iiroh Posted August 19, 2009 Share Posted August 19, 2009 Entisöinnissä 1966 kupla, jossa alkuperäinen 1300 kone , ajettu todistettavasti vain 68000km. Kun ostin auton, kone kävi ihan hyvin oman arvioni mukaan. Korin korjausten takia koneen irrotus edessä, joka tapauksessa. Osaisiko joku koneguru vetää yhteen minkälaisilla mittauksilla / tarkistuksilla voisin todeta koneen kunnon. Minulla ei ole koneen purkamisfobiaa, mutta toisaalta ei tunnu mielekkäältä purkaa vain periaatteen vuoksi siistiä konetta, joka ei nähdäkseni edes juurikaan vuoda öljyä. Mitä kaikkea voi todeta enemmin purkamatta konetta ? Olin ajatellut jotain tämänsuuntaista. - öljyvuotojen / tiiveyden tarkistus katsomalla - puristuspaineet - venttiilikopat irti, venttiilien välysten säätö jos tarve - kaasuttimen purkaminen, tiivisteiden / neulaventtiilin uusinta - bensapumpun kalvon tiivisteiden vaihto Mitäs muuta ? Mikä koneessa voisi olla huonossa kunnossa näillä kilometreillä/ tässä iässä ? Oliko tyhmä kysymys 43v vanhasta koneesta ? Auto seissyt lähes koko ikänsä lämpimässä tallissa joten päällepäin ei näytä pahalta. Virranjakaja ? Laturi? Puhallinkotelo ? Onko mittakellosta jotain hyötyä ? Kiitos guruille. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 19, 2009 Share Posted August 19, 2009 päittäisvälys... Quote Link to comment
iiroh Posted August 19, 2009 Author Share Posted August 19, 2009 Eli tuo päittäisvälys katotaan siitä kampuran päässä olevasta hihnapyörästä vetelemällä ja työntämällä näppituntumalla, vain miten ? Vai mittakellolla ? Onko välys olematon jos kaikki hyvin vain onko sille joku ohjearvo ? Kiitos. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 rempatussa koneessa about 0.15mm... yleensä tuon verran ajetussa jo 2-3mm :D Quote Link to comment
Guest PeteT Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Tää nyt on vaan mun mielipide, mutta jos noin vähän ajettu orkkiskone ei vuoda öljyä ja toimii hyvin, niin ei sille mitään ole tarpeen tehdä. Uudet öljyt, venttiilien, sytkän ja kaasarin säätäminen ja ajoa. Amerikassakin sanovatten notta "if it ain't broke, don't fix it". Elikkä ehjää ei tarvi korjata. Pete Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.