Jump to content

Palliksen kässäri ei toimi ei


Guest AMa

Recommended Posts

Ekaa kertaa kymmeneen vuoteen bussi pomppas katastuksesta.

Syynä mm:ssa jarrut.

Ei tarpeeksi jarrutehoja eikä käsijarru. Muut viat korjattu mutta jarrut

ei ole kunnossa.

 

Eli takajarruille tehty so far:

* rummut irrotettu

* Kengät putsattu ja hiottu

* Rumpuja hivastu varovasti

* Sylinterit aukastu ja putsattu

* Tarkistettu sylintereiden sulava liike ja palautuminen jarrua painettaessa.

* Rummut paikalleen.

* säädetty ensin täysin kireälle -> löysätty laahaavaksi ja vielä

pari napsua

 

Tulos:

Takajarrut ottaa tasaisesti ja tehokkaasti kun soralla testaa.

Käsijarru ei ota "yhtään", mutta jää kuitenkin kuitenkin laahaamaan.

 

-> uusi säätö operaatio, mutta nyt siten että molemmat takarenkaat on ilmassa

Löysätään hieman ja säädetään siten, ettei ne laahaisi.

 

Tulos edelleen sama. Jarrupolkimeen vastaa tosi hyvin. Käsijarru

päällä rengasta pystyy pyörittämään käsin, vaikka kässäri on kabiinin

puolelta vetastu tiukkaan. Ja kahava ei liikkunut kovin paljoa.

Kun löysää kässärin niin jää laahaama. Kun rummulta lähtevää vaijeriputkea heilutteli löysäs laahaamasta.

 

Ei toimi käsijarru ei. Voikohan ne vaijeriputket olla niin pashaset,

että se jumitus tulee sieltä?

Eilen loppu innostus korjata asiaa enempää, mutta kun se käsijarru

nyt pitäis kuitenkin saada bussiin.

Link to comment

Voi ne vaijeritkin jumittaa tai sitten ne "linkut" mihin vaijeri kiinnittyy jarrukengässä.

Mä oon itse tehnyt niin että löysään ensin kässärin vaijerit löysimmilleen jonka jälkeen säädän rummuista kengät laahaamaan. Välillä jopa käyny polkasemassa jarrua että kengät keskittyis rumpuun paremmin. Ja sen jälkeen kirraan kässärin sopivaksi.

Link to comment

No niin.

Eilen tuli sitten nostettua bussin takapää ilmaan ja katottua niitä

jarruja vielä kerran.

 

Toisella puolella oli käsijarruvaijerin suojaputki halki, ja sinne oli tietty

päässyt likaa. CRC:tä ja liikuttelua, niin jumitus hävisi. Toisen puolen

vaijeriakin liikuteltiin kera CRC:n. Tämän jälkeen säädin jarrut vielä

kerran. Aluksi toinen kenkä laahas hieman ja toinen oli liian kaukana.

Säädin siten että jokainen kenkä on ihan rummun iholla, muttei

kuitenkaan laahaa. Kiristin myös hieman niitä keulassa olevan vaijerien

linkun muttereita.

 

Näillä eväillä jarrut tuntuivat paremmilta.

 

Puoleltapäivin kävin konttorilla ja leima tuli.

Käsijarru ei ollut ihan niin hyvä kuin ois voinut mutta kuitenkin.

 

Eli lopullinen syy oli siis:

Putken sisällä jumittuva käsijarrun vaijeri ja epätarkat säädöt.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...