Jarmo Lummi Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Ei näyttänyt olevan mielenkiintoinen aihe! Vapari kisamoottorit ja vaihteistot Reseptii tänne ruvetaan laatimaan. Moottori joka tuottaa paljon vääntöä, paljon tehoa käyttötarkoitukseen. Vaihteisto joka kestää hyvin, pitää sisällään spoolin, suorakytkentää, vahvat vetarit ja välitykset sellaiset jolla haetaan se paras mahdollinen moottorin käyttöalue. Tässä ajatuksena vapari kisakone sellaisella budjetilla ku on ja ajatuksella joka koottu erilaisten lähteiden ja kokemusten perusteella.( jonkiverran toteutusta tähän suuntaan jo ) Tavoitteena 250-300hv, 250-350Nm, noin 7500-8000rpm max kierrokset. Teho ja vääntö huiput siis alempana hiukan max rpm. Lohko, kestävä tarkoitukseen sopiva 101,6 sylintereille ja pidemmälle iskulle. Flanget laippa akseli 78-86mm Kanget kestävät tarkoituksenmukaiset. Pituus 5,4-5,8" ( Carillo, Pautter, Scat .... ) Kannet aihio Autocraft 4" joihin 52-54mm imuvenat ja 40-42 pakovenat pitkinä jolloin nostolle riittää varat, jouset, lukot, retskut, yms.. yms.. kevyttä kisakireetä ja vahavaa Nokka joko rulla tai laahaava jossain tyylissä Web cam 277, hyvät laadukkaat vahvat tönärit, imukeinut jossain 1,5-1,7 ja pakokeinut jossain 1,4 luokkaa ( Pautterit, GB, crowe ... ) nosto imupuolella 17-19mm ja pakosella riittää 15 luokkaa. Puristus jonnekki 13-15:1 ja polttoaineeksi RE85 tms? Ruiskulta ja sytytykseltä vaaditaan tarkoituksenmukaisuutta eli mahdollista tiedonkeruuta, hyvää loogista säädettävyyttä. Suuttimet varmaan siellä 700 nurkilla ja suorasyttypuolat tai hukkakipinä. Läppärungot jonnekki 58--> joka pytylle oma läppä. Kiihytyssuppilot, imusarjat laskettais sopivan kertoluvun mukaan. Pakosarja menee myös laskennallisesti ja tehdä joutuu mutta joku 1,7/8-2" kokoluokkaa ehkä steppinä. Joillaki kisapaikoilla käytettävä äänenvaimenninta eli kehiteltävä putkisto sen mukaan. Männät katsoa sen mukaan mitä tarjolla ( teettää tarvittaessa ) ja sylinteriputket kehittää myös hommaan soveltuviksi ( tehdä aihioista ) myös kestävyys sekä saatavuus taattava. Öljynkierto isolla öljypohjalla, pumpun imu öljypohjan alakautta, suodatin yksikkö oberg/moroso joka helppo tarkistella avata sekä vähentää vaahtoamista. Moottoriajatuksesta tais unohtuu kaikkee mutta lisätään si. Vaihteistoon rino kuoret, spooli, vahvat vetarit, suorakytkennät, välitykset 1= 4,11:1 2=2,3 3=1,6 4=1,2 ja joku 3,88 peräruuvi, vanne 8-9" leveys 27-28" sliksit jollain 8,5-10,5 leveydellä taakse, 22,5-24 halkasian eteen jollain vanne 4" leveydellä. Tavoitearvona noin 205-210kmh loppunopeus ja aika si sen mukaan. Noilla eväin uutta keksintöö kehitellen jos ei ny aivan muutu ajatukset. Nyt mennään toisella modilla ja kokoonpanolla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.