Guest Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Moro! Heräsi kysymys kun laitoin ostoilmoituksen 8-tappisesta vauhtiksesta! Eli onko miten yleistä että eri kampura/vauhtis valmistajilla on tuo tappien jaotus erilainen eli jaotuksessa ei ole ns. standardia? Oma kampi on empin vastapainokampi 8-tapilla ja siihen olen ettimässä nyt vauhtipyörää! Eli pientä osviittaa tarvitaan minkä valmistajan kammet/vauhtikset käyvät toisiensa kanssa pareiksi? Aleksi Quote Link to comment
sebulba Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 kai ne yleensä on ns. SPG-jaolla joka taas siis lienee 356sesta lainattu. Quote Link to comment
Guest Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Siks vaan kyselen kun joku lähetti yv:tä että kaikissa ei välttämättä ole sama jako! Quote Link to comment
Guest Jat Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Tappeja on ainakin sit 2 eri kokoa. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Ensi viikolla on tulossa kevennettyjä 8-tappi reiille tehtyjä vauhtipyöriä, sitten pääsee mittailemaan poraustarkkuuksia. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 26, 2006 Share Posted October 26, 2006 * T1 vakio säteestä poikkeavia lisätapin paikkoja olen kaivanu kahdesta vauhtiksesta * T1 vakio tappien halkasijasta poikkevia mittoja on tullu vastaan jotakin tusinan ja puolen väliin * Lisäksi vaikka lisätapit osuisivat samalla kehällä kuin alkuperäiset ja lisätappen paksuudet olisi sama; on yleensä se epäjakonen neljäs lisätappi, joka valmistajan jigissä hieman erikohdassa. Jotenkin tuntuu että kaikki poraus jigit ovat kaikki enemmän tai vähemmän toisistaan poikkeavia. Ei sen puoleen, munkin omassa jigissä on 8mm ja 9mm vaihtoehdot kaikille tapeille, alkuperäinen kehä, ja se epäjakonen on ihan omalla välillään :) T:Joku Quote Link to comment
Guest Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Kiitos, tämä asia selvä! Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Aihetta sivuten kyselisin varovasti, että kuinka kovaa tavaraa kuuluu noiden vauhtistappien oikeasti olla? OEM-valmisteita muistan reuhtoneeni irti ties minkälaisilla tongeilla, aina irtosivat vailla vaurioita. Eilen jouduin sitten jälkeenpäin lisättyjä "uusia" tappeja asennussyistä irroittelemaan. Kaikkiin jäi ihan näkyvät ja tuntuvat tonginjäljet. Tekeekö noilla tinatapeilla siellä yhtikäs mitään, jos 4 muuta ovat OEM-laatua? Jotensakin kun asiaa perjantaikohmeisin aivoin ajattelee, niin eihän noista pehmotapeista mitään apua siellä ole, kun ne kovat vakiotapit sen leikkausvoiman käytännössä siirtävät. Eli hommaanko sinne suosiolla 4 Germany-tappia lisää? Vai kestävätkö noi pehmeät tapit siellä? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 ja se poraus tehdään sitten muutaman kympin pienemmällä terällä kuin mikä tapin halkaisija on. Seuraavaksi kalvaimella reikä toleranssiin ja sitten tappi reikään. Muuten on yhtä tyhjän kanssa jos turaat biltemaporallasi viilapenkissä vauhtiksen läpi ja koputtelet nastat sisään... Quote Link to comment
Guest Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Ite ajattelin laittaa vauhtiksen jako pöytään kiinni ja porata jyrsinkoneella reiät! Pitäs saada aika hyvin kohdalleen! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 joo, ei se paljoo auta, millä poraat, jos et kalvaimella vedä toleranssiin. Poralla porattu 8mm reikä on aina suurempi ku 8mm... Ja muistikuvan mukaan reiän pitäs olla pari satkua alle... Quote Link to comment
Guest Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Tottakai ajattelin reiät kalvaimella vetää. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Paikallinen koneistamo poras ensin reijät ja sitten sorvilla surautti vanhasta H2O koneen kannenpultista tapit. Tuli sen verran ylikokoset että asennus tiukkuus oli "vasara". Persestä purkaa vauhtista irti jatkossa..... Näitä materiaaleja on pojat käyttäny extratepeissa; em. kannenpultit, Kuplan omia vauhtiksen tappeja, VW'n 9mm pakovenan varsia. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 12.9 pultti on kans ihan pop. Mie tein joskus viime talvena vauhtikselle jigin ja hioin poran, jolla tulee sopivan timmi reikä. Joskus aikanaan kun meni neljä tappia pikkasen nurin, niin porasin alkuperäset rejät 10 millisiksi ja väliin 8 mm rejät. Sit 12.9 pultista vasaratiukat tapit. Piti pikkasen kammeta, että sa vauhtiksen irti, mutta eipähän tapit kaatunu. Quote Link to comment
Guest Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Sen verran tuossa jakoa vilkaisin ja se ns 8tappi heittää jaosta sen 1.5mm äkkiseltään tönärillä mitattuna! No onhan siinä se etu tietysti kun sitten tasapainottaa kammen ja vauhtiksen niin väkisin sattuu oikealle kohdalle jos vaikka unohtaa merkata paikan jos joskus joutuu ne toisistaan irrottelemaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.