Guest Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Onnistuuko staattinen säätö siten, että virranjakajan pohjasta eli katkojan "vasaralta" tuleva piuha kytketään sarjaan taskulampun polttimon , pariston ja moottorin rungon kanssa? ecit: Moottori 1200, vuosimalli noin -75..76 1-sylinteri ykk -7.5 astetta eli vasen lovi hihnapyörässä. Virranjakajan käyttöakseli on asennettu kampiakseliin siten, että virranjakajaa käyttävä lovi on kohtisuorassa kampiakseliin nähden hihnapyörän ollessa em asennossa. Kun nyt painan virranjakajan paikoilleen, asettuu 1-sylinterin merkkikolo noin kello neljään, eli alipainelautanen noin kello 18:30. Lampun avulla tarkka syttymispaikka ja vähän takaisin ja jakajan kiristys paikoilleen. Vaan sitten alkaa ihmettely. Kun alan pyörittämään konetta hihnapyörän mutterista ei lamppu sytykkään heti ykk -7.5 astetta vaan reilusti myöhemmin. Säädin sitten uudestaan siten että pyöritin jakajaa myötäpäivään niin kauan kuin lamppu sammuu, eli alipainelautanen noin kello 21:00. Nyt konetta pyörittämällä lamppu syttyy kauniisti silloin kun pitääkin. Itse kysymys: Raavin nyt päätäni tuon merkkilampun syttymisen kanssa, eli eikö tulppa saa kipinää normaalisti juuri silloin kun katkojan kärjet ovat kontaktissa ja pyörijä kohdallaan? Vai pääseekö suurjännite tulpalle silloin kun kärjet ovat auki ja pyörijä tietenkin kohdallaan? Kun parissa ohjeessa mitä olen lukenut on ristiriitaa. Niissä on pelattu puolan ja sytytysvirtojen kanssa ja mulla ei mene sinne nyt mitään piuhoja vielä tässä vaiheessa. Kysymys voi herättää hilpeyttö mutta eikös se niin ole ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan... :) Quote Link to comment
Guest Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Tarpeettoman hankalalta kuulostaa. Kansi auki. Virrat paalle. Kaantelemaan jakajaa tai kampiakselia. Kun karkien valissa hyppaa kipina silmin nahtavasti ja kuuluu pieni "raps", niin kipina hyppaa myos tulpassa eli siina on syttyhetki. Jonkun aikaa kun noiden kanssa on pelannut niin ei tartte edes kantta aukoa kun kuulee sen rasahduksen kannen lapi :) Puola latautuu kun karjet on kiinni, ja tulpalle lahtee kipina kun karjet aukeaa. Jos haluat kayttaa testilamppua, niin: - karjilta tuleva piuha irti puolasta - testilampun toinen piuha kiinni puolan plussaan - testilampun toinen piuha kiinni karjilta tulevaan piuhaan - auton sytytysvirta paalle - kaannetaan jakajaa tai kampiakselia ja kun lamppu syttyy, puolaa ladataan. Kun lamppu sammuu, olet loytanyt sytytyshetken. Staattisella saadolla paasee lahelle, mutat se ei ole tarkka. Tarkempi on ajoituslampulla katsoa sytytyksen ajoitus moottorin kaydessa, silloin on kaikki valykset nollassa, eli loysat pois rattaiden hammastuksesta ja jakajan kulumat pelissa mukana jne.. Quote Link to comment
Guest Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Kiitos nopasta vastauksesta. Mulla tosiaan on kone vielä penkissä eli en saa virtoja päälle. Mutta vastauksen sain sinulta eli tulppa saa kipinän silloin kun kärjet aukeavat. Eli pyöräytän jakajaa hieman takaisin päin eli kohtaan milloin minun lamppuviritys sammuu. Strobolla tosiaan tarkempi säätö, ensin pitää saada vaan kone edes käyntiin. Quote Link to comment
multanen Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Minä kytkisin testilampun maan ja kärjiltä puolalle menevän piuhan väliin (ts. rinnan kärkien ja kondensaattorin kanssa). Hyvä puoli tässä on että mitään johtoa ei tarvitse irroittaa. Tässä kytkennässä valo syttyy kun kärjet aukeavat eli sytytyshetkellä. Mielestäni tämä on yleisempi tapa kytkeä testilamppu kuin Bugfuelin tyyli mutta molemmat varmaan toimii yhtä hyvin. Quote Link to comment
Guest Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Minä kytkisin testilampun maan ja kärjiltä puolalle menevän piuhan väliin (ts. rinnan kärkien ja kondensaattorin kanssa). Hyvä puoli tässä on että mitään johtoa ei tarvitse irroittaa. Tässä kytkennässä valo syttyy kun kärjet aukeavat eli sytytyshetkellä. Mielestäni tämä on yleisempi tapa kytkeä testilamppu kuin Bugfuelin tyyli mutta molemmat varmaan toimii yhtä hyvin. Joo tama toimii myos ja on viela simppelimpi Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted July 20, 2009 Share Posted July 20, 2009 Virranjakajaa käyttävä lovi on kohtisuorassa kampiakseliin nähden. Käyttöakselin päässä lovi on epäkeskeinen ja sen on oltava hihnäpyörän puolella. Lamppujen sijalla voi katkojän kärkien välissä käyttää silkkipaperia. Kun paperi irtoaa kärkien välistä, on sytytysaikamerkit oltava kohdillaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.