seppo mäntykivi Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Muuten vörkkii töötti, mutta rattia kun hivenenkin heiluttaa/pyöräyttää niin töötti soi. Ymmärrä kyllä toimintaperiaatteen, mutta kuuluuko tukilaakerin ja akselin väliin eriste? Nyt osuu akseli laakeriin ja maadoittuu siitä. Siinähän on se "prikka" joka uppoaa laakerin sisään, pitäiskö sen eristää? Tööt! Quote
multanen Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Eikös tommonen automaattitöötti ole kätevä? =) Ratin akselihan on maadoitettu, taitaa mennä esim. kuminivelen yli johtokin sen takia. Tööttinapin johto kun koskettaa akselia (eli maadoittuu) niin töötti soi. Töötille menee siis plussa suoraan ja maa tulee ratista. Eli nyt sitten osuu töötin johto vahingossa jostain kohalta akseliin/muuhun maassa olevaan metalliin. Tästä en nyt ole ihan 100% varma mutta tulikohan joku ongelma kun laittaa pallon ratin 180 astetta väärin päin (toimiiko vilkun palautus?). Quote
seppo mäntykivi Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Ratti irti ja sama on vika. Töötti toimii kun maadoittaa johdon mutta akselia heiluttaessa maadoitus tapahtuu tukilaakerissa.. Täytynee poiketa Jukin varastoihin tutkimaan jos joku eriste puuttuu? Quote
multanen Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Niin onkstää "tukilaakeri" siis rattiakselin laakeri? Vai mikä? Koko rattiakseli ja ratti on siis maassa koko ajan ja kuuluu ollakin. EDIT: Ai niin nytmä hokasin onko siinä se ratin ympärys eristetty maasta, eli ratin akseli on maassa muuta laakerin ulkopuolta kannatteleva ei... Quote
seppo mäntykivi Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 just niin, akseli on maassa mutta akseliputki on eristetty. eikös se mene näin: akselin sisällä oleva johto tulee töötinnappiin ja nappia painettaessa maa kulkeutuu akselin suojaputkea pitkin johtoon joka lähtee suojaputken alaosasta töötille? TÖÖT! Toimii mutta maadoittaa rattiakselin laakerista jolloin tööttäilee "kokoajan" kunnes rattia hitusen heilauttaa... Ohjauslukon suojapanta on paikoillaan. Quote
multanen Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Luulen että se akseliputki ei ole palliksessa eristetty. Joissain 60-luvun volkkareissa kylläkin on..? Katoin pihassa omasta niin siinä on semmoinen liukusysteemikin tallella (otaksun että maadoitettava johto tulee torvelta tämän kautta). Töötti toimii varmaan niin että torvelta tuleva johto kytkeytyy painikkeella maahan jolloin virta kulkee. Maata saakin sitten vähän joka paikasta, mm. laakereista ja akselia myöten (mulla on ainakin se ohitusjohto kuminivelessä). Töötin tässä johdossa kulkee siis maata, plussa menee suoraan. Quote
seppo mäntykivi Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 akseliputken alapäässä on muovieriste joka kiinnittyy siihen peltilätkään joka pultataan lattiaan kiinni. Yläosassa on kartiokumi joka eristää putken akselista. Kyseessä pallis -69 Quote
multanen Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 akseliputken alapäässä on muovieriste joka kiinnittyy siihen peltilätkään joka pultataan lattiaan kiinni. Yläosassa on kartiokumi joka eristää putken akselista.Kyseessä pallis -69 Joo on se sitten erilainen kun minun -77. Olisko se tuontapanen: http://www.1966vwbeetle.com/Forum/files ... it_183.gif EDIT: Ei se vissiin sais olla mikään osa ratista maassa jos on tuo systeemi. Quote
seppo mäntykivi Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 oiskohan toi numero 36 eriste? Quote
NordBling Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Samaa vaivaa on nyt kuin Sepillä muinoin. Rattiputki maadoittuu jostain väärästä paikasta ja töötti raikaa vaikka ottaisi johdon irti keskiöstä. Onko kokemusta että mistä maavuoto löytyy? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.