Jump to content

kampiakselin laakereiden vaihto


Guest Valtsu

Recommended Posts

Guest Valtsu
Posted

pikasella haulla ei löytynyt.

 

Tarviiko bokserin kampiakselin laakereiden vaihtoon purkaa koko kone vai onnistuuko jos erottaa lohkon puolikkaat toisistaan ja sitä kautta purkaa alakerran? Sama homma jos olisi tarkoitus vaihtaa esim. nokka-akselia yms.

Posted

Valitettavasti joudut purkamaan kutakuinkin koko koneen ja sitähän tuo lohkopuoliskojen erottaminen jo onkin.

 

Kampiakselissa on ns. täyskehä-laakereita, joten esim. kampiakselin rattaat, vauhtipyörä ym. on irrotettava. Samalla on varmasti syytä tarkistaa kiertokankien laakeritkin. Kun hommaan ryhtyy, niin männänrenkaat voi käydä samalla läpi, venttiilien kunnon tarkistaa ja...................

 

Nikke

Guest Valtsu
Posted
Valitettavasti joudut purkamaan kutakuinkin koko koneen ja sitähän tuo lohkopuoliskojen erottaminen jo onkin.

 

Kampiakselissa on ns. täyskehä-laakereita, joten esim. kampiakselin rattaat, vauhtipyörä ym. on irrotettava. Samalla on varmasti syytä tarkistaa kiertokankien laakeritkin. Kun hommaan ryhtyy, niin männänrenkaat voi käydä samalla läpi, venttiilien kunnon tarkistaa ja...................

 

Nikke

 

Juu eli kannattaa siis tarkastaa alakertakin kun noita kannentiivisteitä vaihtaa.

 

Tack

Posted
Kannentiivisteitä???

 

 

Vesibokseri kenties.

 

Type 4 koneessakin on tehtaan jäljiltä metalliset kannentiivisteet vaikka on ilmajäähykone. Tehdas tosin kehottaa jättämään ne pois remontin yhteydessä, samoin pyttyjen alle tulevat paperitiivisteet.

 

Jan

Guest Mika Raussi
Posted
Tehdas tosin kehottaa jättämään ne pois remontin yhteydessä, samoin pyttyjen alle tulevat paperitiivisteet.

 

Jan

Kertooko tehdas mitään erityistä syytä moiselle?

Posted

Koitan kaivaa bulletiinin jostain. En muista enää ulkoa. Sain sen Oregon Performance Partsista ystävältäni (heppu joka kehitti DTM pystypuhalluskopan T4 koneeseen) mutta en voi oikein pyytää uutta kun se on kuollut.

 

Kehottivat siinä yhteydessä tarkistamaan puristussuhteen kohilleen, sillä se nousee nuo tiivisteet pois jättämällä.

 

Oma näkemykseni:

Käytännössä ne terästiivisteet kannen ja pytyn välissä on vuotaneet. Niitä on siellä siis pinkka, erittäin ohuita liuskoja.

 

Paperitiiviste pyttyjen juuressa vuotaa myös helposti ja nykyliimat ajaa saman asian.

 

Olis kiva jos noita tehtaan tech bulletiineja sais kerättyä jonnekin yhteen paikkaan, skannattuna vaikka. Onkohan VW:n omissa arkistoissa moisia..

 

 

Jan

Guest Mika Raussi
Posted

Okeii.. Miulla oli kyl kannen ja pytyn välissä alumiinirinkula ja lohkon ja pytysn välissä ol sit ohkanen teräksinen rinkula.. Tai en oo varma oliko terästä, mutta ei se ihan pehmeekään ollu.

Guest Valtsu
Posted
Kannentiivisteitä???

 

tiiviste.jpg

 

juup

 

Menee taas arpomiseks ku tuntuu remonttia seuraavien yleinen mielipide olevan että ei niitä laakereita kannata kattoo jos kerran toimii. Ihmetellään ny tässä ja kattellaan mihin johtopäätökseen tästä pääsee.

Guest ritariässä
Posted

vähintäänkin kiertokangen lagrut kantzii vaihtaa ku kyseessä on wasseri. sieltä noi monasti on pettäneet, samoin nokka ja nostimet kuluvat ennemmin tai myöhemmin kupille asti.

Posted
Okeii.. Miulla oli kyl kannen ja pytyn välissä alumiinirinkula ja lohkon ja pytysn välissä ol sit ohkanen teräksinen rinkula.. Tai en oo varma oliko terästä, mutta ei se ihan pehmeekään ollu.

 

 

jaa saattoi olla alumiittia ne kansirinkulat, en ole varma enää. Mulla on niitä tallin seinällä jouten nippu, ellen heittäny jo roskiin.

 

Jan

Posted

Joo sorry! Mä en älynny et kysymys oli vesivessasta, kun tuolla sivun ylälaidassa lukee et "Keskustelua ilmajäähdytteisistä vw- autoista".

Posted
Sain sen Oregon Performance Partsista ystävältäni (heppu joka kehitti DTM pystypuhalluskopan T4 koneeseen) mutta en voi oikein pyytää uutta kun se on kuollut.

 

Kuka on kuollut? Bob Hoover?

 

Bob on kyllä voimissaan :) Viimeksi eilen neuvottiin jotain nyyppää samaan aikaan :)

 

Joe Locicero kuoli pari vuotta sitten. (ikä tais hipoa jo 70:tä)

Joe kehitti DTM jäähdytyskoppasysteemin Type 4 moottorille.

 

Joen poika koitti jatkaa tuotantoa ja myyntiä, mutta sillä taisi olla pääintressi muualla (mm. vesivolkareiden 6V vaihteistomuutos-sarja) joku meni kiville ja oikeudet myytiin pienen jahkailun jälkeen lopulta Jake Rabylle joka myy kehittää tuotetta edelleen. Joen vanhoista T1 protoista syntyi sittemmin myös type1 koneeseen sopiva DTM koppaversio.

 

Jan

Guest Valtsu
Posted
Joo sorry! Mä en älynny et kysymys oli vesivessasta, kun tuolla sivun ylälaidassa lukee et "Keskustelua ilmajäähdytteisistä vw- autoista".

 

No oon tavallaan väärällä alueella mut tossa koneessa kuitenkin on ihan samanlainen alakerta kuin ilmajäähyissäkin niin samat vastaukset kelpaa.

Guest ritariässä
Posted

niin, eiks toi joen poika tehnyt ohareita luvattujen puhallinkauppojen suhteen. en nyt muista jäikö joku ilman maksettua koppasatzia. suomessa löytynee vain yksi tollanen sarja? nyt uudemmat on massivetypen muokkaamia ja hiukan parempia. niitä yhtään saapunut suomeen???

Posted
niin, eiks toi joen poika tehnyt ohareita luvattujen puhallinkauppojen suhteen. en nyt muista jäikö joku ilman maksettua koppasatzia. suomessa löytynee vain yksi tollanen sarja? nyt uudemmat on massivetypen muokkaamia ja hiukan parempia. niitä yhtään saapunut suomeen???

 

En muista jäikö maksettuja koppia saamatta, mutta valmistustahti ja toimitusajat oli aika vaihtelevia. Sovittuja kauppoja ei tehtykään kun koppia ei valmistunut tai jotain. Käsittääkseni rahaa ei kuitenkaan jäänyt väärille teille.

Koitin jossain vaiheessa jutella sen hemmon kanssa mutta ei koskaan oikein ottanu tosissaan tuulta alleen. T4 ei vielä ollut lyönyt läpi USA:ssa siinä mittakaavassa mitä Euroopassa. Eli paikallista kysyntää oli varmaan aika vähän jotta sen varaan olisi voinut oikeasti rakentaa omillaan elävää, kannattavaa businesta. Joe teki vähän niinkuin rakkaudesta volkkareihin noita, ja enempi eläkepäivien ratoksi. Tosin ihan tosissaan silti, vielä viime vuosina miettien jatkokehitysideoita siihen koppaan. Minä mm. tein sille sille termostaattimekanismin piirustukset millä vakio termarin olisi saanut ympättyä samaan pakettiin. Yksi asiakas ainakin taisi tehdä omansa niiden mukaan Australiassa, Joe lähetti fotoja ja kertoi viritelmän toimivan. (Onko tavallisessa sarjatuotanto-DTM sarjassa vieläkään termarimahdollisuutta, en tiedä).

Joe taisi nauttia eläkettäkin jo, eikä siitä syystä varmaan panostanut liiketoiminan kasvattamiseen. Yhden miehen operaatio, osia teetettiin ulkoisella toimittajalla kuten alumiinivaluja.

 

Jaakkolan Hessulla on yksi vanhemman mallin DTM satsi juu, tais olla eka mikä suomeen hommattiin. Mä en sen jälkeen ole ainakaan niitä tänne tuonut/välittänyt. Se tuli Joelta suoraan. Muista ei ole tietoa.

 

En ole enää seurannut tuota T4 kehitystä sen jälkeen kun omani valmistui. Jakeenkaan en ole ollut yhteydessä pitkiin aikoihin, se oli suureksi avuksi kun omaa konettani speksasin. ShopTalkForumista voi lukea ajankohtaisimmat uutiset aiheesta, Jakella on siellä oma foorumilohkokin.

 

Perhana, olen päässy erakoitumaan. :(

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...