Jump to content

maalin kiillotus


Recommended Posts

On tuo maali päässyt hiukan hapettumaan ja paikkamaalauksiakin on pari.Joten onko kukaan käyttänyt autoglym paint renovatoria menestyksekkäästi?Miten sitä käytetään?Voiko esim rälläkällä jossa kierrosten säätö käyttää.Vinkkejä

 

KIITOS

Link to comment
Eikö kukaan oo testannu noita hiomatahnoja

 

En Autoglym-tuotteita, mutta muita kyllä. mm: Farecla toimii loistavasti, kun ostaa oikean vahvuista ainetta, voi ajaa myös koneella pahemmin hapettuneita pintoja. Käsin homma on kovempi mutta siinä voi paremmin hallita kiiltoa ja varoa puhkikulumista jos sellaista pelkoa on.

Link to comment
Miten noita käytetään?Annetaanko tahnan kuivua vai miten jos esim. koneella vetelee varovasti?Tahnaa rättiin ja vetelemään vai miten???

 

Tahnaa levitetään pinnalle ja hieman kostutetulla trasselilla tuntuvaa hankausta, jos ajaa koneella pitää laikka kostuttaa etukäteen, vesi toimii myös jäähdyttävänä elementtinä. Vaahtomuovilaikka toimii, mutta paras on jokin ns. karvalaikka. Jos tosiaan koneella huristelee kannattaa suojata muut pinnat koska ympäriinsä lentää kuitenkin tahnaa joka kuivuessaan on hankalampi poistaa. Liian isoja pintoja ei kannata kerralla ruveta hankaamaan, etenee pikku hiljaa ja siirtää suojia.

 

Olen joskus vuosia sitten puhdistanut ihan bränikän mersu 300:en joka oli tuotu muuttoautona Norjasta. Satamassa maalattiin laivaa suurpaineruiskulla ja tuuli toi punaisesta maalista vihreän mersun lakkapinnalle pienen pieniä pisteitä yl'tympäriinsä koko auton päälle. Vähän hikikarpaloita oli työtä aloittaessa tulossa otsalle, mutta homma meni kyllä niin putkeen kun vain voi mennä. Ja mersu sai kuin saikin oman siistin pintansa takaisin.

Link to comment
kulmia yms kannattaa varoa noitten kanssa, niissä kun yleensä on hieman ohuempi maalikalvo. Menee helposti pohjille...

 

Hyvin sanottu sieltä takaa! Varsinkin kun koneella ajelee pitää varoa kulmapaikkoja.

Link to comment
Guest Tero Vesterinen

Koneella voi myllyttää (koneesta pitäis pystyä säätämään kierrokset) jos on oikeanlainen laikka (esim Auto Glymin vaahtomuovilaikka M160), kierroksia kannattaa varoa. Hiontaan tulis käyttää kierroksia väliltä 1200-1400 (jos on liikaa niin aineet palaa pintaan kiinni). Myös tahnan (esim Glymin Fine Abrasive 03) määrän kanssa kannattaa olla asiallinen, jos on liikaa niin tuloksena jälleen kiinnipalaminen. Tahnaknööli aina laikan keskelle, ei peltiin. Jos käytät Glymin 03:sta niin peukunpään kokoinen köntsä riittää mainiosti, huomaat kyllä kun tarttee laittaa lisää. Jos kamaa palaa pintaan niin kostealla säämiskällä irtoaa helpoiten, ei missään nimessä kannata koneella jyystää niitä paakkuja pois. Ja kuten edellisessä jo todettiin niin pieniä alueita kerrallaan edeten. Ja olennaista on siis myös pinnan puhtaus, jos on jäänyt pieniä epäpuhtauksia niin myllyttämällä saat varmasti pahempaa naarmua pintaan kuin siinä ennestään on ollut. Ikkunoiden tiivisteet kannattaa suojata esim. maalarinteipillä. Niihin jää helposti tahnat kiinni ja laikan pinta menee tukkoon. Jos on vaahtomuovilaikka niin aina aika-ajoin (kun menee tukkoon) viistää esim. rautasahan terällä pienen kiekon pinnasta pois, helpointa kun pitää koneen päällä ja kuljettaa terää kohti keskustaa. Kantteja kannattaa tosiaan varoa, jos on pahoja mestoja niin mielummin käsipelillä ne. Jos haluaa hifistellä niin hionnan jälkeen n. 1500-1600 kierroksilla loppukiillotus. Ja sen jälkeen vahaus vaikka Glymin Super Resin Polishilla. Tulikohan siinä kaikki? Mukavaa myllytyssessiota, varaa tarpeeksi aikaa ja hyvät valot mestaan missä teet niin näkee helpommin milloin on valmista. Ja ehkä pari bisseä koskapa hiki tulee kuitenkin...

Link to comment
Guest Tero Vesterinen

Ai niin, unohtui... Jos käytät vaahtomuovilaikkaa niin ei tarttee kostuttaa sitä. Ja hionnassa pitkiä vetoja yhdensuuntaisesti, ei pyörittelemällä pitkin poikin peltiä. Silloin tietää ettei hio yhtä kohtaa enempää ku muita eikä tule epätasaista jälkeä. Glymin tahnalla hioessa tahna jää aluksi hailakaksi pinnaksi pellille ja kun aikansa jyystää niin se häviää. Siinä vaiheessa voi joko lisätä tahnaa laikkaan tai siirtyä seuraavan alueen kimppuun jos on tullut valmista. Hailakkaa tahnapintaa ei sais jäädä jälkeen vaan pinta tulis hioa kirkkaaksi. Pieniä jämiä saattaa toki jäädä ja säämiskällä pyyhkien ne lähtee veke ennen vahausta. Jos tulee ankaria ongelmia niin voit soitella faijalle joka on guru noissa hommissa. 0400-810600/Vessu

Link to comment

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.Ajattelin kyllä käyttää tota autoglymin paint renovatoria.Se ei ole niin hiova tahna tietääkseni...?Sattus vaan olee hyllys pari purkki sitä.Siinä varmaan käy kaikki samat ohjeet kuten edellä mainitsit.Mulla on myös säädettävä hiomakone ja ajattelin käyttää vaahtomuovilaikkaa.

Link to comment
Guest Tero Vesterinen

Jep. Paint Renovator toimii ihan ok, ei tosiaan sisällä hiovaa ainesta niin paljoa. Varsinkin jos ei oo pahoja naarmuja/harjakoneen jälkiä mitä haluaa pois. Hapettumiin riittää mainiosti. Työn iloa ja parhautta kevääseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...