Jump to content

Moottorin eka käynnistys


Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti

Minulla alkaa olla kuplan moottori kohta sillä mallilla että se pitäis käynnistää ekan kerran. Moottori on koneistettu ja kaikki osat on vaihdettu uusiin tai uutta vastaaviin. Kone on vakio 1300.

 

Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen ekaa käynnistystä, että en onnistu rikkomaan jotain todella pahasti?

 

Öljyt laitan vielä ja tankin täytee uutta bensaa ja kaikki ruuvit pultit on tarkistettu että on kireällä. Vaihdelaatikko on myös avattu talvella ja laitettu kuluvia osia kuntoon tai vaihdettu, niin onko sen kanssa mitään erityistoimenpiteitä, mitä kannattaisi ottaa huomioon?

 

Olisin kiitollinen jos on jotain mitä kannattaa ottaa huomioon ja joku haluaa kertoa?

Link to comment

Koneeseen kannattaa nostaa öljynpaineet puolan johto irti, sahaat startilla kunnes öljynpainevalo sammuu. Toisaalta kestää kyllä tovin että bensaa tulee tankista asti kaasarille, tämä saattaa kestää joskus kauankin. Starttia ei kannata tällöin vetää kuumasksi asti, vaan auttaa hiukan imasemalla bensat pumpulle asti. Öljyt olis kans hyvä olla jossain muualla ku kannussa pöydällä ;-)

 

Juttuja mitä voi mennä pieleen:

 

Venttiilit säädetty väärin, jotenkin väärässä järjestyksessä tms.

Paukkuu putkessa ja ei kuullosta normaalilta startattaessa, kun ei ole tasaisesti puristuksia pytyissä

 

Bensaletkut väärinpäin pumpussa.

 

Ja klassikkona tulpanjohdot väärässä järjestyksessä johtuen joko jakajan väärästä asennosta tai muusta hasardista.

 

 

 

Kait mää nään tiedän ku oon kaiken jo kerran tyriny :-p

Link to comment

Eipä tuossa tartte oikeastaan muuta kuin varmistua öljynpaineista ja täräyttää käyntiin. Vaikka koneessa olis vakionokka, niin hyvä pitää kierroksia tyhjäkäyntiä korkeammalla. Kuitenkaan yli 2000r/min huudatuksesta ei mitään hyötyä.

 

Tekee aluksi sellaisen 5-10 minuutin käytön ja kuuntelet kuuluuko outoja/ylimääräisiä ääniä ja samaten vuotaako öljyä jne...

 

Tämän jälkeen voit sammuttaa ja vetästä hermosavut tai karhut, riippuen omista mieltymyksistä.

 

Seuraavalla startilla voit lähteä ajamaan jos ja kun olet varmistanut edes suurpiirteisesti sytkän ajoituksen jne...

 

Männänrenkaat sitten tykkää vaihtelevalla kaasulla/kierroksilla ajelusta jo eti alussa. Näin toimien m-renkaisiin kohdistuu painetta laidasta laitaan ja auttaa sovittautumaan sylintereihin= parempi tiiveys jne...

 

Ennen kolmatta starttia voit vaihtaa öljyt.

Link to comment

Itse olen ajanut toisenmerkkisiä ilmajäähyjä sisään niin että ensimmäisen kolmen lämminkäytön jälkeen öljyn ja suodattimen vaihto, sitten ekat kaksisataa mittariin ja öljyt ja suti - tämän jälkeen kolme kertaa viidensadan kilsan välein öljyt ja suodatin. Ehkä liioittelua mutta eipä ole koneissa näkynyt ylimääräistä kulumaa.

 

Jos on uudet/poratut pytyt ja uudet männänrenkaat niin tulee yllättävän paljon pientä metallihiukkasta öljynvaihdon yhteydessä kun renkaat hakee paikkaansa.

Link to comment

Liiottelua tai ei mutta ei tuosta varmasti haittaakaan ole.

Itse en ole koskaan ajanut "käynnistys" öljyillä, vaan käytelly sen ~vartin reippaamilla kierroksilla.

Sit uudet öljyt, ja vaihtelevaa ajoa ~500km taas vaihto ja sit normaalisti noin 5000km välein.

Joskus on ollu suodatin joskus ei, mut aina vaihdettu öljyn vaihdon yhteydessä mikäli ko. moottorissa sattunut olemaa moinen.

 

J

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...