mick Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Lohko aarporattu seuraavaan kokoon, mutta päätylaakeri otettu jostain syystä kahta kokoluokkaa kapeammaksi. Ei löytynyt mistään sopivaa laakeria sitten... Joku fiksu sanoi, että kannattas laittaa prikka väliin, tekee vaikka vanhasta laakerista sorvissa. Sattui kuitenkin löytymään valmis sopivan paksu prikka, joka oli kuparia muistaakseni. Kasasin koneen, ja sen prikan avulla päätylaakerikin tuntui juuri sopivalta. Alakerta nippuun, ja jäi odottamaan myöhempää käyttökohdetta... Myöhemmin katsoin sellaisen kuplankoneen korjausleffan, jossa otettiinkin kaksi pykälää pienempi laakeri, josta sorvissa tehtiin sopiva siihen aarporattuun lohkoon. Eli silloin laakeri oli kaksi pykälää kapeampi, mutta pykälän isompi. Juuri sellainen minkä olisin tarvinnut. Nyt tuo lohko olisi tulossa käyttöön. Arvon tässä pitäisikö lohko avata vielä kerran ja sorvauttaa oikeankokoinen laakeri tuohon, vai meneekö tuolla prikkaviritelmällä? Aika mieto kone tulossa. Ei vain millään viitsisi alkaa purkamaan konetta jälleen, varsinkin kun siinä on jo yhtä sun toista paikallaan. Nakkasin kaksi shimmiä väliin ja vauhtis paikalleen, ja välys on aivan uskomaton. Todella iso siis. Tuleeko vauriota tms jos laitan vaan nipun shimmiä väliin ja koneen kasaan? Meneekö jotkin öljykanavat tms vääriin kohtiin tai vaikuttaako jotenkin koneen kestävyyteen? Se päätymmäisen laakerin "soviteprikka" tuli laakerin vauhtipyörän puolelle, eli laakerin sisempi olake on juuri oikealla paikallaan. Ja pukkia kavennettu juuri sieltä vauhtiksenpäästä. Liika kavennus + soppeli prikka = pitäisi olla oikeassa kohdassa laakeri? Ainakin laakerin tappi meni hyvin paikalleen. Vai onko tuossa jotain mitä en nyt hoksaa? 6V vauhtista tarjoan, oli muistaakseni O-rengas tuossa. Ja väliin laitoin peltisen tiivisteen joka tuli niiden vauhtiksen tappien alueelle. Kuuluukos tuo tiiviste tuohon? Voisiko se aiheuttaa liiallisen päittäisvälyksen? Voiko kampiakseli olla jostain muusta mallista, että olisi pari milliä pidempi??? Melko järeät shimmit pitää olla jos kolmella tuosta selviää! /lisäys Voiko liian monella/paksulla shimmillä kikkailu aiheuttaa sen, että vauhtiksen stefakaula ei yllä kunnolla stefalle saakka? Ja pääsisi vuotamaan öljyä? Quote Link to comment
Guest Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 ei tuo tee öljykierrolle mitään,siis suuri päittäinen.mutta mikäli sulla nyt 2 shimmiä+ peltirikka siellä kampuran ja vauhtiksen välissä niin varmasti välys lepikossa. ota rikka pois(ei kuulu sinne,jos kerran on o rengas vauhtiksessa) ja lisää shimmi.uus mittaus.voipi olla hurja ero!! niin ja jos se "soviterikkaviritys "yhtään klappi niin auki uudestaan,muuten sille en keksi mitään syytä ettei olis ok.mutta siis oltava ok eikä sinnepäin ! muuten hakkaa lohkon/laakerin taas vituksi hyvin äkkiä. ja noin 4-5mm päittäs välyksellä riittää stefalle vielä tiivistyspintaa(eräs kone oli tollanen mikä vaihtoon meni,mutta öljyt pysy KÄYDESSÄKIN sisällä!!!!!!) Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 Joo otanpa pois sen peltisen sitten. Siellä vain oli vanha osittain murskautunu paikallaan kun tuon vauhtiksen jostain kaivoin... Ajattelin että laitetaas uusi tilalle. 2 Shimmiä ja peltitiiviste siis välissä, ja päittäisvälys on reilun millin ellei enemmänki... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 minkä kokoset shimmit siellä nyt on?? tuo peltitiiviste tekee kyllä aika paljon lisää siihen välykseen..se tosiaan pois niin kuin aikasemmin jo mainittu... Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 nyt on kolmella shimmillä 0.19mm, paljonkos sen piti olla :) Tää saattaa sittenkin onnistua :) Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 eikös sen 0.06-0,12 pitäis olla... viisammat kertokoon tarkemmin. Eihän tuo nyt pahalta enää kuullosta.. Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 eli 0.09mm lisää shimmiä vaihtamalla... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 jos kaikki ok, niin noin sen pitäis tapahtua... ei sen kummempaa.. Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 eipä saa noista minun shimmeistä sopivaa lukemaa... haitanneeko jos laitan neljällä? Tuskin? Neljällä olis nyt 0.11mm Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 kyllä se kolme on se ohjearvo ja sillä ite kyllä menisin.. minkä paksusta shimmiä sulla on käytössä?? Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 heh nyt en muista mitä oli, kun aina yhden vaihoin toisen kokoseen ja paketti kasaan takas :D Ja nyt se on liiman kanssa läjässä jo, neljällä shimmillä :/ Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 hmm.. en tuosta neljän shimmin käytöstä tiedä, mutta noiden shimmien paksuuksien tiedoilla ois voinu päätellä onko koneessa väljää juuri tuolla vauhtipyörän päätylaakerilla.... jos se laakeri on väljä pesäänsä ei sillä aja montaa kilometriä ennen kuin öljyt tulee ulos.....ps. kokemusta on. Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 mihin kokoon se laippa on vedetty kun ei oikeaa laakerikokoa löydy?? Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 lähes vuosi sitten kasasin tuon, en muista. Puoli milliä oli liian kapea kuitenki /lisäys eli taitaa olla parikin pykälää kapeampi... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 ja sinne laitettiin sit tuon puoli milliä, tai mitä lie, kokonen prikka että tuli jämäkkä?? Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 ei liene hirveä projekti irroittaa vauhtipyörä ja katsoa liikkuuko se päätylaakeri kun kampiakselia liikuttaa edestakasin... jos se liikkuu ei ole mitään järkeä kasata konetta... Quote Link to comment
mick Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 Joo siis siitä tuli jämäkkä, just eikä melkein. Eli tiukkaa teki laittaa laakeri paikalleen. Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 eli ei muuta kuin tarpeeks paksua shimmiä sit sinne.. 0,36 taitaa olla paksuin... kyllä sen sitten kolmella shimmillä pitäis saada kohdalleen.. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Ja mitä väliä sillä muka on, että on kolmen shimmin sijaan neljä? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.