Jump to content

Oljyn maara venakopassa


Guest Bugfuel

Recommended Posts

Osui surffatessa silmiin Muffler Miken testi, jossa kaytettiin ikkunallista venttiilikoppaa jotta nakisi paljonko oljya keraantyy venakopan taakse moottorin kaydessa eri kierrosluvuilla. Yllattavan paljon... 5000rpm kohdalla vasemman puolen koppa on aariaan myoten taynna. Oikealle puolelle ei tule juuri mitaan, koska lohkon koko oikea puoli saa paljon vahemman oljya. Mutta vasen, 3 & 4 pytyn puoli tulee akkia tayteen oljya.

 

Kyseessa kisakone, stroker kampuralla muistaakseni. Hieman pienempi vaikutus vakiokampuralla jne..

 

Tassa kuvat 3/4 puolen kopasta:

 

Tyhjakaynnilla:

 

http://www.mufflermike.com/750.jpg

 

 

 

2500rpm:

 

http://www.mufflermike.com/750.jpg

 

 

3000rpm (puolillaan oljya):

 

http://www.mufflermike.com/752.jpg

 

 

5000rpm (aivan taynna):

 

http://www.mufflermike.com/753.jpg

 

 

Tuo oljymaara siis vaan lilluu venakopassa ja on pois oljypohjasta.

 

Mielenkiintoinen testi, kuulin tasta jo aikaa sitten mutta nyt vasta osui silmaan kuvat.

 

Jan

Link to comment

Erittäin mielenkiintoinen juttu.

Mutta se mitä jatkossa, on vielä mielenkiintoisempaa.

Eli mistä öljy tulee, tai ei poistu.

Mun mielestä syy on, että kampuran pyörimisestä johtuen öljy ei pääse veks kunnolla suojaputkia pitkin.

Jeesis vois olla ulkopuoliset letkut/putket venakopista suoraan öljypohjaan.

Link to comment

Juu siis kampiakseli sita sinne lappaa avonaisista tonarien suojaputkien paista. Ei kerkea valumaan takaisinpain kun uutta tulee koko ajan sisaan. Suojaputkien viettokulma on varsin pieni.

 

Pitempikaulaisista suojaputkista voi olla hyotya, en ole kokeillut eika tuokaan heppu, kun silla on erikoisemmat suojaputket kaytossa ja vakiotyyliset ei valttamatta kay sille ollenkaan. (tangot hinkkais putken haitariosaan kiinni isolla venanostolla)

 

 

Jan

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Heh, ei saata huohotussysteemit pelata tuollaisessa tapauksessa, niitä kun venttiilikoppiin paljon asennellaan. Eipä olis uskonu että tosiaan noin paljon öljyä kertyy tuonne venakoppiin.

Link to comment
Heh, ei saata huohotussysteemit pelata tuollaisessa tapauksessa, niitä kun venttiilikoppiin paljon asennellaan. Eipä olis uskonu että tosiaan noin paljon öljyä kertyy tuonne venakoppiin.

 

Oikein tehty huohotin auttaa. Eli uutta ilmaa venakoppiin ja alipainetta lohkoon.

Link to comment

Kys. herrasmies puhkoi oljypohjan kylkeen reiat letkuille, joka auttoi oljyn valumista lisaoljypohjaan nopeammin. Siis letkut vakio oljypohjasta lisaoljypohjaan. Vain tuolla 3/4 puolella, toinen puoli kun ei karsi tosta ropleemasta. Venakopissa ei ollu tuuletusta.

 

Jan

Link to comment

aihetta sivuten. Itsellä voutaa öljyä ainakin ylempiä pinnapultteja myötä kannen ulkopuolelle. Öljyä valuu pinnapulttien reistä kannen takaa j-putkien päälle ja mukava palannen öljyn katku on päällä aina. Auttaakohan lukiteliiman , yms laitta pinnapulttien muttereihin kyseisen ongelman poistamiseksi?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...