Lahti411 Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 (edited) Miten säädetään nelkuissa käytettyjen PDSIT Solexien tyhjäkäyntiä? Otin ryypyt tarkastusta varten pois, kun ne olivat koko ajan toimineet vähän yli-innokkaasti ja asensin ne paikoilleen niin, että kohdistusmerkit ovat vastakkain (oikean puolen kaasarissa näin ei ollut). Ryyppyjen jousen väkäset asetin läppien käyttövipuihin ja tarkastin ryyppyä kiertämällä, että läppä liikkuu. Samalla tarkastin kaasareiden ulkosivuilla olevat tyhjäkäynnin ruuvit perusasentoon. Tuloksena on aivan järjetön tyhjäkäynti -korvakuulolla ehkä jossain 1500 kierroksen paikkeilla. Ajattelin, että ehkä uusilla ryyppyelementtien tiivisteillä korjaantuu, mutta tiivisteiden vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta. Kierrokset eivät putoa, vaikka kääntäisin tyhjäkäynnin ruuvit täysin auki, etteivät edes hipaise vastinpintoja. Näissä Solexeissa ei ole vasemman kaasarin päällä tyhjäkäynnin säätöruuvia, joten käsittääkseni säätö tehdään suoraan siihen kaasareiden vältystankoon kohdistuvilla ruuveilla. Millä voisin tiputtaa tyhjäkäyntiä? Vai onko ainoan vaihtoehtona tehdä kaasareille perushuolto (tiivisteet on kyllä jo hankittuna)? Auto olisi menossa rekisteröintikatsastukseen vaikka tänään, jos vaan saan tuon huutavan moottorin kuriin -siksi en haluaisi vielä ryhtyä kaasariremppaan. Tässä kuva kaasarista. Kone on täysin kylmä, eli tuohon asentoon molemmat läpät asettuvat kylmänä. Edited September 9, 2014 by Lahti411 Quote Link to comment
vwagen Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Onko tuo kuvassakin näkyvä nopean kylmäkäynnin(ryypyn ja kaasuläpän välinen)tanko oikeassa mitassa?jos liian pitkäksi säädetty niin pitää tyhjäkäynnin liian korkeana ainakin niin kauan kuin ryyppy päällä,liikkuuko porraslevy ryypyn sisällä vapaasti ja onko osat siellä oikeilla paikoillaan? Quote Link to comment
Lahti411 Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Tangon olen joskus mitannut ja ihan oikeassa mitassa se oli. Pitää kuitenkin vielä tarkastaa. Onko se porraslevy se, minkä väkänen pitää mennä ryyppykierukan koukkuun? Ja mikä siis kääntää läppiä ryypyn mukaan? Einakin ryyppyä kiertäessä läpät liikkuivat ihan takertelematta. Sitä, onko kaikki osat varmasti paikallaan, en osaa 100% sanoa, koska tämä on ensimmäinen kerta, kun Solexien kanssa touhuan. Mutta ainakaan mitään epäilyttävää ei näkynyt eikä mitään tippunut, kun ryypyt irrotin. Quote Link to comment
Lahti411 Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 (edited) Ainiin, ymmärsin tuon tangon väärin. Olen siis mitannut sen kaasareiden välitystangon säädettävän vivun aikaisemmin. Onko tuolle nopean kylmäkäynnin tangolle joku ohjemitta, vai pitääkö se säätää vain sen mukaan, miten ryypyt toimii? Eilen kävin heittämässä pidemmän testilenkin ja kierrokset eivät laskeneet missään vaiheessa, vaikka ryypyt varmaan olivat jo tehtävänsä tehneet. Kummalisinta tässä siis on se, että kone toimi suht normaalisti ennen, kuin sille mitään tein. Nyt en saa mitenkään palautettua edes lähtötasolle tilannetta. Ja ainoat asiat mitä siis tein, oli ryyppyelementtien kääntö ja ja tyhjäkäyntiruuvien säätö. Mihinkään muuhun en koskenut Edited September 9, 2014 by Lahti411 Quote Link to comment
Lahti411 Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Tangon säädöllä alkoi asia korjaantua. Kiitokset vinkkaajalle! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.