Guest Tumi Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Asiasta mitään tietämättömänä ajattelin kysyä viisaammilta. Olen jo aikas kauan puhdistellut sähköliitoksia ja miettinyt millä saisi helposti löydettyä hapettuneet liitokset. Eli mitä pitäisi yksittäisen liitoksen kohdalla mitata ja mitä pitäisi mittarin näyttää? Tai voisiko esimerkiksi strategiseen paikkaa sijoitetulla virtamittarilla seurata ajon aikana missä vika? Tai entä jos irroittaa johdot akun navoista, kääntää avaimesta virrat päälle ja mittaa koko systeemin vastuksen? Melkein kaikkien vikojen korjaamisen ensimmäinen ohje on liitosten tarkistaminen ja jos siitä selviäisi parilla mittauksella niin sehän olisi helppo juttu. Olisi hienoa jos joku osaisi hiukan opettaa tai suoraan tyrmätä, niin ei tarvitsisi turhaan pähkäillä. Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Voit mitata eri piirien jännitehäviön yksinkertaisella volttimittarilla. Tee yksi pitkä johto joka sopii mittariin ja toisessa päässä hyvä krokotiili tms.. Liitä pitkä johto akkuun ja lähde sitten liitoskohta kerralla metsästämään missä jännite laskee. Virtapiiri tulee olla kuormitettuna. Mittaus on ehkä kätevin tehdä kytkemällä mittarin plussa akun plussaan koska silloin ei haittaa vaikka akun jännite laskee mittauksen aikana. Maa puoli voidaan mitata samalla periaatteella, eli mittarin miinus akkuun ja plussa kuluttavaan laiteen miinukseen. Voit toki mitata sekä plussan että maan samalla kertaa liittämällä mittarin miinuksen akun miinukseen ja sit mittarin plussalla hakea vikaa. Silloin maadoituspisteiden tulee näyttää nollaa ja plussat lähellä akun jännitettä. Jos on heikko akku täytyy vaan muistaa välillä mitata myös akun navasta mikä on lähtöjännite. Piirin vastuksen mittaaminen ei kerro koko totuutta. Esim jos on huono liitos (pieni johtava pinta-ala) näyttää vastusmittari että kaikki on ok koska se ei kuormita piiriä. Virtamittaus on hankala, koska mittari tulee laittaa mitattavaan piiriin kiinni, ja liskäksi tulee tietää mikä on oikea virtamäärä kyseisessä johdossa. Muista että virtamittauksessa mittarin johtimet ovat kytkettynä toisiinsa erittäin pienellä vastuksella. Eli jos mittari on vahingossa virranmittausasennossa ja pistät kiinni esim akkunapoihin niin ainakin mittari pamahtaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.