Jump to content

T-1 1300 '74 käyntiongelmia


Guest m.mikael

Recommended Posts

Terve volkkaripalstalaiset!

 

Aloittelin tässä jokin aika sitten tallissa viitisentoista vuotta seisonutta 1300cc '74 kuplaa entisöimään ja alkaa ideat loppua. Ongelmat moottorin kanssa ovat seuraavat:

- Ei tahdo lähteä helposti käyntiin mutta saa kyllä kun aikansa jurnuttaa

- Matalalla (<1000rpm?) tyhjäkäynnillä jaksaa vähän aikaa olla kunnes sammuu, käy huonosti

- Veto hieman hukassa ainakin kaverin 1200cc:een verrattuna, mutta kulkee kuitenkin kohtuullisesti joka vaihteella

 

Kone on täysin vakio, paitsi että ilmanputsarina on tälläinen http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/5942.jpg ja bensapumppuna http://shop.hoffmann-speedster.com/cata ... ts_id/5534

 

Tähän mennessä olen vaihtanut (osittain ihan jo pelkän pitkän seisonnankin vuoksi):

- Ilmanputsarin

- Jakajan kannen, kärjet, pyörijän, konkan

- Puolan, tulpat ja johdot

- Öljyt, Gulf 20W50 mineraalitavaraa

- Bensapumpun

- Kaasuttimen kaikki tiivisteet & puhdistus

 

Näiden lisäksi olen säätänyt sytytyksen (7,5 astetta EYKK?) ja venttiilit. Puristuspaineet ovat ok. Kaasuttimen olen yrittänyt säätää näillä ohjeilla http://www.fvwa.fi/yleista/225-kaasuttimen-saato , mutta toimivia säätöjä ei tunnu löytyvän. Vakio ilmanputsarikin löytyy vielä mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta käyntiin.

 

Kysymys kuuluukin että mitä koneelle voisi vielä koittaa tehdä noiden hommien jälkeen? Tuohon on ilmeisesti laitettu vaihtokone joskus 80-luvun lopulla niin en jaksa uskoa että lohkossa tai sylintereissä olisi mitään ihmeellistä vikaa. Voiko jakajan alipainesäädin tehdä tuommoista vikaa? Sitä kun en vielä ole vaihtanut.

 

Kiitokset neuvoista jo etukäteen!

Link to comment
Jos sen kaasarin ensin putsais sinne 15 vuotta sitten jääneen bensan lisäaineiden tukkiessa reijät ym.

 

Kaasuttimen olen kertaalleen purkanut ja putsannut tiivisteiden uusimisen yhteydessä, kuten tuossa aloituspostauksessa mainitsinkin. En tosin tiedä pitäisikö sitä oikeen liotella jossain. Lähinnä bensalla ja paineilmalla koitin saada töhniä irti. Hammasharjaakin tuli käytettyä.

Link to comment

Alkuperäinen imanputsari paikoilleen kaikkine letkuineen ja esilämmitysputkineen ja imusarjan esilämmityksen pitää toimia.Tarkista että on tuohon bensapumppuun kuuluva työntötanko. Toimiiko kiihdytyspumppu ja ryyppy?

Kaasuttimen itse puhdistin asetoniupotuksella, ultraäänipesu on parempi.

http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm löytyykö tuosta kaasutin, tarkista että suuttimet on suunnilleen samankokoisia taulukon kanssa. Ja jos käytät 95 e10 bensaa niin ei kyllä toimi, itse suurensin pääsuutinta.Taulukossa myös neulaventtiilin alusprikan paksuus 1.5 mm. Kaasutin säädetään täysin kuumalla moottorilla. Vaikuttaako molemmat ruuvit käyntiin, jos pienempi ruuvi ei vaikuta, sytytystä vaan myöhäisemmäksi. Jakajan maksimiennakon voisi mitata, jos on yli 30 astetta,niin sitten kaasuttimen tulisi olla tarkoin jakajan numeroon sopiva. Kaasuttimen kannessa voi ruuvin alla olla vielä tunnuslevy. Ja nyt radalle.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kiitoksia hpa neuvoista!

 

Aloin tuossa irroittelemaan kaasutinta pesua varten ja huomasin että imusarjan kumikurkut on aika finaalissa, ei vaan näkynyt etupuolelle. Siinä on ainakin yksi syy käyntiongelmiin. Kaasuttimesta pitää vielä koittaa kalkkeutumat (tms?) saada putsattua pois.

 

Ongelmaksi niiden kumikurkkujen vaihdon kanssa tuli päätyjen irroittaminen. Haynes sanoo että pitää vaan avata kumikurkut ja pari mutteria kannesta per pääty niin pitäisi lähteä. Päätyputket kuitenkin kinnaavat sen verran keskiputkeen että eivät nouse kansien pinnapulteista pois. Koitin jo katella että lähtiskö laturi pois helposti että sais koko imusarjaa nostettua, mutta yksi sen kiinnitysruuveista (oikealla alhaalla) tuuletinkopassa on näemmä imusarjan takana niin sinnekkään ei oikeen pääse käsiksi...

 

Mahtaisko jollain olla vinkkiä niiden päätyputkien irroittamiseen? Agendana on tosiaan vaihtaa kumikurkut ja imutiivisteet. Kannet on tuplaimuaukoilla eli sitä uudempaa mallia.

Link to comment

Hi. Imusarja pitää irroittaa keskikiinnikkeestään ja myös esilämmitysputket pakosarjoista. Sitten tulee väljää pässinsarvien irroitukseen. 1300 koneen imusarjan kumitiivisteitä ei tietääkseni saa helposti mistään ostettua. Itse tein ne kahdesta eripaksuisesta osittain sisäkkäin asetetusta jäähdytysvesiletkun pätkästä. Bräkleeniä ruiskuttelemalla voi kokeilla sitten, onko tiivistys onnistunut. Jos on entisöinti kyseessä, niin palstalaiset auttakoon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...