Jump to content

Solex 28 PICT 2 korjaussarja ja rikastimen kalvo-osa


Guest JariR

Recommended Posts

Tuli hankittua Solex 28 PICT 2:een sopivaksi mainittu kaasuttimen korjaussarja. Pääosin osat olivat hyvin vastaavia kuin alkuperäisetkin, mutta rikastimen kalvoon (se kolmion muotoinen) kiinnittyvä käyttöakseli on jonkin verran lyhyempi kuin alkuperäisessä osassa. Tämä näyttää aiheuttavan puolestaan sen, ettei rikastinläppä sulkeudu täysin, vaan kurkun seinämän ja läpän väliin jää muutaman millin rako. Kalvon akselitappikin tuntuu melko jämptiltä reikäänsä vanhaan verrattuna joten mietityttää liikkuuko se riittävän herkästi? Häiriintyyköhän rikastimen toiminta noista läpän viereen jäävistä raoista pahastikin?

 

Tietysti rikastimen toimintaperiaatteen valottaminen saattaisi auttaa ymmärtämään tuon vaikutusta. Viime koekäytöllä (vanhalla kalvo-osalla) kone vaikutti saavan aivan liikaa polttoainetta ja tuppasi kastelemaan herkästi tulpat. Tätä olen nyt koittanut ehkäistä säätämällä lämmityselementtiä "löysemmälle" ja vaihtamalla neulaventtiilin uuteen, vaikkakin vanhakin vaikutti ultraäänipesun jälkeen liikkuvan herkästi.

Link to comment

Mjaa... tuota lämmityselementtiä "kiertämällähän" noita polttoaineseoksia ilmeisesti säädetäänkin... taisivat olla koekäytöllä "aavistuksen" rikkaan puoleiset. :) Mutta tuo kalvo-osan akselin pituus kyllä mietityttää kaikesta huolimatta.

Link to comment

Sen kolmiokalvon tehtävä on avata hiukan ryyppyläppää moottoria käynnistettäessä.

Lämmitys elementin kiertäminen ei vaikuta polttoaineseoksiin(tai vaikuttaa se tavallaan välillisesti kylmäkäynnistys-seokseen).

Ryypyn säätö:Moottorin ollessa kylmä löysää 3 ruuvia ryypyn kannesta,avaa kaasuvipua senverran että porraslevy pääsee kääntymään vapaasti,käännä ryyppyelementtiä siten että ryyppyläppä menee juuri kiinni,kiristä ruuvit,laita virta päälle,pidä kaasuvipua auki siten että porraslevy pääsee kääntymään vapaasti,2-3 minuutin kuluttua ryyppyläpän pitää olla täysin auki.

Link to comment

Ok, kiitos vastauksesta.

 

Nyt siis kun tuon kolmionmuotoisen kalvon akseli on aavistuksen (n. 2 mm) alkuperäistä lyhyempi, on ryyppyläppä aavistuksen auki koko ajan. Tuon parin millin raon ei siis tulisi ilmeisestikään haitata erityisemmin ryypyn toimintaa. Kalvon akselia päätin kyllä hieman viilailla ja öljytä, jotta se liikkuisi jouhevammin reiässään.

 

ryyppylappa_01.JPG

Link to comment
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...