Jump to content

Hihnapyörät


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

Moro. Haulla ei löytynyt vertailujuttua noista erikokosista hihnapyöristä että miten ne vaikuttaa esim laturin toimintaan tai jäähdytyksen tehoon. Ainakin 146mm ja 133mm kokosia pyöriä oon nähny vakio koon lisäksi niin mikä on näitten erikokosten hyödyt ja haitat?

Link to comment

146 hihnapyörä -> vähän enemmän tehoa -> huonompi jäähdytys kuin vakiolla

133 hihnapyörä -> En laittais kuin kisakäyttöön (taas hiukan enemmän tehoa kuin edellissä ja jos kierrätetään 8000-9000rpm niin flekti ei pyöri aivan miljoonaa, hajoa ja riko kaikkea muuta) -> jäähdytys taas vielä huonompi kuin edellissä... 

Link to comment

Periaatteessa jäähdytys huononee kun hihnapyörä pienenee,mutta onko siitä käytännön haittaa riippuu moottorista ja autosta mihin se on asennettu.

Pakettiautoon en pientä hihnapyörää laittaisi mutta sumppupumppupyörällä(siis varmaankin tuo 133 mm)varustetulla ja kevyesti viritetyllä Kuplalla ajoin aikoinaan useamman kesän,ongelmitta,en muista oliko siinä tasa vai vaihtovirtalaturi mutta latausongelmiakaan ei ollut.

 

Kaikissa Porsche 356 ja 912 1600 moottoreissa on 145 mm hihnapyörä ja suurimmassa osassa pieni 90 mm laturi,356:ssa 6 V ja 912:ssa 12 V(viimeiset 912:set Kuplan tehokkaamalla ja pienemmillä kierroksilla lataavalla 105 mm laturilla).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...