Guest Micce Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Siis...minulla on 64 vm. 1200.nen moottori ja kysymys kuullukin : Sopiiko uudemman vaikkapa 1300 tai 1600.sen sylinterit tuohon lohkoon ja männät kiertokankiin ? Entäpä 1300 2-reikäkannet suoraan tuohon 1200.seen ? 15 v. aikaa kun edellisen kerran olen räpeltänyt VW.n koneen parissa ja tuntuu siltä kuin aloittaisi kaiken uudelleen. Löytyyköhän mistään sivustoa missä olisi osien sopivuudesta / sopimattomuudesta jotain infoa ? Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Ensimmäisenä pitää todeta että 1200 ja 1300 männät on saman kokoiset, iskun pituudessa se ero.. Eli kannattaa katsoa mielummin melkein 1300 tai 1600 tai vaikka 1500:nen kone mistä lähteä vääntämään jos isompaa haluaa... Veivistä en nyt muista mittoja mitä oli 1200 ja 1300-> veiveissä... Kannet periaatteessa menis kyllä, mutta ensin kannattaa miettiä alakerran muutokset... Quote Link to comment
Sakke Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Okei,täsä hieman faktaa: * 1200 kanki 20mm männätäpilla ei siis tee mitään käytettäessä 1600 mäntiä. * Lohkoon putket käy suoriltaan * Kannet on tosi paskat 1200 koneissa jopa verratteassa 1300 yks reikäsiin. * Kampurassakin on eroja.Ei pelkästään iskunpiduudessa vaan taispa olla kangen kaulakin kapeempi. Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Jep, itsekin suosittelen kasaamaan mielummin ristiinporatulla 1300-1600 kamppuralla ja siihen käypäsillä veiveillä, huomioitava myös että vanha 1200:sen vauhtipyörä ei mene ihan ok siihen uudempaan kampuraan, eli joutuu senkin vaihtamaan. Toinen asia jos haluat pitää koneen vakiona 1200:sena ja rempata sen vain kuntoon... Niin ja tietysti kansista, jos vaihdat 1300-1600 kannet, oli ne 1- tai 2- reikäiset, menee imusarja uusiksi... (jos nyt vakiokaasutinta ajattelit käyttää?) sekä luonnollisesti sylinterien päälle tulevat moottoripellit... Quote Link to comment
Guest Micce Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Eli kannattaa katsoa mielummin melkein 1300 tai 1600 tai vaikka 1500:nen kone mistä lähteä vääntämään jos isompaa haluaa... Tarkoitukseni on siis säilyttää tämän alakerta, koska kyseessä on 6 volttinen peli (vauhtipyörä/ laatikko). Tuo nyt vain kiinnostaisi että sopiiko 2-reikäset kannet noihin alkuperäisiin sylintereihin, koska kuten tuossa ylläkin todetaan ovat nuo alkuperäiset 1200 kannet mitä ovat. Ja jos mahdollista niin mitkä suuremmat sylinterit + mäntineen menevät tuohon lohkoon, jos mitkään ? Tuo tulikin mieleen että veivin kaulat ottavat lohkoon kiinni...kyllä nämä pikkuhiljaa muistuvat mieleeni... lis. progeweber + imusatsin ajattelin tuohon laittaa... Quote Link to comment
-MITO- Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Äkkiäkös lootan avartaa ja startin vaihtaa ;) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 imho: eiku kaira käteen ja 12v kamat.. Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Joo veivit rajoittaa 1200:ssa, mutta jossain vaiheesa taisi olla vaasassakin myynnissä 'ylikoko' putkimäntäsarjaa 1200:seen koneeseen, eli mättät taisi olla sille pienemmälle tapille (20mm) sopivat, mutta ei mitään hajua onko edelleen saatavilla. 1300:sen 2- reikäkansilla voisi kokeilla, ei tule niin paljon häiriöitä kun putkikin on saman kokoinen halkaisijaltaan (vai onko ulkomittakin sama, muistaako joku paremmin?) kannattaa vain tutkia tarkkaan käytetyt 2- reikä kannet, pahoja ovat halkeilemaan ajan saatossa, päin vastoin kuin 1- reikäiset... Jos ei ole takoitus isommin kuitenkan virittää konetta niin 1300:sen 1- reikäiset on potentiaalinen vaihtoehto mielestäni, ja virtaa paremmin kuin 1200:sen... Tehoeroakaan ei juuri ole 1300:ssa koneessa alkujaan onko 1- vai 2- reikäiset.... vaivaiset 4 hevosvoimaa... (40/44) tosin männät taisi olla aavistuksen myös erilaiset 2- reikätonnikolmesatasessa... Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Niin siis joo ja 1300-1600 koneissa männäntappi on 22mm kun 1200 koneessa 20mm... eli mäntäongelma kun vaihtaa isompaa siihen. Quote Link to comment
Guest Micce Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 imho: eiku kaira käteen ja 12v kamat.. Vaihtoehto se tuokin...traktorin ulosottoon vain 12 voltin vauhtis kiinni ja peruutaa sen laatikkoon. (voi vitu mikä idea, pitänee toteuttaa) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 ääh, pikku maistiaset otettu jo tosta lodjun "avartamisesta" tyylillä kone käyntiin ja kireemmälle, sitä vois kokeilla joskus, itse tson henrikin näin on tehnyt xD Quote Link to comment
Guest Micce Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni : Sopivatko 1300 2-reikäset minun 1200.seen vaikoeikövai ? Jos kerran ovat männät saman kokoiset niin sopivathan ne, kyllä (vastaa itse itselleen kuin se ukko Bonus Visailussa ilman ärrä vikaa...) Nyt tässä alettiin avartamaan jo kytkinkoppaa ja kaikkea muuta sekosekoa. (muok. lisätty yksi ällä) Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 ääh, pikku maistiaset otettu jo tosta lodjun "avartamisesta" tyylillä kone käyntiin ja kireemmälle. Pitää kohtuullisen kamalaa ääntä edelleen se vauhtis siellä laatikossa...varsinkin startatessa tekee vähän pahaa. Mielenkiintoista syksyllä kattoa mitä sieltä löytyy kun ottaa koneen pois. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Uusia 109 hammastuksella olevia vauhtipyöriä jotka sopivat x poratulle akselille ( o-rengasura pyörän sisällä ) on saatavana . Silloin ei tarvitse poistaa 6v. starttia . Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Voiskos siihen 1200 lohkoon ja kampuraan vaihtaa 1300 veivit? Sehän vois hoitua ilman lohkon avaamistakin. Kun vaan varmistaa että on laakerit oikean kokoiset. Onko kiertokenkien pituudessa eroja? Mulla on pari 1200 koneen raatoa jouten, jos joku haluaa experimentoida noilla niin tulkoon hakemaan, halavala lähtee. 2 settiä 1200 kansia imusarjoineen on irrallaan lisäksi, niistä tarttis vähän rahaa kans. Ylimääräisenä on myös 6 volttinen 1300 kone. Yksireikäinen siis, orggis kunto. Niin halpaa tavaraa että kantsis hakea pois edes varaosiksi. 1300 on valmis ajoon heti, bensaa kaasariin ja sähköä puolalle. Jan Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 lontoota jos osaan ni 69 iskusissa 1mm kapeemmat kanget ku 1200, mutta 1300 kannet 1200.. ei tuu muuta vastustavaa tekijää kun et ainaki imusatsi menee varmaan diy hommiks koska 1300 on toi laippa vinossa vrt 1200 suora. kaikkee pitää kokeilla paitsi.. jos tosissaan haluu tehoja irti ni eiku joku 69 iskune pohjaks.. Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 mutta 1300 kannet 1200.. ei tuu muuta vastustavaa tekijää kun et ainaki imusatsi menee varmaan diy hommiks koska 1300 on toi laippa vinossa vrt 1200 suora. .. Jep, kuten aikaisemminkin oli puhetta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.