Jump to content

Texasinkeltainen kaksikko: 411 ja 412


Recommended Posts

Aloitetaanpa näistäkin jotain projektikertomksen poikasta...

Joitain vuosia sitten mun alkoi kauhiasti tehdä mieli hankkia joku kiva autoprojekti. Merkillä ja mallilla ei ollut suurtakaan väliä -kunhan auto olisi jotain sellaista, että samanlaista ei ihan joka kadunkulmassa tulisi vastaan. Harkinnassa olivat ainakin Citroen GS, Lancia Beta, Alfa Romeo Giulia ja Renault 16.

Eräs ystäväni oli tuolloin tekemässä jollekin vanhalle autokorjaamolle kattoremppaa ja kertoi nähneensä todella oudon Volkkarin, malliltaan 411, korjaamon takapihalla. Vaikka olen pienestä asti ollut suoraan sanottuna autohullu, en millään saanut päähäni, mikä ihme tuo kyseinen auto oli. Pakkohan sitä oli sitten mennä kummastelemaan!

Kun olin kyseisen Volkkarin nähnyt, olin täysin varma, minkä auton hankkisin harrastuksekseni.

Tässä korjaamon takapihalta haettu VW 411 Variant 90:

27b464ff.jpg

Mallimerkintä "Variant 90" tarkoitti, että auto oli piilofarmari. Tämä ei oikein sopinut suunnitelmiini, joten aloin etsiä henkilöfarkkua varsinaiseksi remppakohteeksi, punaisen auton jäädessä varaosiksi. Punainen Variantti sopi muutenkin uhrattavaksi, sillä sitä oli jo aikaisemmin parsittu kasaan ja seisoessaan vuosikausia taivasalla korjaamon pihalla, auto oli alkanut taas mätiä oikein urakalla. Osiltaan auto oli kuitenkin varsin täydellinen ja ennen seisomaan jäämistä siihen oli tehty moottoriremppa. Jonkin aikaa etsittyäni, löysin lopulta henkilöautoksi alunperin rekisteröidyn 411 Variantin. Muistaakseni auto löytyi Volkkaripalstan arkistoituja myynti-ilmoituksia selaillessani. Ilmoitus autosta oli jätetty muistaakseni vuosi-pari aikaisemmin ennen kuin otin myyjään yhteyttä. Auto siis oli edelleen hänellä ja kiinnostuneiden märä autoa kohtaan oli ollut pyöreä nolla... Ainoa ikävämpi homma tämän Variantin hankinnassa oli se, että auto sijaitsi Kajaanissa. No, minkäs teet, eipä ollut lähempänä vastaavia tarjolla. Isäni kanssa sitten haimme kevättalvella 2005 Variantin koko talven kamalimmassa myrskyssä Kotkaan (jossa autojani remppaan). Koko paluumatkan satoi jäätävää tihkua ja lopulta perille päästyämme, oli Volkkari yltäpäältä jäätyneen loskan peitossa. Muistelemme vieläkin isäni kanssa kauhulla tuota reissua!

Tässä remppaan päätynyt vuosimallin 1972 411 Variant ostohetkellä:

05dcd983.jpg

Keltainen auto oli periaatteessa vain tyhjä hylsy, sillä siinä ei ollut tekniikkaa eikä juuri sisustaakaan. Onneksi sentään Suomessa harvinainen farkkumallin takapenkki oli tallella.

Link to comment

Keltaista Variantia olen hissukseen laitellut kuntoon. Auto oli alunperin rekisteröity Ouluun ja viettänyt koko ajoaikansa pohjoisessa, joten se oli varsin tanakassa kunnossa. Muutamaa pientä ruostekorjausta lukuunottamatta, minun ei tarvinnut koriin koskea. Opintojeni vuoksi projektin edistyminen oli hidasta, mutta iltapuhteina tuli kuitenkin aina hankittua osapuutteita sekä kunnostettua osia keittiön pöydällä.

Punaisesta autosta otin paremmat ovet, etuloksut ja takaluukun käyttöön. Aluksi ajattelin laitta autoon myös punaisen etutavaratilan kannen, mutta en meinannut millään saada sitä istumaan nätisti. Tämän vuoksi päädyin sittenkin laittamaan autoon sen alkuperäisen etukannen, joka asettuikin siististi paikoilleen hyvin vähällä vaivalla.

6bbedc15.jpg

Yhden joululoman aikana verhoilin auton etuistuimet. En ollut koskaan aikaisemmin tehnyt verhoiluhommia, mutta ompelukone ei kuitenkaan ollut aivan vieras kapistus minulle. Istuimista tuli ihan hyvät, vaikkakaan en onnistunut löytämään kunnollista verhoilukangasta, joka olisi vastannut takapenkin verhoilua. Opiskelijan budjetti ei tuolloin venynyt kalliisiin autoverhoilukankaisiin, mutta nyt voisin vaikka alkaa etsiä parempaa kangasta tilalle.

29bc9ad9.jpg

Suurimman työn tämän auton tapauksessa olen kuitenkin tehnyt etujousituksen korjauksiin. Nelos-tyypin etupäähän ei enää saa oikeastaan mitään osaa, joten tilalle oli vaihdettava muuta palikkaa. Shoptalkforums:in 411/412-osiosta oli valtava apu keulan korjauksia tehtäessä. Sieltä saaduilla ohjeilla korjasin keskimmäisen raidetangon vaihtamalla alkuperäisten nailonpuslien tilalle pronssiset. Myös apusimpukan pusla vaihtui pronssiseen. Etuiskareiksi tulivat Audi 80:n kaasuiskarit, joita varten minun piti tehdä adapterit iskarin ylä- ja alapäihin. Jousijalan laakereiksi laitoin 1302:n laakerit, jotka ovat rakenteeltaan täsmälleen samat, kuin nelos-tyypin -vain pulttijako on toinen, joten kolme uutta reikää piti porata jousitorneihin.

Tässä raidetangon uudet sisuskalut:

2039c435.jpg

da026932.jpg

Näiden muutosten tekeminen on suhteellisen helppoa ja autan mielelläni, jos joku muu harkitsee samoja toimenpiteitä Nelkulleen.

Link to comment

Nyt, kun tuo Variant on viimeistelyä vaille valmis, päätin hankkia jo seuraavan projektin odottamaan vuoroaan. Täällä Volkkaripalstalla olleen vihjeen perusteella löysin Keuruulta himoitsemani 4-ovisen 412:n. Näitä on tuotu Suomeen vain kourallinen, joten valinnan varaa projektin hankinnassa ei taaskaan ollut. Ostamani auto on todella ruosteinen, mutta siitä ei puutu oikeastaan mitään merkittävää. Ja konekin hörähti käyntiin!

Tässä autoa lastataan vapun aattona trailerille:

ab34fc79.jpg

4604e345.jpg

Ja tässä ollaankin jo perillä Kotkassa:

6bd15bbb.jpg

Autoon on tehtävä käytännössä koko pohja uusiksi. Ainakin etuistuimen alla olevasta poikittaispalkista taaksepäin pohja on niin rapeassa kunnossa, että jalkani meni siitä läpi autoon astuessani. Myös keulassa on pahoja ruostevaurioita. Etenkin kuskin puolen runkoaisa on todella huonossa kunnossa. Tämä korjaaminen tuleekin olemaan haastavaa, sillä kyseiseen aisaan kiinntyy jousituksen apurunko ja kallistuksenvaimennin.

0fd55815.jpg

Näissä autoissa on monia tyypillisiä ruostepesäkkeitä, mutta edellä mainittuja lukuunottamatta tilanne ei ole mitenkään mahdoton. Esim. hankalasti korjattavat takaripustuksen kiinntyspisteet ovat kohtalaisessa kunnossa. Eikä koteloihin ja moottoriluukkuun pursotettu uretaanivaahto ole tehnyt ihan niin pahoja tuhoja, kuin olisi voinut kuvitella. Toisaalta, ikäviä yllätyksiä varmasti löytyy, kunhan alan purkaa autoa ja pääsen tutkimaan sitä tarkemmin.

Tässä vielä otos mun autokalustosta:

8fb14775.jpg

Edessä 1976 Saab 99 Combi Coupé, joka on palvellut käyttis/harrasteautona jo pari vuotta (ja on osasyyllinen 411:n rempan viivästymiseen).

Link to comment

Kävin tässä viikonloppuna hakemassa "hieman" osia autoihini. Täältä myyntipalstalta bongatun ilmon perusteella lähdin ison kärrin ja Combi Coupén kanssa Lounais-Suomeen aarteenetsintään. Ja löytyihän niitä -aarteita nimittäin.

Kamaa olit tosiaan niin paljon, että variantin kylkipari ja alumiiniset sisäloksut piti jättää kuormasta pois. Eivät vain millään mahtuneet kyytiin. Tärkeimpiä osalöydöksiä olivat 412:n hyväkuntoinen etukansi, 4kpl hyviä takatukivarsia, useampi pallonivel, hyviä jarrukilpiä ja vaikka mitä muuta. Mukava oli myös saada Suomessa tosi harvinaisia L-mallin varusteita, kuten kellolla varustettu monitoimimittari, tripillä varustettu nopeusmittari, häikäisysuoja, jossa meikkipeili yms. pientä kivaa hilpettä.

Hauskoja olivat myös jostain Diamont Blau-farkusta otetut kullatut hilppeet. Muistaakos kukaan 90-luvulla liikenteessä ollutta vaaleansinistä 411 Variantia, jossa oli kullatut kojelaudan paneelit, vaihdekeppi, kässäri + muuta pikku osaa? Ne on nyt mulla. Tiedä sitten, pitäisikö noi kehystää seinälle... Enpä usko, että omiin autoihini noita laitan...

Niin, ja vastikää tulleessa Mobilistissa oli ilmoitus, jossa kaupattiin uutta 411/412 tuulilasia. Koska lasi oli täällä Lahden lähellä, ei minulle jäänyt oikein muuta vaihtoehtoa, kuin käydä se hakemassa. Mun Variantissa onkin aika naarmuinen lasi ja se on vaan karkaistu. Nyt sain sitten upouuden laminoidun sen tilalle.

Oli kiva leikkiä osatunnistusta noita nelostyyppien osia muiden volkkariosien seasta penkoessani. Muut Volkuthan ei ole oikeastaan mulle mitenkään tuttuja, kun en ole niiden parissa koskaan touhunnut, joten löysin Nelkkujen osat aika hyvin.

Laitan osapaljoudesta kuvia tänne, kunhan jaksan latailla ne koneelle. Osienhakureissu sujui muuten hyvin, mutta paluumatkalla, hieman ennen Helsinkiä (määränpäähän oli tallini Pyhtäällä, Kotkan kupeessa) Saabistani repesi irti pakoputken laippa. Onneksi vielä toisen putken laippa pitelin pakaria paikoillaan, ettei sentään matka tyssännyt siihen. Aika mehevät oli pörinät, kun tuon kuorman kanssa mäissä joutui laittamaan pienempää vaihdetta silmään...

Nyt pitää alkaa vain käydä tuota osakasaa läpi yhdessä jo mulla olevien osien kanssa. Nyt mulla on varaosia varmasti niin paljon, että voin hyvin luopua huonommista.

412:n remppa aloin sen tarkemmalla syynäyksellä. Auto tuli pestyä ja tulipa pahimmat mujut auton sisältäkin imuroitua. Yllätyksekseni esim. etutavaratila olikin ihan kohtalaisessa kunnossa, vaikka se aluksi näyttikin aika lohduttomalta. Samalla herkistelin ovien lukot, jotta autoa olisi helpompi siirrellä -nyt kuskin ovi ei aina tahtonut aueta ja sitten kun se lopulta aukesi, ei sitä tahonut saada enää kiinni. Sama koski toki muitakin ovia. Ruosteet tuntuisivat rajoittuvan auton alaosaan. Johtunee auton pitkäaikaisesta seisomisesta ruohikossa. Hitsuttelut taidan aloittaa helmoista. Ehkäpä sitten laitan keulan runkoaisan kuntoon. Lopuksi pitää sitten tehdä se suurin urakka, eli väsätä koko pohja tyhjästä... Jos jollakin on kovapeltinen Nelkku lojumassa, niin pohja kelpaisi mulle. Ja kyllä mun tod.näk. pitää paremmat etuloksutkin tuohon 412:een hankkia. Hitsuttelemalla niitstä tulis kyllä todelliset tilkkutäkit...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Viikonloppuna tuli purettua 412:n sisusta, jotta pääsisin kunnolla arvioimaan ruostevikoja. Bitumimattojen alta paljasutunut näky ei kyllä ollut kaunis... Onnistuin deletoimaan kaikki ottamani kuvat, mutta tämä kertonee vikojen laajuuden:

deab8fe1.jpg

Punaisella värjätty alue on tehtävä käytännössä kokonaan uusiksi. Lattian keskellä olevasta poikkipalkista taaksepäin pohjaa ei yksinkertaisesti ole. Aloitan korjaukset kuitenkin korjaamalla helmat, jotka nekin ovat aikas haperossa kunnossa. Pakko saada auton rakenne nopeasti jäykistettyä, ettei kori pääse pahasti nitkahtamaan. Onneksi mulla on näden autojen korikorjauskirja, josta näkee kaikki mittauspisteet. Tietääpähän sitten mihin suuntaan pitää tunkata, ennen kun alkaa lopullista hitsisaumaa tekemään...

Otin muotokammalla Variantin helmoista profiilin ja piirsin pahville. Mulla olisi täällä Lahdessa tuttu paja, jossa olisin muuten voinut tehdä helmat, mutta mankelin maksimileveys on 1000mm ja mä kyllä ajattelin, että olisi parempi tehdä koko helma kerralla. Niinpä kyselin jo paikallisilta peltisepiltä, josko homma onnistuisi. Muutenhan näiden autojen helmat on tosi yksinkertaisia, mutta loiva kaari helmapeltiin pystysuunnassa pitää saada.

5a771340.jpg

162e9d58.jpg

Eihän kellään sattuisi olemaan pihassa 411:n tai 412:n hylsyä, josta voisi laikata irti koko pohjan? Ja 412:n etuloksuja voi kanssa tyrkyttää.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin, alkaa näyttää jo lohdullisemmalta 412:n korjausurakka. Kävin tänään pokkauttamassa uudet helmapellit ja perjantaina haen pohja-aihion. Ehkäpä viikonloppuna pääsen jo aloittelemaan hitsaushommia. Kehtaakohan tänne laittaa kuvia tuon pohjan kunnosta? Vai alkaako katsuri vaatia korimittausta, jos sattu vakoilemaan... Ei tässä toki mitään nitkahtanutta ole tarkoitus tehdä, mutta lisävaivaa lähinnä valttelen.

Link to comment
  • 1 month later...

Viikon verran tuli kesälomasta jo uhrattua 412:n laitolle. Päätin sittenkin aloittaa hommat pohjan korjaamisella, koska en halunnut leikata helmoja auki, enen kuin olin saanut auton rakennetta vähän tukevammaksi.

Lähtökohta:

3ab4332f.jpg

Sain hankittua pohjapeltejä sen verran, ettei ihan tyhjästä tarvinnut alkaa pohjaa väsäämään:

df1921bc.jpg

Tässä jo palasia hitsattuna paikoilleen:

eb21ceac.jpg

Akkukaukalo piti tehdä itse, koska se oli ruostunut myös hankkimastani varosapohjasta. Akkukaukalo sijaitsee näissä autoissa kuskin istuimen alla ja tuppaa aina ruostumaan. Laitoin parempaa peltiä myös etujalkatiloihin ja sain muutenkin koko pohjan aika hyvin nippuun. Kuvassa paikkoja ei ole vielä putsattu, eikä etujalkatiloja ja kynnyspalkkeja korjattu. Kivasti alkoivat taas ovet toimia nätisti, kun kori jäykistyi.

Kun olin saanut pohjan jämäkämmäksi uskalsin avata helmat:

bf5a6188.jpg

Tässä näkyy vähän huonosti, mutta avatussa helmassa näkyy korjattu runkopelti joka on jo maalattu ferrexillä. Nelkuissa on tuolla helmakotelossa varsinainen runkopelti, joka on alaosastaan pistehitsattu helman pintapeltiin. Kaikkiaan helmoissa yhtyy lattia, sisäpuolen kynnyspalkki, kotelon sisään jäävä runkopelti sekä pintapelti. Ja onhan siellä helman sisällä vielä lämökanavatkin. Niitäkin piti vähän korjata, kun olivat etenkin takaosastaan puhki ruostuneet.

Tämän verran varaosapohjasta sitten jäi jäljelle:

263436c0.jpg

Tällaista näkkileipää tuolta korista irtosi:

df724c5d.jpg

Enemminkin tuota olisi periaatteessa voinut olla, mutta eipä pohjasta ollut paljoa jäljellä, joten ei sieltä siksi tarvinnut laikata ruostettakaan pois...

Ruostekorjailujen välissä mun piti vähän siivota sisätiloja, kun aloin saada homeesta allergiaoireita:

ff6194d2.jpg

c19197ad.jpg

Pesin kattoverjoilun ja putsasin kojelaudan, kun molemmat olivat homeessa ja kojelauta vielä linnunpaskan peitossa. Autossa on muuten maijaillut yhtä ja toista elukkaa. Myyjä kertoi kissojen viihtyneen siellä (tämän kyllä huomasi jo hajustakin), mutta siitä huolimatta löysin takistuimen alta hiirenpesän. Ja jotain tipusia tuolla tosiaan on myös paskoista päätellen asustanut. Niin, ja hanskalokerossa oli ampiaspesä. Jotenkin alkoi taas muistuttaa oikeaa autoa tämä hökötys, kun olin siistinyt sitä ja saanut pohjan kasaan. Kunhan olen saanut kaikki pohjan korjaukset tehtyä, voinkin periaatteessa laittaa sisustuksen takaisin paikoilleen.

Mottoritilaakin hieman putsasin ja rakentelin uuden huohotsletkun katkenneen tilalle.

f058d35c.jpg

Nyt pitää vielä keulan runkoaisa korjata ja sitten auto alkaisikin olla taas suthkoht nipussa. Sen jälkeen voin alkaa hissukseen kunnostaa jarruja ja alustaa yms syksyn aikana. Kun 412:n ruosteet on korjattu, voin taas keskittyä tuohon 411 Variantiin, että saan sen vielä liikenteeseen.

Link to comment

Päätin jatkaa opiskeluaikaista perinnettä ja ottaa tallilta kotiin mukaan pikkunäperreltävää iltapuhteiksi. Mun tallihan sijaitsee n. 100km täältä kotoa, joten sinne ei aina pääse, vaikka kuinka olis into päällä.

Tällä kertaa nappasin mukaani L-mallin mittarit, jotka tulivat tuossa aikaisemmin hankkimassani osakasassa. Näissä L-mallin mittareissa on poikkeamina perusmalleihin kello ja lisävarusteena hankittu trippimittari. Mittarit olivat likaiset ja niihin oli päässyt kosteutta sisään, johon sitten oli vielä tarttunut pölyä:

19177f12.jpg

Kello aukesi helposti takakautta ihan vaan muutaman ruuvin avauksella:

5e6ca3f0.jpg

Kuvassa näkyy etenkin bensamittarin likaisuus.

Nopeusmittari piti avata etukautta. Ensin piti varovasti taivutella alumiininen kehys auki. Käytin avaamisessa hieman kaarelle taivutettua purasinta, jonka kärki mahtui menemään kehyksen ja mittarin reunan väliin. Rauhallisesti ja kierros kerrallaan edeten hento kehys lopulta irtosi:

c5b21f2c.jpg

Tässä vielä mittarin osat:

0826a743.jpg

Mittareista tuli oikein nätit puhdistamisella. Mekanismeissa ei tuntunut takeltelua, joten toivoa on, että mittarit myös toimivat. Ajattelin tuon 412:n varustella minulle kertyneillä lisävarusteilla oikeaksi pyhäautoksi, 411:n jäädessä arkisempaan käyttöön. Eli nämä mittarit päätynevät 412:n kojelautaa koristamaan -kunhan nyt saan auton sellaiseen kuntoon, että viitsin alkaa sitä puleeraamaan.

Link to comment
  • 11 months later...

Enpäs huomannutkaan, että tänne on kirjoteltu.

Työkiireet on estänyt harrastamisen aika tehokkaasti. Varaosia on sentään tullut hankittua huomenna alkavaa kesälomaa varten -eli kohta pääsee taas autoja rassaamaan. Tulin just Vaasan lähettyviltä osienhakureissusta ja sain vihdoin 412:n hyvät etusiivet + muuta kivaa molempia autoja varten. Etenkin käyttämättömät pallonivelet ja tehtaan pakkauksessa olevat 412:n helmalistat olivat hienoja löytöjä. 411 on ajokunnossa ja edelleen vaatii vain hitusen viimeistelyä, että sen voisi ottaa käyttöön. Joka kerta tallilla käydessä sillä tulee ajeltua -on se sen verran hauska peli sorapäällysteisillä metsäteillä! Tavoitteena olisi loman aikana vihdoin saada Variantti liikenteeseen ja harsia tuota 412:ää kasaan. Varmaankin päivitän lähiaikoina tätä ketjua, kun hommat edistyvät.

Link to comment

Loman ensimmäinen viikko takana ja jotain ehdin näillekin autoille tethdä. Työt häiritsivät vielä loman alkuakin, joten aikaa hitsailuille ei jäänyt ihan niin paljoa, kuin oli ajatuksissa. Ja siskonkin autoa piti valmistella etanolipäivitystä varten -niin ja naapurin rouvan autoa piti käydä ihmettelemässä, kun ei suostunut käynnistymään... No, jäi aikaa sentään omillekin romuille. Hommat piti aloittaa 412:n vasemman takarummun purulla, koska se oli päättänyt jumiutua.

Yhtenä iltana tuli varapenkit purettua, kun ajatuksissa olisi niiden alkuperäisten verhoilujen hyödyntäminen. Pesulla päällisistä tuli ihan siedettävät, mutta kyllä ne vielä paikkailua kaipaavat. No, katotaan nyt, mitä noilla tekee...

Tärkein homma kuitenkin oli 412:n ruostevauriokorjausten jatkaminen. Näin viattomasti nelkku luimuilee kulmiensa alta:

95045952.jpg

Mutta pinnan alla piilee totuus...

f5e1f18f.jpg

d2676016.jpg

Molemmat yläaisat ovat täysin mädät -samoin niiden takana on lisää ruostevaurioita. Aisojen A-pilarin päädyissä oli n. kahden nyrkin mentävät aukot, joista oli yhteys suoraan sisätiloihin. Myös A-pilarien alaosat olivat huonossa kunnossa. Onneksi saranapalkit sentään olivat vielä tanakat.

Parin päivän äheltämisen jälkeen sain mädät noilta alueilta siistittyä ja uudet aisat taiteiltua paikoilleen.

32910252.jpg

Kerkesin vielä niputtamaan helmakotelotkin lopullisesti kasaan joten pahimmista rakenteellisista ruosteista on jäljellä enää etupään ala-aisat. Noista onneksi vain kuskin puoleinen vaatii enemmin työtä. Sitten olisi jäljellä enää pienempää siistimistä ympäri autoa, jonka jälkeen voinkin alkaa laittaa tekniikkaa kuntoon. Toivotaan, että vielä tämän kesän aikana 412 alkaisi olla suhtkoht nipussa. Tuntuu, että tätä uudempaa nelkkua on niin kiva laittaa, että saa nähdä, missä välissä ehdin tuon Variantin laittamaan katsastuskuntoon...

Link to comment
  • 11 months later...

Vuosi näköjään vierähtänyt edellisestä päivityksestä...

Jotain kuitenkin on tullut puuhailtua koko ajan autojen suhteen. Viikonloppuna vaihdoin Variantiin paremmat lämmönvaihtimet ja muutenkin sovittelin pakoputkia -kuormitettuna kun on kuulunut pientä viheltävää säksätystä. Moottoriin tein myös öljynvaihdon ja samalla vaihtuivat myös suodatin ja siivilä. Valtoselta sain parempia tönärin suojaputkia, jotka vaihdoin myös mottiin tässä taannoin. Öljyä silti tihkui kansien päistä, joten otin putket vielä kertaalleen pois ja laitoin tiivisteet tällä kertaan tiivistemassan kanssa paikoilleen. Nyt näyttäisi öljyt pysyvän sisällä. Ehkäpä uskallan laittaa lämmitysputket takaisin paikoilleen, kun ei enää ole luvassa käynnistyksen yhteydessä sinistä savua sisätiloihin!

ISP-Westiltä tuli viime viikolla avattavien takasivulasien tiivisteet ja Virtaselta pitäisi tulla kohta laseille kehykset. Automaalit.netistä tuli tänään iso automaalipaketti ja maaliruisku. Saa nähdä, miten onnistuu elämäni ensimmäinen auton maalaus... Pohjia olen alkanut hinkata ja kohta pitäisi siis suihkia tuore teksasinkeltainen väri pintaan. Kohta pääsenkin tekemään loppukasausta ja eiköhän sitten ole aika palauttaa auto liikenteeseen 20 vuoden tauon jälkeen.

Link to comment
  • 3 months later...

Variant-projekti alkaa vihdoin olla paketissa. Kahteen kertaan tuli auto maalattua, eikä se nyt täydellinen ole vieläkään. Annan kuitenkin maalin kovettua rauhassa talven yli ja keväällä sitten jatkan hinkkaamista.

WP_000276_zps5ba17ecd.jpg

Hioin pahimpia valumia viikonloppuna pois ja asentelin pisteosia paikoilleen. Eteen asensin sisälokarit ja laitoin lokareiden tiivistenauhat paikoilleen.

WP_000269_zps3b4907e0.jpg

Ajossa on alkanut kuulua kolinaa, joten sitä piti etsiä. Ihan kuulosti auenneille pyöränpulteille, mutta ne olivat hyvin kiinni. Sitten huomasin, että takanapojen pulteilla ei ollut sitä peltilevyä, jolla pultti lukitaan paikoilleen! Autohan on pääosiltaan niputettu jo aikoja sitten edellisen omistajan toimesta, mutta remppa jäi kesken omistajan kuoltua. Niinpä minulla ei jokaisen nippelin kiinnityksestä ole tarkempaa tietoa -aina välillä näitä on tullut vastaan, kun olen jotain rassannut. Takanavat olivat siis päässeet löystymään ja kolahtelivat välillä silloin tällöin ja välillä lonksuivat jo tasaisemminkin.

Tämän kolinan jälkeen tunnistin sitten toisenkin lonksahduksen. Se tulee selvästi silloin, kun nostan kytkimen ja veto alkaa välittyä vaihteistolle. Myös moottorin nykäisyssä esim. pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa saattaa kuulua kolaus. Mikähän tuo voisi olla? Moottori/vaihteisto-paketin keskikannakkeet näyttivät hyvältä ja olen sinne joskus mahdollismman hyvät kannakkeet valkannutkin. Takakannakkeen kumit on vasta vaihdettu ja koko paketti on säädetty ohjeiden mukaan niin, että se varsin tasaisesti riippuu keskikannakkeesta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...