin jouset lyhentämättä. Koska nyt -1300cc moottorilla, huomaa hieman luisua kovemmilla kierroksilla. Uskon että lyhentymättömillä jousilla jaksaa vielä käyttää käsikytkintä. Mutta 1600:seen käyttäisin kuitenkin 180millistä kytkintä-200millinen on turhan iso pyörään. Pyörässä pärjää varmastikin 150millisellä kytkimellä-mutta se vaatisi enemmän työstämistä tai toinen vauhtipyörä ja kytkin. Silloin pitää sovittaa volkkarin vauhtipyörän starttikranssi vaihdettuun vauhtipyörään että vois käyttää volkkarin starttimoottoria. Venäjänpyörien ja BMW-pyörien kytkimet eivät onnistu volkkarimoottorin ja volkkarilaatikon kanssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.