Jump to content

1302:seen 1600 kone


Recommended Posts

AJS:lle kiitokset. Ja asiaan sanoivat korjaamolla että kuplassa (1302 -71) olisi kuulemma 3-käpäläinen kytkin luultavasti 180mm ja ois tarvinnu vauhtipyörä vaihtaa. Joten kaipaan tietoa että mitä puuttuu tai on väärin? No ainakin vanha kone toimii joten ei tarvitse värjötellä ;) moposkootterin kyydissä.

 

Ps. kuplan omistajana vasta toukokuusta 2007

Link to comment

ei ei ei ei... vauhtipyora ja kytkin kulkee moottorin mukana. Ainoa oleellinen seikka on varmistaa etta kytkimen irrotinlaakeri (painelaakeri) on yhteensopiva, ja niita on vain kahta tyyppia.

 

Kuplan 1600 konetta ei ole kasittaakseni suomessa ollut kuin uudemmalla, 1302s tai 1303S painelaakeria vastaavalla kytkimella. Oli se sitten 3 kapalainen tai tahtimallinen. Tuon aikakauden (71 tai uudempi) 1300 koneet on 180mm kytkimella ja 1600 on 200millisella. Kumpikin kayttaa muistaakseni samaa painelaakeria.

 

Jos kyse on pakun koneesta niin muistaakseni homma on jokseenkin sama.

 

Joku kun viela vahvistais milloin vaihtui painelaakerin malli niin olis aika varmaa tietoa jo. Senkin kylla saa helposti vaihdettua uudemman malliseen.

 

 

jan

Link to comment

muok_DSCN1750.jpg

 

Eli uudessa koneessa on tuollainen kytkin, omasta mielestäni tuo olisi uudenmallinen kytkin. Onko näin?

Tämä tarkoittaisi sitä että paikallaan olevassa 1300 koneessa olisi vanhan mallinen kytkin, näin nopeasti pääteltynä. Täytyy käydä huomenna kysymässä korjaamolta kuvien kera että millainen kytkin siellä oli. [/img]

Link to comment

juu toi on sen uudemman paineasetelma vanhemmassa on sellaiset kolme kynttä joiden keskellä rengas... joka käy uudemman laatikkoon sorvaamalla pari milliä keskeltä pois. Kokeiltu on. =) ja ainakaan vanhemmassa laatikossa ei mulla ollut holkkia ollenkaan joka tulee vaihdelaatikon aselin päälle eli siis paine laakerin sisälle tulevaa vaan liikku laakeri ihan vapaasti joskin voi olla hupaa laakerille.

Link to comment

Sanoivat korjaamolla sen olevan http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/4925-10.jpg tuollainen eli tarkoittaa vissiin sitä että kone tai kytkin on vaihdettu jossain vaiheessa kupliksen elämänkaarta. Kysymys eksperteille: jos tilaan hotcarsista holkin joka tulee vaihteiston ja kytkimen väliin sekä vaihtovirtalaturin niin onnistuisiko koneen vaihto noin pienellä toimenpiteellä? Vai mikä on teidän neuvonne asiassa?

Link to comment

Hei,

 

minkahan lainen laatikko siella sulla on?

Onko siella siis painelaakerille ohjainholkkia vai ei?

 

http://hotcars.net/Prod/pict-o/4951-70.jpg

 

Tuo holkki kuuluu uudempaan lodjuun jossa on tallainen painelaakeri:

http://hotcars.net/Prod/pict-o/4950.jpg

 

 

Ilman holkkia olevat laatikot kayttaa vanhempaa painelaakeria:

http://hotcars.net/Prod/pict-o/4949-10.jpg

 

 

Nayttais silta etta vanhemmat mallit kayttaa paineasetelmaa missa on korokerinkula kapalien tai kynsien keskella.

 

Uudemmissa holkki ottaisi kiinni korokerinkulaan joten sita ei ole.

 

Vanhan mallin laatikkoon saa vaihdettua uuden mallin painelaakerin vaihtamalla haarukka uudenmalliseen ja adapteriholkki taalta:

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0771195846

 

siina on holkki valettu stefaan kiinteaksi. Vanhan mallin lodjussa ei ole pultinreikia uuden mallin ohjainholkille joten sita ei siihen saa kiinni.

 

Jos sulla on vanhan mallin laatikko niin yksinkertaisempaa olisi ehka hommata vanhan mallinen paineasetelma sitten silel kaveriksi :)

 

 

jan

Link to comment

En tiedä kun en ole autoa ilman konetta nähnyt. Auto on valmistettu 71 joten siellä kai pitäisi olla uudenmallin kytkin yms vai olenko väärässä? Mistäs sen laatikon tiedot saisi selville? Kun en ole vielä läheskään asiantuntija.

Link to comment

kaikki riippuu siitä onko sulla se loota minkä ikäisestä... gurut kertonee tarkempia tuntomerkkejä noista. Mut itse tarkistasin ainakin onko siinä laatikon pääakselin ympärillä ne 3.kiinnitys reikää mihin ton painelaakerin sisään tulevan tumpin voi kiinnittää ja jos löytyy hommaisin sen tumpin ja uudemman laakerin jostain. ei oo kumminkaan kovin paha rasti. ja eikun konetta vaan kiinni ja projektia etiä päin.

Link to comment

Ostettiin kupla toukokuussa 2007 joten kauan ei ole ollut. Eli en tiedä millainen laatikko on tai minkä ikäinen. Ja ei nyt ihan projektista ole kyse kun voi ajella ihan kivasti. Ostettiin toinen kone kun vanha ampu tulpan pihalle ja eli ja elää pieni pelko että vanha kone hajoaa jossain vaiheessa. Ja ajateltiin samalla että sais hiukan parempaa kulkua 1600 koneen avulla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...