Jump to content

AA:n "tako" pytty/mäntä-satsi


Recommended Posts

Isot pojat ovat puhuneet rapakon takana, ettei oikeista takomäntiä kannata laittaa kadulle, kun mahlen 94 "tako" männät käy yhtähyvin.

 

Kaikesta huolimatta itsellä(kin) on silti tulossa kadulle takomännät, merkkiä wiseco. En usko että nuo AA takomännät ovat juurikaan huonommat kuin wisecot, lähes samanhintaiset aircooledissa..

Link to comment

Ootko jo päättänyt että millä iskulla olevan strokerin teet?

 

Mainitsitko että mitkä kiertokanget sulla on? Varmaan tosi hyvin passais I-beam tai H-beam kanget vahvemmilla pulteilla, mä laittaisin 82 iskuiseen 5,5" mittaiset kanget. Se on aika yleinen kangen pituus maailmallakin 82-iskuisessa koneessa.

 

Nokkahan sulla oli W120? Tosiaan riittää varmaan niille bugpack streetpro(?) kansille mitkä sulla oli, jotkut laittaa tuollaisen nokan kanssa vielä 1,25:1 keinut. Mutta keinut kannattaa varmistaa että ne on todella 1,25:1 vipusuhteella, eikä 1,35:1 niinkuin joskus joiltakin valmistajilta on tullut.

 

Tietty toinen vaihtoehto noiden kansien kanssa olisi FK-8, itsellä on kokemusta FK-10:stä jossa teoriassa tehoalue 3500-7000rpm, ainakin bergin kirjan mukaan, oma 2276cc niillä suht avarilla kansilla kyllä heräsi jo 2500 kierroksen kohdalla ja rykimättä veti 1500 kierroksesta 4-vaihteellakin. FK-8 sopinee siis vielä paremmin katuajoon, kun tehoaluea ehkä n 500rpm alempana, tarjoten silti yläkierroksilla kadulle voimaa. Mun mielipide siis vain tämä.

 

Uteliaisuutta kiinnostais nähdä, onko sulla kuvaa niistä kansista nyt kun ne on portattu, vai onko ne vielä?

Link to comment

Kyllä vaaka alkaa yllättäen kääntymään 78 millisestä 82 milliseen :) Kanget mulla on tuossa nykysessä CB:n 5,4" h-profiilit, ja niillä olen ajatellut jatkavani strokerissakin jos ei ihmeempiä muutoksia tule. Varmasti 5,5" olisi sopivammat. Kansista ei ole heittää kuvaa. Ne on nykymuodossaan lähinnä fiksattu tehtaan jäljiltä, mutta jos/kun venttiilit suurenevat, niin pitänee sitten kanavat ja palotilat käydä uudestaan läpi. Toivottavasti palotiloista löytyy riittävästi poistettavaa, ettei puristukset nouse nykyisestä 9,5:stä liikaa...

Link to comment

Yks vaihtoehto on mäntiin sorvata 1-1,5x70mm kokoinen syvennys, jos haluaa puristuksia laskea vähän. Ainakin noissa CB:n 044 kansissa riittää materiaalia jopa 70cc palotilan tekemiseen, taitaapa jotkut CB:n CNC kannet tulla aika isoin palotiloin, ainakin 64cc kokoisine.

Link to comment

Halusitko itse laskea kansia vai oliko ne laskettu jo kun sä ostit ne?

 

Voi olla että ei paljoa saa enään palotilaa suuremmaksi. varmaan 3-4cc saa lisää palotilaan muotoilemalla sitä, mutta semi-hemi tyyppistä palotilaa kannattaa välttää. Sytytysennakkoa kun semi-hemi kansi tarttee enemmän ja silloin matalan dekkikorkeuden hyöty alkaa olla olemattomissa.

 

Ei muutakuin vie männät asian osaavalle sorvarille =) Omassa firmassa ainakin tosi osaava sorvari, joutuu tekeen aika tarkkojakin töitä tiukkoine toleransseineen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...