Guest Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 Tuli hankittua Solex 28 PICT 2:een sopivaksi mainittu kaasuttimen korjaussarja. Pääosin osat olivat hyvin vastaavia kuin alkuperäisetkin, mutta rikastimen kalvoon (se kolmion muotoinen) kiinnittyvä käyttöakseli on jonkin verran lyhyempi kuin alkuperäisessä osassa. Tämä näyttää aiheuttavan puolestaan sen, ettei rikastinläppä sulkeudu täysin, vaan kurkun seinämän ja läpän väliin jää muutaman millin rako. Kalvon akselitappikin tuntuu melko jämptiltä reikäänsä vanhaan verrattuna joten mietityttää liikkuuko se riittävän herkästi? Häiriintyyköhän rikastimen toiminta noista läpän viereen jäävistä raoista pahastikin? Tietysti rikastimen toimintaperiaatteen valottaminen saattaisi auttaa ymmärtämään tuon vaikutusta. Viime koekäytöllä (vanhalla kalvo-osalla) kone vaikutti saavan aivan liikaa polttoainetta ja tuppasi kastelemaan herkästi tulpat. Tätä olen nyt koittanut ehkäistä säätämällä lämmityselementtiä "löysemmälle" ja vaihtamalla neulaventtiilin uuteen, vaikkakin vanhakin vaikutti ultraäänipesun jälkeen liikkuvan herkästi. Quote Link to comment
Guest Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 Mjaa... tuota lämmityselementtiä "kiertämällähän" noita polttoaineseoksia ilmeisesti säädetäänkin... taisivat olla koekäytöllä "aavistuksen" rikkaan puoleiset. :) Mutta tuo kalvo-osan akselin pituus kyllä mietityttää kaikesta huolimatta. Quote Link to comment
vwagen Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Sen kolmiokalvon tehtävä on avata hiukan ryyppyläppää moottoria käynnistettäessä. Lämmitys elementin kiertäminen ei vaikuta polttoaineseoksiin(tai vaikuttaa se tavallaan välillisesti kylmäkäynnistys-seokseen). Ryypyn säätö:Moottorin ollessa kylmä löysää 3 ruuvia ryypyn kannesta,avaa kaasuvipua senverran että porraslevy pääsee kääntymään vapaasti,käännä ryyppyelementtiä siten että ryyppyläppä menee juuri kiinni,kiristä ruuvit,laita virta päälle,pidä kaasuvipua auki siten että porraslevy pääsee kääntymään vapaasti,2-3 minuutin kuluttua ryyppyläpän pitää olla täysin auki. Quote Link to comment
Guest Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Ok, kiitos vastauksesta. Nyt siis kun tuon kolmionmuotoisen kalvon akseli on aavistuksen (n. 2 mm) alkuperäistä lyhyempi, on ryyppyläppä aavistuksen auki koko ajan. Tuon parin millin raon ei siis tulisi ilmeisestikään haitata erityisemmin ryypyn toimintaa. Kalvon akselia päätin kyllä hieman viilailla ja öljytä, jotta se liikkuisi jouhevammin reiässään. Quote Link to comment
Guest MassiW Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Terve. Ajattelin just samasta asiasta puoli tunti sitten. :) Vedin ruuvit kiinni kuin ryyppyläppä meni juuri kiinni. Quote Link to comment
Kujis Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Samanlaiseen kaasutimeen huoltoa tehdessä ihmettelin suuttimien merkintöjä -> Solex 1407 sekä Solex .01225. Mitä nämä olisi millimitoissa? Quote Link to comment
hpa Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Hei. Isoisän kielellä nämä luettelot. Tältä Berliinin sivustolta löytyy tutkimalla. http://www.ruddies-berlin.de/SOLEXduesen.htm Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.