metake Posted March 15, 2012 Share Posted March 15, 2012 Ja lisää.. Tästäkin on juttua ollut, mutta täydensin tämän vielä 6 v osiolla ja selvensin muutamia kohtia, ja korjasin yhden virheenkin. Eli ohjeita/huomioita mitä pitää tehdä jos vaihtaa laturin erilaiseen Vanhimmasta uusimpaan, tässä ei käsitellä uudemman laturin tilalle vanhemman vaihtoa, ja taas ohjeet kuplalle, sovellettavissa ehkä muihinkin. Ja kun löydätte virheitä tai huomautettavaa, niin kertokaa. Korjataan... 6v tasavirtalaturi => 12v tasavirtalaturi - poista vanha laturi ja säädin - liitä ohut sininen uuden säätimen nastaan 61 (sama kuin vanhassa) - liitä paksut punaiset uuden säätimen nastaan B+ (sama kuin vanhassa) - kytke säätimen ja laturin väliset johdot samoihin tunnuksiin (DF => DF ja D+ => D+) 6v tai 12v tasavirtalaturi (tai ulkoisella säätimellä oleva vaihtovirtalaturi) => 12v vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä - kaiva takapenkin alta säädin esille ja irrota säädin + johdot. Laturilta tuleva punainen tai punavalkoinen (jos molemmat niin punavalkoista käytetään) yhdistetään auton käyttösähköön ja akulle menevään, eli kaikki kolme paksua punaista (tai punavalkoista yhteen), tästä tulee sähköä laturilta ja se jaetaan akulle ja auton käyttösähköksi. HUOM. Joissain vuosimalleissa akulle menevä johto menee startin kautta, ja tällöin penkin alta löytyy vain laturilta tuleva punainen (tai punavalkoinen) ja vastaava käyttösähköksi menevä. - kojetaulusta tuli säätimelle ohut sininen johto, joka liitetään laturille menevään ohueen vihreään johtoon. Tämä on laturin heräte ja merkkivalon johto. - laturin päässä kytketään paksu punainen (tai punavalkoinen) nastaan B+ ja ohut vihreä nastaan D+, eri vuosimalleissa on lisäksi lukuisia muitakin johtoja säätimestä/laturista, ne jätetään kytkemättä. - jos akulle menevä johto menee startin kautta, niin silloin konehuoneen oikeasta reunasta menee toinen paksu punainen (tai punavalkoinen) johto, tässä tapauksessa se kytketään myös nastaan B+. 6v tai 12v tasavirtalaturi => 12v vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä - kaiva säädin takapenkin alta ja irrota siitä johdot ja poista säädin. - yhdistä paksut punaiset (tai punavalkoiset) toisiinsa - yhdistä ohut sininen ja ohut vihreä toisiinsa - yhdistä äsken liitetty paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin nastaan B+ - yhdistä äsken liitetty vihreä laturin ja säätimen väliseen punaiseen johtoon D+ - laturin ja säätimen väliset johdot kytketään tunnus tunnukseen (DF => DF jne.) - jos vanhalta laturilta lähti paksu punainen (tai punavalkoinen) johto myös suoraan startille, niin yhdistä tämä nastaan B+ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.