Jump to content

Nokkalaakereista


Guest Aasi

Recommended Posts

Purin tuossa just yhden koneen ja alkoi epäilyttää onko tehdaskoneistettu (VAG) vai onko vielä alkuperäisessä asussaan... Oli stanttumitoissa ja VW laakereilla kasattu, jos tehdaskoneistettu niin nokkalaakerithan on jotain muuta kuin std laakerit. No noista kyseisistä laakereista ei löytynyt kuin VW logo ja varaosanumero, joten olisiko joku ystävällinen jolla olisi vaikka etka tms, kaivaisi mikä tuo laakeri on... nro on 113.101.522

 

Koitin kyllä verrata toisen lohkon sisältä löytyneisiin std tarvikelaakereihin mutta ihan täyttä varmuutta en saanut onko pienenpieni ero vai kuvittelinko vain olevan...

Link to comment
Etka sanoo, että "Camshaft bearing shell" eikä oo mitään yli/alikokomerkintää, joten stanulta siis vaikuttais.

Ok kiitos, pitää otaa vielä noi lohkot esille ja vaikka kolmaskin ja verrata istuuko kunnolla vai miten. Se ero tuntui olevan tosiaan niin mitätön että saattoi olla omassa päässäni, mutta epäilys jäi hieman kun katselin.

 

Niin juu ja ulkoisesti lohkossa ei ollut kans mitään kierrätyskaman tunnuspiirteitä mitä noita on yleensä nähnyt.

Link to comment

mulla kerran tullu vastaan hiottu nokka jossa erikokoset lakrut,ja oli vw korjaama kone (1500cc)kierrätysmerkein. ja muistaakseni ei ollu laakereissa merkintää mutta eipä sopinu uudet vakio laakerit,silmin pistävä ero.tästä vuosia aikaa joten tarkemmin en muista,tais mennä kasaan vanhoilla laakereilla nokka sillon.

Link to comment

Joo toikin saattaa hämätä et on VAG:n tyyliin koneistettu lohko, eli nokkalaakeritkin voi olla sellasessa sit muuta kuin std kokoa, mutta lohkossa ei esim. kierrätysmerkkiä ollenkaan, eli päällepäin hankala tunnistaa. Tuli meinaan eilen tallikaverin kanssa puhetta kun se joskus aikoinaan kans ruuvaili noita, oli jossain koneistatuttanu just tolleen aarporaukset, eli siivu pois ja stanttukokoon runkolinja jne. mutta ei siis volkkarilla vaan missä lie koneistamolla.

 

Jahka ehdin tallille joku päivä niin puran vielä palliksen koneen ja katson mietä sieltä löytyy, sit on 3 eri lohkoa mihin verrata nouita laakereita.

 

mutta eipä sopinu uudet vakio laakerit,silmin pistävä ero.

Onko se miten silmiinpistävä ero? suunnillen mitoissa?

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Nokka-akselin laakerit voi mitata lohkosta ja itse akselista.

 

Lohkossa oleva pesä on std. mitoissa 27,5mm.

jos mitta on 28mm. on mitta +0,50mm. ylikoossa.

 

Sisämitan saa mitattua nokka-akselista.

 

Keiteleen Koneesta löytyvät kaikki yli ja alikoot.

Link to comment
Hei A. Onko kytkinlevy tallella, siinä keskiössä voisi olla kierrätysmerkki?Jos on niin moottorikin on melko varmasti tehtaalla käväissyt.

Pitäis olla kytkinpalikat tallessa juu, tarvii vilkaista, ja mitata noi nokan pesän mitat kanssa samalla...

 

Putket ja männät meni jo kierrätykseen tuosta koneesta, yks putki oli melkoisen juntturissa kaneessa kiinni, piti käyttää voimaa että lähti irti... Muuta palikat vielä kyllä tallessa.

 

Niin juu, se lohko oli muistaakseni AS lohko, AS 41 valua, vaikka sillä mitään merkitystä tässä asiassa...

 

Sillä mietin vain että onko sittenkin ihan orggiskuntoinen sätös kun päittäistilakin oli std mitoissa 22mm, eli ei koneistettu, eikä kyllä kovin pahasti edes kulunutkaan (ei pahemmin tuntunut pykälää sormella)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...