Jump to content

Moottorin osien vaihto ?


Guest Micce

Recommended Posts

Guest Micce

Siis...minulla on 64 vm. 1200.nen moottori ja kysymys kuullukin :

Sopiiko uudemman vaikkapa 1300 tai 1600.sen sylinterit tuohon lohkoon ja männät kiertokankiin ?

Entäpä 1300 2-reikäkannet suoraan tuohon 1200.seen ?

 

15 v. aikaa kun edellisen kerran olen räpeltänyt VW.n koneen parissa ja tuntuu siltä kuin aloittaisi kaiken uudelleen.

 

Löytyyköhän mistään sivustoa missä olisi osien sopivuudesta / sopimattomuudesta jotain infoa ?

Link to comment

Ensimmäisenä pitää todeta että 1200 ja 1300 männät on saman kokoiset, iskun pituudessa se ero..

Eli kannattaa katsoa mielummin melkein 1300 tai 1600 tai vaikka 1500:nen kone mistä lähteä vääntämään jos isompaa haluaa...

Veivistä en nyt muista mittoja mitä oli 1200 ja 1300-> veiveissä...

Kannet periaatteessa menis kyllä, mutta ensin kannattaa miettiä alakerran muutokset...

Link to comment

Okei,täsä hieman faktaa:

 

* 1200 kanki 20mm männätäpilla ei siis tee mitään käytettäessä 1600 mäntiä.

 

* Lohkoon putket käy suoriltaan

 

* Kannet on tosi paskat 1200 koneissa jopa verratteassa 1300 yks reikäsiin.

 

* Kampurassakin on eroja.Ei pelkästään iskunpiduudessa vaan taispa olla kangen kaulakin kapeempi.

Link to comment

Jep, itsekin suosittelen kasaamaan mielummin ristiinporatulla 1300-1600 kamppuralla ja siihen käypäsillä veiveillä, huomioitava myös että vanha 1200:sen vauhtipyörä ei mene ihan ok siihen uudempaan kampuraan, eli joutuu senkin vaihtamaan.

 

Toinen asia jos haluat pitää koneen vakiona 1200:sena ja rempata sen vain kuntoon...

 

Niin ja tietysti kansista, jos vaihdat 1300-1600 kannet, oli ne 1- tai 2- reikäiset, menee imusarja uusiksi... (jos nyt vakiokaasutinta ajattelit käyttää?) sekä luonnollisesti sylinterien päälle tulevat moottoripellit...

Link to comment
Guest Micce
Eli kannattaa katsoa mielummin melkein 1300 tai 1600 tai vaikka 1500:nen kone mistä lähteä vääntämään jos isompaa haluaa...

Tarkoitukseni on siis säilyttää tämän alakerta, koska kyseessä on 6 volttinen peli (vauhtipyörä/ laatikko). Tuo nyt vain kiinnostaisi että sopiiko 2-reikäset kannet noihin alkuperäisiin sylintereihin, koska kuten tuossa ylläkin todetaan ovat nuo alkuperäiset 1200 kannet mitä ovat.

Ja jos mahdollista niin mitkä suuremmat sylinterit + mäntineen menevät tuohon lohkoon, jos mitkään ?

Tuo tulikin mieleen että veivin kaulat ottavat lohkoon kiinni...kyllä nämä pikkuhiljaa muistuvat mieleeni...

 

lis. progeweber + imusatsin ajattelin tuohon laittaa...

Link to comment

Joo veivit rajoittaa 1200:ssa, mutta jossain vaiheesa taisi olla vaasassakin myynnissä 'ylikoko' putkimäntäsarjaa 1200:seen koneeseen, eli mättät taisi olla sille pienemmälle tapille (20mm) sopivat, mutta ei mitään hajua onko edelleen saatavilla.

1300:sen 2- reikäkansilla voisi kokeilla, ei tule niin paljon häiriöitä kun putkikin on saman kokoinen halkaisijaltaan (vai onko ulkomittakin sama, muistaako joku paremmin?)

 

kannattaa vain tutkia tarkkaan käytetyt 2- reikä kannet, pahoja ovat halkeilemaan ajan saatossa, päin vastoin kuin 1- reikäiset...

 

Jos ei ole takoitus isommin kuitenkan virittää konetta niin 1300:sen 1- reikäiset on potentiaalinen vaihtoehto mielestäni, ja virtaa paremmin kuin 1200:sen...

 

Tehoeroakaan ei juuri ole 1300:ssa koneessa alkujaan onko 1- vai 2- reikäiset.... vaivaiset 4 hevosvoimaa... (40/44) tosin männät taisi olla aavistuksen myös erilaiset 2- reikätonnikolmesatasessa...

Link to comment
Guest Micce
imho: eiku kaira käteen ja 12v kamat..

Vaihtoehto se tuokin...traktorin ulosottoon vain 12 voltin vauhtis kiinni ja peruutaa sen laatikkoon. (voi vitu mikä idea, pitänee toteuttaa)

Link to comment
Guest Micce

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni : Sopivatko 1300 2-reikäset minun 1200.seen vaikoeikövai ?

Jos kerran ovat männät saman kokoiset niin sopivathan ne, kyllä (vastaa itse itselleen kuin se ukko Bonus Visailussa ilman ärrä vikaa...)

 

Nyt tässä alettiin avartamaan jo kytkinkoppaa ja kaikkea muuta sekosekoa.

 

(muok. lisätty yksi ällä)

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Uusia 109 hammastuksella olevia vauhtipyöriä jotka sopivat x poratulle akselille ( o-rengasura pyörän sisällä ) on saatavana .

Silloin ei tarvitse poistaa 6v. starttia .

Link to comment

Voiskos siihen 1200 lohkoon ja kampuraan vaihtaa 1300 veivit? Sehän vois hoitua ilman lohkon avaamistakin. Kun vaan varmistaa että on laakerit oikean kokoiset.

Onko kiertokenkien pituudessa eroja? Mulla on pari 1200 koneen raatoa jouten, jos joku haluaa experimentoida noilla niin tulkoon hakemaan, halavala lähtee.

 

2 settiä 1200 kansia imusarjoineen on irrallaan lisäksi, niistä tarttis vähän rahaa kans.

 

Ylimääräisenä on myös 6 volttinen 1300 kone. Yksireikäinen siis, orggis kunto. Niin halpaa tavaraa että kantsis hakea pois edes varaosiksi. 1300 on valmis ajoon heti, bensaa kaasariin ja sähköä puolalle.

 

Jan

Link to comment
Guest Raggare

lontoota jos osaan ni 69 iskusissa 1mm kapeemmat kanget ku 1200,

mutta 1300 kannet 1200.. ei tuu muuta vastustavaa tekijää kun et ainaki imusatsi menee varmaan diy hommiks koska 1300 on toi laippa vinossa vrt 1200 suora. kaikkee pitää kokeilla paitsi.. jos tosissaan haluu tehoja irti ni eiku joku 69 iskune pohjaks..

Link to comment
mutta 1300 kannet 1200.. ei tuu muuta vastustavaa tekijää kun et ainaki imusatsi menee varmaan diy hommiks koska 1300 on toi laippa vinossa vrt 1200 suora. ..

Jep, kuten aikaisemminkin oli puhetta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...