Jump to content

8-tapin jako?


Guest Aleksi V

Recommended Posts

Moro!

 

Heräsi kysymys kun laitoin ostoilmoituksen 8-tappisesta vauhtiksesta!

Eli onko miten yleistä että eri kampura/vauhtis valmistajilla on tuo tappien jaotus erilainen eli jaotuksessa ei ole ns. standardia?

Oma kampi on empin vastapainokampi 8-tapilla ja siihen olen ettimässä nyt vauhtipyörää!

 

Eli pientä osviittaa tarvitaan minkä valmistajan kammet/vauhtikset käyvät toisiensa kanssa pareiksi?

 

Aleksi

Link to comment

* T1 vakio säteestä poikkeavia lisätapin paikkoja olen kaivanu kahdesta vauhtiksesta

 

* T1 vakio tappien halkasijasta poikkevia mittoja on tullu vastaan jotakin tusinan ja puolen väliin

 

* Lisäksi vaikka lisätapit osuisivat samalla kehällä kuin alkuperäiset ja lisätappen paksuudet olisi sama; on yleensä se epäjakonen neljäs lisätappi, joka valmistajan jigissä hieman erikohdassa.

 

Jotenkin tuntuu että kaikki poraus jigit ovat kaikki enemmän tai vähemmän toisistaan poikkeavia.

Ei sen puoleen, munkin omassa jigissä on 8mm ja 9mm vaihtoehdot kaikille tapeille, alkuperäinen kehä, ja se epäjakonen on ihan omalla välillään :)

 

T:Joku

Link to comment

Aihetta sivuten kyselisin varovasti, että kuinka kovaa tavaraa kuuluu noiden vauhtistappien oikeasti olla?

 

OEM-valmisteita muistan reuhtoneeni irti ties minkälaisilla tongeilla, aina irtosivat vailla vaurioita.

 

Eilen jouduin sitten jälkeenpäin lisättyjä "uusia" tappeja asennussyistä irroittelemaan. Kaikkiin jäi ihan näkyvät ja tuntuvat tonginjäljet. Tekeekö noilla tinatapeilla siellä yhtikäs mitään, jos 4 muuta ovat OEM-laatua? Jotensakin kun asiaa perjantaikohmeisin aivoin ajattelee, niin eihän noista pehmotapeista mitään apua siellä ole, kun ne kovat vakiotapit sen leikkausvoiman käytännössä siirtävät.

 

Eli hommaanko sinne suosiolla 4 Germany-tappia lisää? Vai kestävätkö noi pehmeät tapit siellä?

Link to comment
Guest Toheltaja

ja se poraus tehdään sitten muutaman kympin pienemmällä terällä kuin mikä tapin halkaisija on. Seuraavaksi kalvaimella reikä toleranssiin ja sitten tappi reikään. Muuten on yhtä tyhjän kanssa jos turaat biltemaporallasi viilapenkissä vauhtiksen läpi ja koputtelet nastat sisään...

Link to comment
Guest Toheltaja

joo, ei se paljoo auta, millä poraat, jos et kalvaimella vedä toleranssiin. Poralla porattu 8mm reikä on aina suurempi ku 8mm... Ja muistikuvan mukaan reiän pitäs olla pari satkua alle...

Link to comment

Paikallinen koneistamo poras ensin reijät ja sitten sorvilla surautti vanhasta H2O koneen kannenpultista tapit. Tuli sen verran ylikokoset että asennus tiukkuus oli "vasara". Persestä purkaa vauhtista irti jatkossa.....

 

Näitä materiaaleja on pojat käyttäny extratepeissa; em. kannenpultit, Kuplan omia vauhtiksen tappeja, VW'n 9mm pakovenan varsia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

12.9 pultti on kans ihan pop. Mie tein joskus viime talvena vauhtikselle jigin ja hioin poran, jolla tulee sopivan timmi reikä.

 

Joskus aikanaan kun meni neljä tappia pikkasen nurin, niin porasin alkuperäset rejät 10 millisiksi ja väliin 8 mm rejät. Sit 12.9 pultista vasaratiukat tapit. Piti pikkasen kammeta, että sa vauhtiksen irti, mutta eipähän tapit kaatunu.

Link to comment

Sen verran tuossa jakoa vilkaisin ja se ns 8tappi heittää jaosta sen 1.5mm äkkiseltään tönärillä mitattuna! No onhan siinä se etu tietysti kun sitten tasapainottaa kammen ja vauhtiksen niin väkisin sattuu oikealle kohdalle jos vaikka unohtaa merkata paikan jos joskus joutuu ne toisistaan irrottelemaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...