Guest seppo rauti Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Minulla alkaa olla kuplan moottori kohta sillä mallilla että se pitäis käynnistää ekan kerran. Moottori on koneistettu ja kaikki osat on vaihdettu uusiin tai uutta vastaaviin. Kone on vakio 1300. Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen ekaa käynnistystä, että en onnistu rikkomaan jotain todella pahasti? Öljyt laitan vielä ja tankin täytee uutta bensaa ja kaikki ruuvit pultit on tarkistettu että on kireällä. Vaihdelaatikko on myös avattu talvella ja laitettu kuluvia osia kuntoon tai vaihdettu, niin onko sen kanssa mitään erityistoimenpiteitä, mitä kannattaisi ottaa huomioon? Olisin kiitollinen jos on jotain mitä kannattaa ottaa huomioon ja joku haluaa kertoa? Quote Link to comment
NordBling Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Koneeseen kannattaa nostaa öljynpaineet puolan johto irti, sahaat startilla kunnes öljynpainevalo sammuu. Toisaalta kestää kyllä tovin että bensaa tulee tankista asti kaasarille, tämä saattaa kestää joskus kauankin. Starttia ei kannata tällöin vetää kuumasksi asti, vaan auttaa hiukan imasemalla bensat pumpulle asti. Öljyt olis kans hyvä olla jossain muualla ku kannussa pöydällä ;-) Juttuja mitä voi mennä pieleen: Venttiilit säädetty väärin, jotenkin väärässä järjestyksessä tms. Paukkuu putkessa ja ei kuullosta normaalilta startattaessa, kun ei ole tasaisesti puristuksia pytyissä Bensaletkut väärinpäin pumpussa. Ja klassikkona tulpanjohdot väärässä järjestyksessä johtuen joko jakajan väärästä asennosta tai muusta hasardista. Kait mää nään tiedän ku oon kaiken jo kerran tyriny :-p Quote Link to comment
ARTO Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Eipä tuossa tartte oikeastaan muuta kuin varmistua öljynpaineista ja täräyttää käyntiin. Vaikka koneessa olis vakionokka, niin hyvä pitää kierroksia tyhjäkäyntiä korkeammalla. Kuitenkaan yli 2000r/min huudatuksesta ei mitään hyötyä. Tekee aluksi sellaisen 5-10 minuutin käytön ja kuuntelet kuuluuko outoja/ylimääräisiä ääniä ja samaten vuotaako öljyä jne... Tämän jälkeen voit sammuttaa ja vetästä hermosavut tai karhut, riippuen omista mieltymyksistä. Seuraavalla startilla voit lähteä ajamaan jos ja kun olet varmistanut edes suurpiirteisesti sytkän ajoituksen jne... Männänrenkaat sitten tykkää vaihtelevalla kaasulla/kierroksilla ajelusta jo eti alussa. Näin toimien m-renkaisiin kohdistuu painetta laidasta laitaan ja auttaa sovittautumaan sylintereihin= parempi tiiveys jne... Ennen kolmatta starttia voit vaihtaa öljyt. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 kiitoksia tosi paljon vinkeistä! Ja Karhun jälkeenhän ei voi lähteä enää ajamaan :) Quote Link to comment
Guest Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Itse olen ajanut toisenmerkkisiä ilmajäähyjä sisään niin että ensimmäisen kolmen lämminkäytön jälkeen öljyn ja suodattimen vaihto, sitten ekat kaksisataa mittariin ja öljyt ja suti - tämän jälkeen kolme kertaa viidensadan kilsan välein öljyt ja suodatin. Ehkä liioittelua mutta eipä ole koneissa näkynyt ylimääräistä kulumaa. Jos on uudet/poratut pytyt ja uudet männänrenkaat niin tulee yllättävän paljon pientä metallihiukkasta öljynvaihdon yhteydessä kun renkaat hakee paikkaansa. Quote Link to comment
Guest Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Liiottelua tai ei mutta ei tuosta varmasti haittaakaan ole. Itse en ole koskaan ajanut "käynnistys" öljyillä, vaan käytelly sen ~vartin reippaamilla kierroksilla. Sit uudet öljyt, ja vaihtelevaa ajoa ~500km taas vaihto ja sit normaalisti noin 5000km välein. Joskus on ollu suodatin joskus ei, mut aina vaihdettu öljyn vaihdon yhteydessä mikäli ko. moottorissa sattunut olemaa moinen. J Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.