Jump to content

69 kuplan herättelyä (sisältää tyhmiä kysymyksiä)


Guest ViH

Recommended Posts

Elikkäs tuota tämän kesän heräteostosta rupesin kokeilemaan käyntiin. Startin sain askarreltua kuntoon, volkkarin oma startti oli liian kryptinen mutta lahjoituksena saamani boschilainen heräsi puhdistelulla ja solenoidin vaihdolla.

Nyt kuitenkin edessä ovat uudet pulmat. Vaihtelin tulpat ja johdot uusiin ja tarkastin että virranjakajan sisällä näyttää suurinpiirtein siltä miltä pitääkin. Mutta sytyn säädön kohdalla tuli ensimmäinen kysymys.

 

Kupla on mallia 69 ja 1200 mottorilla. Hihnapyörässä on kaksi viistettyä merkkiä hyvin lähellä toisiaan. Omassa 72 1300 kuplassa on kanssa kaksi merkkiä mutta ne ovat etäämpänä toisistaan. Olen käsittänyt että ne merkkaavat yläkuolonkohtaa (pallura) ja ohjearvon mukaista ennakkoa (viiste). Tässä on kaksi viistettä ja ne ovat niin lähellä toisiaan että epäilen että yläkuolonkohdasta ja suositellusta ennakosta ei ole kyse. Haynesin kirjakaan ei ottanut kantaa noihin 1200 mallin merkintöihin.

 

Toinen ongelma on sitten tuon bensapumpun kanssa. laitoin letkun bensapöntöstä bensapumpulle ja kokeilin starttailla. Vaikka hinkutin kuinka pitkään ei bensaa tullut edes pumpulle saatikka sitten kaasarille asti. Kokeilin toisella bensapumpulla jonka kunto oli myös arvoitus mutta eipä silläkään napannut sen paremmin. Molemmat pumput ovat erilaisia ja eroavat myös tuosta oman 72-mallin pumpusta. Tässä kuva pumpuista.

th_IMG_2287.jpg

Oikealla autossa alunperin ollut pumppu, tuossa kummastuttaa letkujen määrä, vasemmalla taas joskus romujen mukana tullut pumppu. ilmeisesti joku tarvikemalli. Otin nuo molemmat auki, orkkispumppu oli aika groteskissa kunnossa sisältä, semmoista ihme purua täynnä. Tuo tarvikemalli taas tuntuisi olevan aikas siisti sisältä, kalvo vaan tuntuu aika "kovalta" tuohon volkkarin alkuperäiseen verrattuna. Tuon volkkarin alkuperäisen pumpun kohdalta olisi vielä yksi kuva ja yksi kysymys.

th_IMG_2291.jpg

Tuossa kuvassa on tuommoinen epäsymmetrinen reikä hieman osan keskikohdan yläpuolella, onko tuo ihan tarkoituksellinen reikä vai onko tuo osa rikki? Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea tämän läpi ja kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne!

Link to comment

Vastailenpa sitten itse itselleni, sain tuon polttoainepumpun korjailtua tosin testaamaan en ole vielä kerennyt. Reikä joka tuossa ylhäällä olevassa kuvassa on, oli todellakin asiaan kuulumaton ja se piti korjailla. Porasin reikää hiukan isommaksi ja tein siihen m8 kierteen johon väänsin sitten m8-kierteen pätkän polttoainetta kestävän kierrelukitteen kera. Saas nähdä kuinka kauan tuo patentti kestää mutta toivottavasti nyt ainakin sen verran että saan tuon moottorin testailtua tuolla.

Link to comment
Sen toisen kuvassa näkyvän reijän päällä pitäisi olla imuventtiili(pieni rosterilätkä joka tulee ruuvilla kiinni siihen pienimpään reikään.

Juu, se siinä olikin, otin vaan sen jo irti ennen ton kuvan ottamista. =)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...