mapping Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Terve! Pallossa Eber BA6 joka ollut varmaan käyttämättömänä pitkään. Purin laitteen pois ja korjasin sähköt ja bensalinjan Eberille. Nyt bensapumppu alkaa nakuttamaan ja puhaltimet alkaa pyörimään. Eber syttyy ok ja lämmintä ilmaa alkaa tulemaan ohjaamoon ja matkustamoon. Jonkun aikaa 2-4min käytyään se pukaa etupäästä savut ilmakanaviin? Pakoputki on vedetty Eberiltä ihan auton taakse asti. Ainut mikä vielä asennuksesta puuttuu on Y-haaran jälkeiset osat lämmönvaihtimille. Eli sieltä Y-haaran päästä on putket auki. Voiko tuo vaikuttaa siihen savuamiseen (ilmankierto ei toimi)vai palaakohan siellä vain vuosien paskat nyt alkuun pois. Kaikki osat oli ihan terveen näköisiä kun käyttelin ne irti ja putsailin. Tuntuisi äkkiseltä että jos lämmönvaihtimessa oli joku seinämä pettänyt ja päästäisi pakokaasut raitisilma tilaan niin senhän pitäisi heti alusta asti alkaa haisemaan auton sisällä. t. Jarno Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Voihan siellä olla semmonenkin halkeema, joka irvistää vasta kun värkki lämpiää. Tosin jotenkin luulis, että se on lämmin aika samantien Quote Link to comment
vwagen Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Eberit on aika tarkkoja pakoputken oikeasta mitoituksesta,alkuperäisiäkin oli kyllä myös taakse vedettyjä(yleensä auton sivulle takapyörän eteen),onhan putkessa injektori paikallaan? Toimiihan myös kiertoilmapuhallin polttoilmapuhaltimen lisäksi ja läppäkotelossa ehjä ja toimiva läppä paikallaan? Y-haaran puuttuminen ei vaikuta,kiertoilmapuhaltimen puhaltama ilma ei pääse taaksepäin jos edellämainittu läppäkotelo on kunnossa. Quote Link to comment
mapping Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Eberit on aika tarkkoja pakoputken oikeasta mitoituksesta,alkuperäisiäkin oli kyllä myös taakse vedettyjä(yleensä auton sivulle takapyörän eteen),onhan putkessa injektori paikallaan?Toimiihan myös kiertoilmapuhallin polttoilmapuhaltimen lisäksi ja läppäkotelossa ehjä ja toimiva läppä paikallaan? Y-haaran puuttuminen ei vaikuta,kiertoilmapuhaltimen puhaltama ilma ei pääse taaksepäin jos edellämainittu läppäkotelo on kunnossa. Putki tulee noin suurinpiirtein lämmönvaihtimen etureunan kohdalle suoralla putkella. Molemmat puhaltimet puhaltaa. Kerroppa vielä mistä tuon injektorin voin löytää ja tarkistaa onko se paikallaan. Ja samoin missä on läppäkotelo ja toimiva läppä? Netistä löytyvä manuuaali ei juuri esitellyt kuin sähköosat ja polttoilmapuhaltimen. Quote Link to comment
mapping Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Nyt on taas tutkittu lisää ja kyllä se sisään tuleva savu ja haju on lämmittimen pinnassa höyryävä kuntta. Haisee ihan erille kuin pakoputkesta tuleva kaasu. Annoin lämmittimen lämmittää kunnes ilmeisesti lämpösulake laukesi. Sulakkeet on joskus korvattu ja ei niistä saa selvää mikä sulake se on joka paloi, mutta toiminta jatkui kuin lämpösulakkeen laukeamisen jälkeen manuaalin mukaan. Eli puhaltimet jäi huutamaan ja polttoainepumppu sammui. Hetken odottelu ja uusi sulake ja taas lähti päälle kunnes sama toistui. Ilmeisesti pitää alkaa puhdistamaan kuntat lämmittimen ympäriltä? Liitteenä olevasta kuvasta: Mikä tuota ympyröityä "flap Housing" läppää ohjaa? Aukeaako se automaattisesti ja tukkii ilman reitin taakse kun raitisilma puhallin alkaa pyörimään ja jos takaa tulee paine se painaa tuon freshair kanavan kiinni? Quote Link to comment
vwagen Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Läppä on vapaasti saranoitu eli liikkuu sen mukaan kummalta puolelta puhallus on kovempi,niin ja se pakoputken injektori näkyy kuvassa pakoputken etupäässä mustana. Quote Link to comment
mapping Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Läppä tuntuu pelaavan, taakse ei mene ilmaa kun puhallin pyörii ja eber sammuksissa lämmönvaihtimilta tulee ilma eteen. Pitää purkaa tuo pakoputki ja katsoa tarkemmin, siinä on semmonen haitari osa ennen kiinteää putkea. Quote Link to comment
mapping Posted September 8, 2012 Author Share Posted September 8, 2012 Vielä sen verran tuon logiikasta tai sen puutteesta. Lähtee vivusta päälle, lämpöä tulee, puhaltimet pyörii ja pumppu naputtaa. Jonkun minuutin käynnin jälkeen palaa pumpun sulake, eli ilmeisesti lämpösuoja toimi. Mikähän mahtaa säädellä tuon laitteen lämpenemistä? Vai onko lämpösuoja viallinen? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.