Mika Heikola Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Ampukaa joku tämä ajatus maahan ettei tarvii pähkäillä...Alennusvaihteet pitää melua ja niiden takia koneen kierrokset on liian ylhäällä maantienopeuksissa. Eikö meteli helpottuisi oleellisesti jos tekisi nykyisten suorien hampaiden tilalle vinohampaiset rattaat? Vaihdelaatikossa ainakin suorahampaiset huutaa ja vinot on hiljaa. Ja samalla kun teettää vinohampaiset miksei muuttaisi välitystä ? Luulisi että edes 1:1 sopisi tai jopa nykyiset toisinpäin. Ei siis muutakaan tiuhemmaksi vaan pidentäisi välityksiä. Kopan ulkomitat tulee vastaan ? Nämä pyörittelyt koneen ääreltä alennusvaihteita näkemättä. Olisko mahdoton ajatus ? Joitain laatikon rattaita teettäneenä tiedän että homma ei ole ilmaista, mutta voisi pelastaa paljon esim juniksessa jossa museokilpien takia halutaan alennusvaihteet säilyttää, mutta jota olisi niistä huolimatta tarkoitus käyttää myös maantiellä. Quote Link to comment
Guest Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Hyvinhan se munkin junis sysasi motarilla liki 150kmh alennusvaihteilla :D Kopan koko tulee varmaan esteeksi jos meinaa nurinkurista "alennusta" tai edes 1:1 valitysta sinne ankea. Vanhempi koppa on viela pienempi muistaakseni kuin uudempi, ja alennus suurempi. Vinohammastus aikaansaa myos kasittaakseni sivuttaisvoimia, jotka normaalisti otetaan laippalaakerilal vastaan, kuten esim. nokka-akselin rattaiden tapauksessa. Joku lakeritsi siis tarttis varmaan tunkea sinne alennusrattaiden taakse sitten. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Ei sinne mahdu muita ku omansa, mittailtu on. Lisäksi tosiaan tarttee ainakin sille pyörän akselitumpille sitte päittäislaakerinkin, muuten kairaa ajanmittaan pesästä läpi noi normaalit kuulalaakerit. Eikä välttämättä kovinkaan paljoa hiljene käytännössä tuon kokoisella hammastuksella noilla pyörimisnopeuksilla. oisin meinaan tehny omaani jo 6 vuotta sitten vinohampaiset, mutta en lähteny tekemään, koska pesissä ei o tilaa, eikä laakerimuutoksiinkaan ois ollu tilaa. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Hyvä. Tätä odotinkin että joku on jo tilanteen tsekannut. Ilmeisesti lisää tilaa ei sitten ole sovinolla koneistettavissakaan. Menee kait turhan vaikeaksi tehdä uudet billet kotelot johon saisi välityksen toisinpäin ja kunnon laakereilla. Jos joku innostuu tuollaisia tekemään voisin olla mukana jakamassa kustannuksia. Quote Link to comment
rockford Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Käytän vähän tätä aihetta hyväkseni, eli ei kiinnostais ottaa alennusvaihteita pois kun joskus vois vielä laittaa auton alkuperäiseksi mut onko jotain esteitä madaltamiseen ihan perinteisellä tyylillä, eli kääntämällä jousilaattoja esim yhden hampaan niin kuin kuplassakin.....???? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Voi tehdä. Ex Free Technics pakussakin oli versio 1.0 tehty juuri noin. Oliko 1 vai 2 pykälää en muista. Pyörän kulmat on silloin lintassa. Paljon siis negatiivista pystykallistumaa. Näytti omaan silmään melko hyvältä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.