Guest Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 miten olette toteuttaneet huohotusjärjestelmän? Itse laiton venakopista letkut ja bensapumpun tilalle huohotusletkun. Venakoppien letkuista tuntuu puhaltavan pelkkää ilmaa, mutta bensapumpun tilalla olevasta letkusta tulee myös aika tavalla öljyä. Pitäiskö olla joku "loiske levy" tai jotain vastaavaa siinä alussa niin ei niin paljon öljyä tulis. Kuinka isoa huohotus säiliötä olette käyttäneet? . Onko muuta hyötyä huohotuksesta kuin että kone ei rupee tiputtaa öljyä tiivisteistä. EI ole huohotusjärjestelmistä oikein tietoa hirveästi! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 noilla kolmella pitäis riittää. Laita väliin vähintään litrainen pytty josta noi kolme huohotinliitäntää tulee pytyn puoleen väliin, ja korkeimmasta kohdasta sitten putki kaasarin alipainepuolelle tms. Virtaus hidastuu tuossa pytyssä jolloin yleensä öljysumu laskeutuu pohjalle eikä puhalla suoraan pihalle. väliin voi vaikka laittaa jonkun sortin loiskelevytkin tietty. Quote Link to comment
Per Jernström Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Huohotuksen suuri plussa on ettei pakokaasujen hiukkaset mene kaikki öljyyn vaan tuulettuu pois. Dragsteripojat vetävät joskus kaasut väkisin ulos, esim pakokaasuejektorilla, mikä antaa pari heppaa lisää 1000hp koneeseen. Mietin itse mistä ottaa lohkon huohotus ja päädyin laturijalkaan koska siinä on isompi reikä ja siihen saa helposti öljysumun pysymään koneessa käyttämällä vakio loiskelevyä. Bensapumpun kohdalla on paljon hammaspyöriä jotka sinkoilevat öljyä pyöriessään. Ideana on varmaan ollut että öljy liikkuu siellä riittävästi jotta jakajan akseli ja bensapumpun työntövarsi saa riittävästi voitelua. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 No niin, nyt on yksi pitkään mietinnässä ollut huohotussysteemi kokeiltu. Mietin pitlään eri versiotia miten saada hieman alipainetta kampikammioon. Idea on ollut saada sellainen värkki joka IMEE venttiilikopeissa olevista reijistä ja poistaa kaasut lohkosta. Pakokaasuejektori toimii parhaiten kollektorissa, mutta siellä on usein myös lamda-anturi. Tuplilla ei saa mainittavaa tasaista alipainetta jos ei ota kaasuläpän alapuolelta, ja se saattaa taas sekoittaa seoksia. PCV venttiilit tarvitsevat taas aika ison paine-eron jotta aukevat. Ainakin ne mitä mulla on ollut oli vaikea puhaltaa auki poskivoimin. Kuvassa on sitten ideoinnin lopputulos. Tai siis ensimmäinen proto. Siinä on hyödynnetty vastaiskumäntien tuottamaa painepulsseja. Tarvitaan vain joku värkki joka avautuu ja sulkeutuu riittävän nopeasti. 2-T koneen läppäventtiilit osoittautuivat toimiviksi. :) Ja ne aukee enemmän kierrosten noustessa. Kuvan koneessa on öljyputkenjatkeessa oleva pilli on auki vain se takia että voi kokeilla sormella miten läppä toimii. Lämpökanava on suljettu teipillä koska muuta ei mahtunut ton jatkeen kanssa (kanavat siirretty puhallinkopassa jotta toimii myös tuplien kanssa). Quote Link to comment
Guest Sgegis Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Asiasta poiketen on muuten suzukin läppärunko. Saattas varmaa löytyy hiilari läpät vielä jostain ;D Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Aivan oikein. PVn runko oli halvin mitä moppesportista löysin. Ihan vakio teräsläpät tossa. Ne läpät oli aika piukat ensin, mutta taivutin varovasti osan esijännityksestä pois jotta niistä tuli herkemmät. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Läppätsydeemi toimii hienosti ja huomasin, että ameriikanpojat ovat myös harrastaneet vastaavaa. Sieltä löytyy jopa patentoitu tuote nimeltä KrankVent (>100$ hintaan...). En uskonut homman toimivan letkun päässä koska pinta-ala on paljon pienempi verrattuna esim öljytäyttön aukkoon. Suurempi alahan antaa enemmän voimaa samalla paineella avata läpät. KrankVent ideasta lähdin sitten metsästämään sopivaa läppää mikä sopisi pieneen tilaan. MopoSportin löytölaarista löysin allaolevan värkin. Ei havaintoa missä sitä käytetään mutta siinä on pieni boksi missä ritilä ja filteri keskellä ja läppäventtiili. Täydellinen huohotinboksi siis, hinta 5€! Tämän ajattelin kytkeä "hi-po-blingpong" öljytäytön huohotusnippeliin. Laturinjalassa mulla on rosteri kattilasieni joka nappaa suurimman osan öljysumusta. Tuohon huohotinboksiin tulee sitten vaahtomuovia syömään loput roiskeet ja sisääntuloletku alas jotta voi valua tyhjäksi itsestään. Mahdollisesti poraan pienen (1-2mm) reiän vielä poistopuolelta mikäli sinne kaikesta huolimatta tulee öljyä. Jaa että laskeeko paine lohkossa? Mikäli hihnapyörää ei tiivistä stefalla niin ei. Stefalla sen saa laskemaan, mutta ajattelin tämän värkin lähinnä ohjaamaan ilmavirtaa samalla tavall kuin T4 koneiisa on vakiona. Siis kansista korvausilmaa sisään ja huohotintornin kautta ulos. Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 26, 2010 Share Posted September 26, 2010 Ehkä hyvä laittaa tänne tilannepäovitys kesän ajojen jälkeen. Tuo patenttini on hyvin toiminut muuten paitsi täyskaasulla. Ilman kuormaa se toimii myös kierroksilla mutta kun huohotuskaasujen määrä kasvaa kuorman alla niin se ei enää virtaa tarpeeksi. Pitää siis lisätä korvausilmakanavat lohkoon. Modernit moottorit toimii vähän samalla idealla eli takaiskuventtiilin (pcv) kautta imusarjaan huohotuskaasut ja ilmaa tilalla ilmakotelosta suodattimen takaa. Kun paine kampikammiossa kasvaa eikä venttiili vedä enää niin systeemi pakittaa kaasut korvausilmaletkujen kautta ulos. Kun päästää kaasun niin järjestelmä siirtyy taas normaaliin moodiin ja viimeiset kaasut huuhtoutuu pois korvausilmalla. Lyhyesti tuolla patentillani ei siis saa kampikammion painetta laskemaan kuorman alla, mutta muuten se toimii hyvin. Ja se patasieni toimii muuten loistavasti. Huohotuskaasuissa ei ole yhtään öljyä mukana. Bob Hoover oli siis jälleen oikeassa. Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Katos, joku muukin käynyt peeveen läppäventtiileitä hamstraamassa. Itse tein toisenmerkkiseen ilmajäähyyn samasta palikasta tällaisen, vähän karkas homma lapasesta kun piti uutta jyrsintä testata... Ei ainakaan mulla ollut mitään ongelmia noiden läppien liiallisen jäykkyyden kanssa - päinvastoin, voisivat olla vieläkin jäykemmät. Mutta moottorin käyntiääni muuttui selkeästi "kevyempään" suuntaan, eli venttiili toimii tarkoitetulla tavalla tehden edes osittaisen alipaineen kampikammioon. Seuraavaksi pitää vielä siirtää huohotinreikä pois nokkarattaan edestä, edes loiskelevyn asentaminen ei lopettanut pientä öljyroisketta. Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Hieno boksi Hemuli! Itse asensin sen läppäboksin siten, että moottoriin menevä letku on alaspäin. Eli jos siihen tulee öljyä niin valuu tyhjäksi itsestään. Ja kuten todeuuta niin se rosterisieni on todella tehokas "pesemään" huohotuskaasuja öljystä. Tästä voi ehkä todeta, että patentti toimii kunhan on moottorikokoon nähden riittävän isot läpät. Mun muoviboksissa on noin puolikas PV:n läpästä. Ja oikean stefan kanssa se varmaan olisi tehokkaampi. Ostetaan: CB:n huohotustorni (tuote 1771) lisää läppäkokeiluja varten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.