Jump to content

Possuun kuplan kone


Recommended Posts

Löytyy 912 omistajia mutta type4 moottorilla.

omassa autossa katsoin vain että moottori on suorassa autoon

nähden ja keskellä, tein sen mukaan takakiinnikken.

Millä ratkaisit vauhtipyörä ongelman?

 

T:janne

Link to comment

Vauhtipyörä on vielä tekemättä, mutta ajattelin käyttää Porschen irtokehää ja kuplan vauhtipörää. Vauhtipyörästä hammaskehä pois ja sitten porschen kehä kiinni suoraan vauhtipyörään. Kävi kyllä mielessä sorvata kuplan vauhtiksesta "koroke" pois jotta olisi kytkinpinnan kanssa tasoissa ja sitten siihen alumiinikoroke ja korokkeeseen se starttikehä kiinni. Olisi kevyempi mutta paljon hankalampi tehdä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Miten sä Janne ratkaisit vauhtipyöräongelman omassasi, 914 vauhtis?

 

Se hammaskehä ei ole ainoa ongelma, vaan myös asetelma jää turhan taakse kuplan setillä. Olin laiskuuttani ajatellut vain säätää välys pois, mutta hieman lyhyeen jää säätövara. Koneen saa kyllä käyntiin ihan vakio vauhtipyörälläkin, mutta tuskin toimii pitkään kun vain alle puolet hammaskehästä on käytössä.

 

Jos joku löytää nurkistaan ylimääräisen 912/356 vauhtipyörän niin mulle saa tarjota.

Link to comment
Guest Toheltaja

mulla toiminnu ihan hyvi tuolla vakiolla T-4 vauhtiksella. Painelaakeriin sorvattu 9mm korokerengas cromosta joka rympätty kiinni. Ja starttikikkailulla saa myös toimimaan, en muista missä volkkareissa oli hitusen pidemmälle menevä starttiratas.

 

356:n vauhtiksella et tee mitään, se on täysin erilainen ku 912/914/T-4

Meinaan, kytkin on 180mm ja kiinnitys 8:la tapilla, muuten samoissa mitoissa ku 25hp vauhtis kaikin puolin. Eli ei käy ilman mittavia muutoksia ees kuplan uudempaan akseliin, eikä hamppikehä tu sen pidemmälle kuitenkaan ku vakiovauhtiksessakaan.

 

helpoiten varmasti saat jos sorvaat toisesta vauhtiksesta hammaskehän niin syvälle irti että saat rympättyä sen T-1 vauhtikseen hitusen sivuun vakiokehään verrattuna. Sitte tempaset sen painelaakerin päälle korokerenkaan ja avot.

 

itte meen tänään sorvaamaan vastaavan homman että saan 901 lootaan tuon 356 koneen menemään ilman starttivaivoja :) Voin kattoo ton hammaskehän paikkamitan jossain raossa ku kotosalla ehin käymään. Se löytyy muutamasta korjauskäsikirjasta ihan kytkinpinnan sorvaamista ajatellen. Samasta kuvasta näkee mitan kampiakselin päästä ja kytkinpinnasta tuohon hammaskehän reunaan.

 

Itte joudun tekemään rympin hitusen väljemmäks, ja laittamaan neljällä tapilla kehän kiinni, koska jatkossa kone tulee mahdollisesti kuplan lootaan, johon taas kehän pitäis olla sisemmässä. Tätä varten tulee toiset tapinreiät sisempään, jotta kehän voi lämmittää ja siirtää sisemmäs.

 

Elämä on...

Link to comment
Guest Variant

Jos joku löytää nurkistaan ylimääräisen 912/356 vauhtipyörän niin mulle saa tarjota.

 

Noi on aika erinäköisiä. 356:n vauhtipyörä muistuttaa kuplan vauhtipyörää eli se ei auta sun ongelmassa. Mulla vois olla yksi 912:n vauhtipyörä, mutta se vaatii koneistamossa käynnin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...