Jump to content

1966 kuplan 1300 kone, 68tkm - mitä pitäisi tarkistaa ?


Recommended Posts

Entisöinnissä 1966 kupla, jossa alkuperäinen 1300 kone , ajettu todistettavasti vain 68000km.

Kun ostin auton, kone kävi ihan hyvin oman arvioni mukaan. Korin korjausten takia koneen

irrotus edessä, joka tapauksessa.

 

Osaisiko joku koneguru vetää yhteen minkälaisilla mittauksilla / tarkistuksilla voisin todeta koneen

kunnon. Minulla ei ole koneen purkamisfobiaa, mutta toisaalta ei tunnu mielekkäältä purkaa vain periaatteen vuoksi siistiä konetta, joka ei nähdäkseni edes juurikaan vuoda öljyä.

 

Mitä kaikkea voi todeta enemmin purkamatta konetta ?

Olin ajatellut jotain tämänsuuntaista.

- öljyvuotojen / tiiveyden tarkistus katsomalla

- puristuspaineet

- venttiilikopat irti, venttiilien välysten säätö jos tarve

- kaasuttimen purkaminen, tiivisteiden / neulaventtiilin uusinta

- bensapumpun kalvon tiivisteiden vaihto

 

Mitäs muuta ? Mikä koneessa voisi olla huonossa kunnossa näillä kilometreillä/ tässä iässä ?

Oliko tyhmä kysymys 43v vanhasta koneesta ?

Auto seissyt lähes koko ikänsä lämpimässä tallissa joten päällepäin ei näytä pahalta.

 

Virranjakaja ?

Laturi?

Puhallinkotelo ?

Onko mittakellosta jotain hyötyä ?

 

Kiitos guruille.

post-3115-13888361322213_thumb.jpg

Link to comment

Eli tuo päittäisvälys katotaan siitä kampuran päässä olevasta hihnapyörästä vetelemällä ja työntämällä näppituntumalla, vain miten ? Vai mittakellolla ? Onko välys olematon jos kaikki hyvin vain onko sille joku ohjearvo ?

 

Kiitos.

Link to comment

Tää nyt on vaan mun mielipide, mutta jos noin vähän ajettu orkkiskone ei vuoda öljyä ja toimii hyvin, niin ei sille mitään ole tarpeen tehdä. Uudet öljyt, venttiilien, sytkän ja kaasarin säätäminen ja ajoa.

 

Amerikassakin sanovatten notta "if it ain't broke, don't fix it". Elikkä ehjää ei tarvi korjata.

 

Pete

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...