Jump to content

ERKki vm-67 standard


Guest Wicu

Recommended Posts

(Siirretty kuplaneitsyys otsikon alta kun ajattelin että ehkäpä tämä kuuluu enemmän Varios projectos puolelle kuin vapaata keskustelua osiolle)

 

 

Kaikki lähti viime keväästä jolloin alkoi kuplahammasta kolottamaan vaikkakin sydän on kuppelille aina sykkinyt, no viime kestä tuli ja meni eikä sopivaa kuplaa vastaan tullut mikä olisi lomautusbudjettiin sopinut. Ja nyt vuodenkuluttua sitten vihdoinkin sain lotosta sen verran että riitti vm67 standard kuppeliin.

 

En tiedä oliko se rakkautta ensisilmäyksellä vai edullinen hinta mutta siinä sitten kauhealla tohinalla soittamaan kuplasta ja kyselemään tyhmiä kun en kerran mitään näistä vekottimista tiedä mutta ainakin esitin kiinnostukseni asiaan. Kyseinen laite oli tuolla porin suunnalla missä rakas velipoikani sattuu asumaan. Siitä sitten sille soittamaan että meneppäs katsomaan katsomaan kyseistä vekotinta että miltä se nyt sitten näyttää kun en itse töiltä ehtinyt, velipoika osasi vain sanoa et joo o ihan ookoolta näyttää päältä ja sisältä että eiköhän se ihan soiva peli ole.

 

No Viikko sitten torstaina kuplaa lähdin hakemaan ja toivoin sellaista kaunista aurinkoista säätä että olisi sitten mahdollisimman mukava körötellä kesärenkailla kohti uuttakaupunkia, mutta kuinkas kävikään... koko päivän satoi lunta hiljalleen ja sitten porista lähdettyäni köröttelemään tulikin jo miltein vaakatasossa tavaraa tuulilasiin. (Pyyhkijöistä ollut jäljellä kuin kumiset laatat jotka nätisti levittivät kaiken sohjon lasiin) (enkä myöskään tajunnut että autolla on ajettu kesäisin ja lämpöräppänät olivat kiinni..)

Eipä siinä muutakuin lehvoista opitut ristinmerkit ilmaan ja herran haltuun. Hienosti kupla toimi ja perille asti hengissä pääsin...(matka ei ehkä ollut nautinto mutta vähintäänkin henkeäsalpaava elämys.) Seuraavana päivänä aikomus oli lähteä katastuskonttorilla pyörähtämään että josko he jotain vikaa autosta löytäisivät mutta enpäs päässyt parkkipaikkaa pidemmälle kun jo napsahti kaasuvaijjeri poikki :)

 

Nyt on vaijjerit vaihdettu (tämän toimenpiteen vielä osasinkin) Ja vielä tarvitsisi jarruvalojenkytkin vaihtaa kytkin kyllä tilattu jo mutta saapa nähdä alkaako jakarit ja lenkit lentelemään kun sitä alkaa vaihtamaan ;)

 

Mutta ennenkaikkea nyt on kuplakuumeeseen antibiootti saatu ja emäntäkin tyytyväinen kun ei enään tarvitse katsoa linkkejä mitä merkillisimmistä vw merkkisistä vekottimista.

 

(Katastusmies ei valittanut muistakun jarruista että oli toiselta puolelta tehoton johon auttoi jarrutpohjassa ajelu.. Sekä ilmatorvien uupuminen lämmönvaihtimista.. eli taidan epäillä että vanha omistaja on ottanut ne pois häkäpöntön pelossa...)

 

Eikä enään muutakuin suunnittelemaan ja shoppailemaan.

 

(Bugfuel jo auttoikin näissä asioissa :) )

 

Ja tässä kuva alkuperäisestä

gubbeli.jpg

 

Ja nelisenkuukautta myöhemmin maalattuna

kupla%20edest%C3%A4.jpg

kupla%20takaa.jpg

 

Sitten pitäisikin alkaa syventymään moottorin sielunelämään josta olen pihalla kuin lumiukko. Tarkoituksena olisi hommata arpakone josta lähteä vaihtelemaan palikoita normaali duunari budjetilla.. josko sais ERKkikin hieman enemmän meno haluja. Ryypätä ERKki osaa jo ilolientä tuo nielee 14l/100km mikä tuntuu sopivalta kun huippunopeus kuitenkin on se 110km/h koti-ikävänturvin... ja luonnollisesti kaasari pissii ylimääräset bensat ulos akselinjuuresta.

Link to comment

Jaahes sitten pitäisi alkaa haalimaan rahaa kasaan ja osasia konetta varten.. Kannattaako vanhasta arpakoneesta lähteä mitään kasaamaan? Kae se lohko siin nyt menee kun ei mitään rata autoa ole kasaamassa.. Luulenpa kyllä että itellä ei riitä tieto eikä taito kattoa niitä välyksiä kohdilleen eikä kyllä ole muuta ku mauseri millä tuijottaa niitä. No ehkäpä sitten jossain vaiheessa talvea tulee kyseltyä sen tiimoilta enemmän. Tarkoituksena olisi saada kohtalaisen luotettava kone mutta ei kuitenkaan ole rahaa laittaa montaa tonnia... ainakaan kerralla. (Jos jollain on näkemystä miten ja millä palikoilla kone kannattaa rakentaa niin otan kyllä siitä asiasta mielelläni neuvoja vastaan.)

 

 

Ja sitten löytyisi tuollainen vaiheittain aukeava kakskurkkunen DGV weber joka on tuossa vähän niinkuin ylimääräsen että jos joku tuntee jonkun ketä tarvitsee sellaista niin minulta löytyisi sellainen hintaan 120e kuvia voin laittaa mikäli jollakin on kiinnostusta ja pitää vielä katsoa merkinnät siitä kyljestä jos sais vaikka kaivettua tiedot kaasuttimen kokoluokasta.. (webru kulkeutui mulle serkkupojan kautta joka on kyseisen kaasarin ostanut muutama vuosi sitten freetechniksiltä joka ei sitten sen hetkiseen autoon sopinutkaan joten ei ole käytetty sen jälkeen) Vaihdossa toki voi tarjota jotain kuplaan paremmin sopivaa kaasaria.

Link to comment

Emäntä ajeli tänään ekan kerran vähän pidemmän pätkän kuplan kanssa ja totes et paskin auto mil hän on ajanut.. Ehkäpä hän on tottunut liikaa tuohon neloskoppaseen gti golffiin... onhan se sentään eri vuosituhannelta.. Ilmeisesti ei oikein tykännyt kun ei meinaa paikoiltaan lähteä kunnolla liikkeelle kun joutuu kaasulla kutittelemaan että saa kierrokset ylös. (onneksi ei sammuttanut ei varmaan olis käyntiin enää saanut.. Tuo kuppelo pyörittelee vähän vaihtelevasti starttia välillä tuntuu että ois akku ihan tyhjä kun jaksaa just ja just pyöriä ja sit taas ku starttaa uudestaan ni pyörii normaalisti liekö startissa jotain vikaa?)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Dgv lähtikin muille maille... Sitten keräilemään rahaa että saa toisen motin hommattua jos sais ERKki hieman lisää elämän iloa.. Ja samalla voisi vaihtaa 12volttiseksi..

Mutta pitänee kuitenkin säästää tuo vanha kone jos haluaa alkaa retroilemaan kuudellavoltilla myöhemmin.

Link to comment
  • 1 month later...

Onkos täällä vakkasuomalaisia kuplanmoottori guruja? Jos ens kevääksi voisi varata asiantuntijan kurkkaamaan mitä tuo erkin syrän on syönyt.. Ja onko kolesteroli tukkinut putket kun tuntuu että käy kolmella ja muutenkin melko nuhaisen oloinen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Oliskohan kellään tietoa että mikä vauhtis mahtaa olla H0 5225868 koneessa. Mitä tossa kuukletin niin ainakin väitti konetta 1500:ksi vuodelta -67 tai siitä tietämiltä vai mahtoikohan toi 68 numerosarjassa ilmoittaa vuoden no ei se ole niin nuukaa.. Lähinnä siinä mielellä kiinnostaisi kyseinen tieto että mitenkäs kahdentoista voltin startti tuollaiseen menee. Aiemmin joku taisi mainitakin että -67 vuoden koneessa olisi jo vauhtis mikä passaa 12voltin starttiin mutta pitäisi varmaksi tietää ennenkun alan osia tilailemaan. Ja tuossa keväämmällä otan ilomielin vastaan tarjouksia sopivista palikoista (Startti, Laturi, laturinjalkakin ilmeisesti pitää uusia.) Virranjakaja lähtee myös vaihtoon ja pitää myös pongata etuvastus pyyhkijän moottorille. Oberilla näyttikin olevan "jännitteen alennin myynnissä"

 

Mitään edukasta paikkaa josta tilata penkkien verhoiluja? Ei kuitenkaan tarvitse olla alkuperäiset. (Ajattelin säästää äidin hermoja ettei hänen tarvitsisi niitä alkaa ompelemaan..)

Link to comment
  • 4 months later...

Mahtaiskohan keneltäkään löytyä vähän originellia levempiä vanteita? Eikös orggikset ole 4.5" että jos vaikka 5.5" leveitä olisi kaksikappaletta niin voisin olla kiinnostunut.

Link to comment
  • 1 month later...

Sitten olis Erkistä moottori irti. Aikansa sai kyllä repiä että antautui ja pakari ei suostunut ilman rälläkkää lähtemään... Jos joku päivä pääsis aukomaan kansia ja tutkimaan mitä ne on syöneet.

Link to comment
  • 6 months later...

Eihän tämä vehje edennyt kesän aikana mihinkään... Konetta sain purettua sen verran että apulaitteet pois sekä kannet auki... Toinen kansista näytti vahvasti siltä että on saattanut "hieman" puhaltaa ohi... Yks reikästen tilalle on kaksireikäiset kannet varattuna ja piti ne paikalle laittaakin mutta ylläripylläri eihän ne mahtuneet... Joten ei muutakun koneistamolle... Sylinteriputket näyttivät olevan ihan ok mutta tietenkin samalla vaivalle nekin voisi uusia... Kaveri kehotti avaamaan myös lohkon ja vaihtamaan sieltä kilkuttimia uusiin.. --> mietintää.... -->

--> --> -->

-->Mainitsin välyksistä niin hän siihen että ei paha nakki senkun heittokellolla kattoo kohdalle... (kysyin tarkoittiko heittokellolla vanhaa taskunaurista joka on ketjun päässä...(no huumorilla eteenpäin on mulla kuitenkin joku haju miltä se kello näyttää ;) ))

 

Olis se komiaa kun olis lähellä lämmin paikka touhuta. No jos enskesänä sitten....

Kuviakin toki voisi räpsiä likaisesta moottorista...

...Johdotukset tulikin kuvattua mutta muistuipa mieleeni että ne on vanhassa kännykässä... (taas perse eellä puuhun.)

Link to comment
  • 2 years later...
Guest Wicu

Toistaiseksi volkkari hanskat naulassa ja erkki Kuopiossa. Katsotaan josko joskus sais sellaiset tilat että pystyis tekee muutakin kuin pelkästään pakolliset asiat leimalle ja hommata sitten uutta volkkaria... Tiedä häntä mitä tuleman pitää.

 

 

Kaiholla ERKkiä muistaen :/ (viimisellä ajolla tuli jo mieleen että ei tohtiskaan myydä :'(  .. )

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...