Guest AMa Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Ekaa kertaa kymmeneen vuoteen bussi pomppas katastuksesta. Syynä mm:ssa jarrut. Ei tarpeeksi jarrutehoja eikä käsijarru. Muut viat korjattu mutta jarrut ei ole kunnossa. Eli takajarruille tehty so far: * rummut irrotettu * Kengät putsattu ja hiottu * Rumpuja hivastu varovasti * Sylinterit aukastu ja putsattu * Tarkistettu sylintereiden sulava liike ja palautuminen jarrua painettaessa. * Rummut paikalleen. * säädetty ensin täysin kireälle -> löysätty laahaavaksi ja vielä pari napsua Tulos: Takajarrut ottaa tasaisesti ja tehokkaasti kun soralla testaa. Käsijarru ei ota "yhtään", mutta jää kuitenkin kuitenkin laahaamaan. -> uusi säätö operaatio, mutta nyt siten että molemmat takarenkaat on ilmassa Löysätään hieman ja säädetään siten, ettei ne laahaisi. Tulos edelleen sama. Jarrupolkimeen vastaa tosi hyvin. Käsijarru päällä rengasta pystyy pyörittämään käsin, vaikka kässäri on kabiinin puolelta vetastu tiukkaan. Ja kahava ei liikkunut kovin paljoa. Kun löysää kässärin niin jää laahaama. Kun rummulta lähtevää vaijeriputkea heilutteli löysäs laahaamasta. Ei toimi käsijarru ei. Voikohan ne vaijeriputket olla niin pashaset, että se jumitus tulee sieltä? Eilen loppu innostus korjata asiaa enempää, mutta kun se käsijarru nyt pitäis kuitenkin saada bussiin. Quote Link to comment
Guest Panze Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Voi ne vaijeritkin jumittaa tai sitten ne "linkut" mihin vaijeri kiinnittyy jarrukengässä. Mä oon itse tehnyt niin että löysään ensin kässärin vaijerit löysimmilleen jonka jälkeen säädän rummuista kengät laahaamaan. Välillä jopa käyny polkasemassa jarrua että kengät keskittyis rumpuun paremmin. Ja sen jälkeen kirraan kässärin sopivaksi. Quote Link to comment
Guest AMa Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 No niin. Eilen tuli sitten nostettua bussin takapää ilmaan ja katottua niitä jarruja vielä kerran. Toisella puolella oli käsijarruvaijerin suojaputki halki, ja sinne oli tietty päässyt likaa. CRC:tä ja liikuttelua, niin jumitus hävisi. Toisen puolen vaijeriakin liikuteltiin kera CRC:n. Tämän jälkeen säädin jarrut vielä kerran. Aluksi toinen kenkä laahas hieman ja toinen oli liian kaukana. Säädin siten että jokainen kenkä on ihan rummun iholla, muttei kuitenkaan laahaa. Kiristin myös hieman niitä keulassa olevan vaijerien linkun muttereita. Näillä eväillä jarrut tuntuivat paremmilta. Puoleltapäivin kävin konttorilla ja leima tuli. Käsijarru ei ollut ihan niin hyvä kuin ois voinut mutta kuitenkin. Eli lopullinen syy oli siis: Putken sisällä jumittuva käsijarrun vaijeri ja epätarkat säädöt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.