Guest Tuoppi Posted April 8, 2005 Share Posted April 8, 2005 Luin vanhoja aiheita mut ei ihan riittäny joten kertokaahan lisää eli: kone on 1650 mahlen takoilla, 1300 alakerta, keskellä yks drla 40, nokka on lievä viri mut asteista ei tietoa, 009 jakaja. ongelmaa tuottaa kun kone odottelee hivenen ennen kuin antaa tehoja esim 70 km/h ajellessa painaa kaasua niin pieni hyytyminen noin 1-2 sek ja sit mennään. Mistä vois johtua? arvelisin liittyvän kaasariin mut.... En oo haka kaasareiden kans mut kävin nykäseen kaasarin "näkyvillä" olevat putket pois ja niissä oli lukemat 180, 9164*2 ja 132. kurkuissa näytti tihrustamisen jälkeen olevan numerot 26. Mistä noi muut suuttimet löytyy mitä mainittiin vanhoissa jutuissa? pumppu ym. Ja toinen on et onko paljon eroa vakioon jos laittaa kärjettömän sytytyksen ja erikoistulpat(platina?) ja suurtehopuolan? kaverilla ois jakaja ja tulpat joten ei kauheesti maksais...vai meneekö säädöks? Quote Link to comment
Guest Posted April 8, 2005 Share Posted April 8, 2005 >kone on 1650 mahlen takoilla, 1300 alakerta, keskellä yks drla 40, >nokka on lievä viri mut asteista ei tietoa, 009 jakaja. >ongelmaa tuottaa kun kone odottelee hivenen ennen kuin antaa tehoja >esim 70 km/h ajellessa painaa kaasua niin pieni hyytyminen noin 1-2 >sek ja sit mennään. Mistä vois johtua? arvelisin liittyvän kaasariin mut.... Ongelma on tyypillinen keskikaasari-asennuksille joissa on kylmä imusarja (siis sellainen jossa ei ole lämmitysputkea pakosarjalta kuten vakiossa on). Bensaseos ei pysy sumuna vaan tiivistyy piiiiitkään imusarjaan pisaroiksi imusarjan sisäseiniin. Pisarat ei pala. Ongelmaa ei ole isommilla kierroksilla, kun virtausta on enemmän. Keskikaasari on tästä syystä säädettävä rikkaammalle, turhankin rikkaalle (suuttimista). Hiukan apua saattaa olla kunnon imutorvista kaasarin päällä, ainakin se auttaa seoksen sumuuntumista kaasarin kurkussa. Lisäksi kannattaa ilmanputsariin johtaa pakosarjan päältä, moottorin jäähdytyspeltien alta kuumaa ilmaa. Lisäksi ongelmaa saattaa pahentaa väärä sytytysennakko ja/tai jakajan liian jäykkäö ennakkosäädön jousi. Liika esijännitys ei anna ennakkoja ennenkuin on kierroksia enemmän padassa. Kaasupolkimen asennolal tosin ei ole merkitystä, vain kierroksilla. Tämä ilmenee enemmänkin liikkeellelähdöissä nyykähtämisenä. >En oo haka kaasareiden kans mut kävin nykäseen kaasarin "näkyvillä" >olevat putket pois ja niissä oli lukemat 180, 9164*2 ja 132. kurkuissa >näytti tihrustamisen jälkeen olevan numerot 26. Mistä noi muut >suuttimet löytyy mitä mainittiin vanhoissa jutuissa? pumppu ym. Sulla on ilmasuutin 180, joka on ihan hyvä. Seosputki on mallia "2" joka myöskin on paras tohon koneeseen. Pääsuutin on 132 Kurkku on 26mm ja varmaan pienin mitä sinne saa. En muista. Se auttaa seoksen sumuuntumiseen. listasta puuttuu tyhjäkäyntisuutin (se on lyhyemmän putken alapäässä, ihan ton pääsuutinputken vieressä, niitäkin on kaksi) se on varmaan luokkaa 55. Voit kokeilla vitosella isompaa ja kattoa mitä tapahtuu. >Ja toinen on et onko paljon eroa vakioon jos laittaa kärjettömän >sytytyksen käynnistyvyys paranee, ja sytyshetki ei "seilaa" kierroksilal mihin sattuu. OLEELLISIN etu on siinä että sitä ei ikinä tarvitse säätää kun se kerran on sinen laitettu. "Tehoa" ei sillä koneeseen tule lisää merkittäviä määriä. > ja erikoistulpat(platina?) Ei kannata. Kuplan tulpat kantsis vaihtaa huolto-ohjelman suositusten mukaisesti about 20 tkm välein. Platinat kestää HUOMATTAVASTI pidempään, niillä on kai ajettu satakin tuhatta.. ongelma vanhassa kuplan koneessa vaan on se, että niitä ei sitten karstanmuodostuksen takia saa enää ulos sieltä!! Kierteet kannessa menee vähintään pilalle. Muuta "hyötyä" ei platinoista ole tossa koneessa. Osta hyvät "tavalliset" häiriösuojatut NGK tulpat ja vaihda ne ajoissa. Suurtehopuola on makuasia. Voithan kokeilla sellaistakin. Kyllä se silti vakiopuolalla pitää saada toimimaan, puolasta sen ei pitäisi olla kiinni jos se on ehjä. Jan Quote Link to comment
Racing Posted April 8, 2005 Share Posted April 8, 2005 Tuo "miettiminen" on normaalia keskidellorto asennuksessa ainakin jos on putkimallinen imusarja (JM) Itsellä on monessa autossa ollut keskarikaasari ja kaikissa sama ominaisuus. Nykyiseen tilasin imusarjan jossa putket toisiinsa yhteydessä (vähän kammiotyyppinen) saa nähdä kuinka muuttuu käytös kun saa osan. Sulle vois aihan suosista laittaa 30mm kurkut sinne. Ilmeisesti 180 ilma 132 bensa ja tuo yksi on seosputki. Minkäskokoiset kiihdytyspumpun suuttimet on (löytyy siitä kaasarin edestä takaapäin katsottuna kun seisot auton takana niiden isojen talttaruuvikannat avaamalla siitä ylhäältä kaasatin kyljestä. Suuttimien vaihdolla saa ihmeitä aikaan! Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted April 9, 2005 Share Posted April 9, 2005 Kiitoksia nopeista vastauksista... Pitääpä aukasta toi kaasari viä ja kattoo noi loput suuttimet. Kerrohan Kyösti sit miten pelittää toi uus imusarja!! Mut taidan kokeilla sitä kärjetöntä sytkää. Millä tavalla muut on toteuttanu ton tyyppisen koneen kaasari juttuja et sais hyvässä suhteessa tehoja ja toimivuutta mut ei mitään ylimitotettuja ruokkioita? Pistän tänne noi suuttimien koot kun oon ne kattonu. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Voisi varmaan myös kokeilla säätää sitä kiihdytyspumppua antamaan enemmän soppaa. Vastaavat oireet voi syntyä myös sillä, kun kaasua polkaistessa ja läppien auetessa nopeasti virtausnopeus kaasarissa putoaa niin alas, että bensansaanti häiriintyy. Quote Link to comment
Guest arto linden Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Minkälaisia putsareita ootte käyttäny? Mulla yks 36 lortto JM imusrj:lla johon hommasin 10cm korkeet kartioputsarit, ei mahu ottaa luukkuun kiinni. Vois 90 ast. letkuilla viedä sivuille tai eteen.....? Quote Link to comment
Racing Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Mulla on 40 Dellorto JM Imusarjalla nyt ja putsarina korkee mopo-sport pestävä kromatulla kannella. Imusarja on tuettu kaasarin pultista laturin kiinnityspantaan ja olen säätänyt kaasarin niin lähelle tukiraudalla puhallinkoppaa että se ei ota kiinni peltiin! Kyllä se kaasari menee imusarjoineen taaksepäin niin jotta saat pellin kiinni eikä ota jos imari on tehdastekoinen jokkis-imusarja,perseestähän tuo imusarja on,onneksi ei tarvi enää kauaa taistella hukkuvan tyhjäkäynnin ja jäätyvän imusarjan kanssa! Mun putsari on kaasarin pinnasta abaut 7cm ylöspäin romuineen,voipi olla että 10cm on liikaa! Quote Link to comment
Guest arto linden Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Laitoin lamdan ja mittarin jolloin saatiin seuraavat suutin koot 36 keski lorttoon kylmällä imusarjalla. Kone 1,6 noin 100hv (ei muuta tietoa) pääsuutin 155 ja tyhjäkäynti 58, noilla pikkasen rikkaalla mut saakin olla. Tosin 170:llä päällä voimaa oli ehken enemmän..... Quote Link to comment
Racing Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Yksi Dellorto on yksi dellorto ja Tuplat on tuplat,se tuli huomattua todellisesti kun iskin weberit nurkkiin ja heitin dellorton pois keskeltä omasta autosta,uskomaton ero!! Bensankulutus tipahti 3-4L/100km,vääntö ja teho suureni huomattavasti. Kolmessa autossa on itsellä pystydellorto ollut keskellä ja parissa tuplat ja voi sanoa että tuplia ei voita mikään ei tartte leikkiä pätkivän vedon,jäätyvän kaasarin, ja amerikanautomaisen bensankulutuksen kanssa. Juuri mitattu kulutus miedossa 88mm Katukoneessa 2x40 Idf:fillä Jotka (vielä tyhjäkäytisuuttimet pari pykälää liaan isot) n. 11L/100 Huom. maantieajoa yli 300km yli 100km/h lähes koko ajan+90km muuta kaupunkiajoa tuolla kulutuksella.ei paha! Quote Link to comment
Guest arto linden Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Wappu ajelua n.100km takana ja 36:n keski dellu toimii moitteitta, Ei mitään viiveitä kaasupoljinta painaessa, ei jäätymistä (+5). Tyhjäkäynti suutimen vaihto 62:sta 58:aan lopetti ravistuksen 2000-2200 kiekassa (pisaroi/rikkaalla) Kulutuksesta en vielä osaa sanoa, kun on vaan pelkkä kiekkamittari. Uskallan suositella ainakin kesäautoihin varauksetta, tosin säädöt kannattaa laittaa kohdalleen. Jos aletaan niitä viimeisiä hevosia hakemaan niin kait se kaasarit kulmiin on ainoo oikee tapa. Putsaritkin muuten löyty, Pipercrossin "sukat", ainakin aluks. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.