Jump to content

Juniksen alennusvaihteista toisenlainen lähestyminen....


Recommended Posts

Ampukaa joku tämä ajatus maahan ettei tarvii pähkäillä...Alennusvaihteet pitää melua ja niiden takia koneen kierrokset on liian ylhäällä maantienopeuksissa. Eikö meteli helpottuisi oleellisesti jos tekisi nykyisten suorien hampaiden tilalle vinohampaiset rattaat? Vaihdelaatikossa ainakin suorahampaiset huutaa ja vinot on hiljaa. Ja samalla kun teettää vinohampaiset miksei muuttaisi välitystä ? Luulisi että edes 1:1 sopisi tai jopa nykyiset toisinpäin. Ei siis muutakaan tiuhemmaksi vaan pidentäisi välityksiä. Kopan ulkomitat tulee vastaan ?

 

Nämä pyörittelyt koneen ääreltä alennusvaihteita näkemättä. Olisko mahdoton ajatus ? Joitain laatikon rattaita teettäneenä tiedän että homma ei ole ilmaista, mutta voisi pelastaa paljon esim juniksessa jossa museokilpien takia halutaan alennusvaihteet säilyttää, mutta jota olisi niistä huolimatta tarkoitus käyttää myös maantiellä.

Link to comment

Hyvinhan se munkin junis sysasi motarilla liki 150kmh alennusvaihteilla :D

 

Kopan koko tulee varmaan esteeksi jos meinaa nurinkurista "alennusta" tai edes 1:1 valitysta sinne ankea. Vanhempi koppa on viela pienempi muistaakseni kuin uudempi, ja alennus suurempi.

 

Vinohammastus aikaansaa myos kasittaakseni sivuttaisvoimia, jotka normaalisti otetaan laippalaakerilal vastaan, kuten esim. nokka-akselin rattaiden tapauksessa. Joku lakeritsi siis tarttis varmaan tunkea sinne alennusrattaiden taakse sitten.

Link to comment
Guest Toheltaja

Ei sinne mahdu muita ku omansa, mittailtu on. Lisäksi tosiaan tarttee ainakin sille pyörän akselitumpille sitte päittäislaakerinkin, muuten kairaa ajanmittaan pesästä läpi noi normaalit kuulalaakerit. Eikä välttämättä kovinkaan paljoa hiljene käytännössä tuon kokoisella hammastuksella noilla pyörimisnopeuksilla.

 

oisin meinaan tehny omaani jo 6 vuotta sitten vinohampaiset, mutta en lähteny tekemään, koska pesissä ei o tilaa, eikä laakerimuutoksiinkaan ois ollu tilaa.

Link to comment

Hyvä. Tätä odotinkin että joku on jo tilanteen tsekannut. Ilmeisesti lisää tilaa ei sitten ole sovinolla koneistettavissakaan. Menee kait turhan vaikeaksi tehdä uudet billet kotelot johon saisi välityksen toisinpäin ja kunnon laakereilla. Jos joku innostuu tuollaisia tekemään voisin olla mukana jakamassa kustannuksia.

Link to comment

Käytän vähän tätä aihetta hyväkseni, eli ei kiinnostais ottaa alennusvaihteita pois kun joskus vois vielä laittaa auton alkuperäiseksi mut onko jotain esteitä madaltamiseen ihan perinteisellä tyylillä, eli kääntämällä jousilaattoja esim yhden hampaan niin kuin kuplassakin.....????

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...