Jump to content

Totaalistoppi kiihdytettäessä - ja analyysia...


Guest Vihannes

Recommended Posts

Wappuaattona ajoin auton (Typ3 1600 TL -66, 6V) kotiin - matkaa noin 10 km.

Aika hyvin meni, tosin käynti hieman katkonaista eikä tyhjäkäyntiä ollenkaan, joten käsijarrulla oli käyttöä. Kotiin kuitenkin siis päästiin ihan tyylillä.

 

Tänään sitten hieman ihmettelemään käyntiä/säätöjä.

Alkuun oli vaikeeta yksin saada auto pysymään käynnissä niin kauan että ehti kabiinista konetillaan käsikaasuttamaan. Sitten visuaalinen huomio. Puolalta toiselle kaasarille (autom.ryyppy) menevä johto oli irti liittimestä. Uusi liitos ja kylläpä käy nätisti- siis tyhjäkäynti ja käsin kaasutellessa. => Koeajolle.

 

1 km 2-3:lla rauhallisesti hymyillen. Sitten eka kunnon kiihdytys kolmosella noin reipas 3000 kierrosta ja vauhtia 60 km - kone sammui, ja virrat hävisivät osittain.

Tien poskeen. Pyörittää tosi nihkeesti - mitä v-...ua.... Pari kirosanaa ja uusi yritys - starttasi hyvin, käy hyvin, joten liikkeelle.

Taas kilsan matka - voimakkaampi kiihdytys - ja totaalinen stop. Tienposkessa käynnistyskokeilu, no way. Ei syty valotkaan, ei toimi pyyhkijät. Mutta sytysvirta ok. Ja kas. Hetken päästä käynnistyi. U-kännöös ja kotia kohti.

 

Vielä kerran totaalistoppi. Otti sen verran koteloon että konetila esille, ja pää luukun alle. Pohdintaa. Mikä muuttunut sitten perjantain, jolloin käynti huono, mutta ei mitään totaalistoppeja? Kytketty puola-ryyppyjohto. Hmmm.... mutta se on välttämätön, joten ... otetaanpa ryypyltä jatkuva johto irti - siis se joka menee siihen jälkikäyntiesto-"venttiiliin".

 

Koeajolle. Hienosti toimii. Ja sammuukin ilman jäkikäyntiä - kone tosin ei mikään kovin kuuma, ainoastaan lämmin.

Hyvä hyvä. Auto pesuun...

 

Kahden tunnin päästä autolle, ajoon olisi aikomus. Käynnistys... ei, uudelleen ei... mitä ihmettä? Nyt ei starttaa - hieman viileämpänä. Ja koneelle. Kytkin kaasari- jälkikäyntiesto -piuhan paikoilleen. Heti starttasi!

 

Hei te nerot!

Kumpi viallinen - se ryyppy-bi-meteaalijousi-hässäkkä vai tuo jälkikäyntiesto?

 

Miksi autosta häviää osittain virrat ja iskee bensansyötön kiinni (?) (ne jälkikäyntiventtiilit) kesken ajon, kiihdytettäessä - mikä sähkövika voi tämmöiseen johtaa? Vai häviääkö kipinä? Hmm.. ja miksi startti pyörii stopin jälkeen nihkeästi, hetken päästä ok?

 

 

Kiitos

-J

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...