Jump to content

ovipahvien puhdistus


Recommended Posts

Pinnan likaisuuden perusteella joko raakan tai laimennettuna.

Tolu on ollut todella hyvä omien kokemuksieni perusteella - ei vielä koskaan ole materiaali mitenkään kärsinyt - kokemusta minulla kuitenkin enemmän veneiden sisustan / homeen putsista, mutta kokeiltu myös ovipahveihin mänty-pohjaista Tolua.

En tiedä sitä, mikä Tolussa on se "tehoaine", mutta tehokkaampaa kuitenkin on kuin esim. mäntysuopa, joka myös on tietty hyvin "turvallinen" aine. Tolussa lienee mukana ainkain jotain, joka puree homeeseen hyvin.

 

Sisäkattoverhoiluun Tolu puri pääsääntöisesti hyvin, kun kyse selvästi pintaliasta, mutta jos se "ruskettuminen" on edennyt jo vinyylin "sisälle", ei siinä Tolukaan auta.

 

Toinen hyvin toimiva on AutoGlymin sisäverhoiluputsi. Se vaan on järkyttävän paljon kalliimpaa kuin esim. Tolu.

 

-J

Link to comment

Onhan toi Tolu vissiin aika kova aine että kokeile raakana varovasti ettei vinyylit ala valua...Nuo vanhat verhoiluvinyylit ei mun kokemuksen mukaan kovin paljoa kestä kemikaaleja ennenkun jo alkaa pehmenemään ja menee himmeäksi.

 

Jos alottaa vaikka hinkkaamalla Fairylla, sit tarvittaessa vaikka varovasti konetiskiaineella ja sit heittää Tolua jos ei vieläkään tokene. Jos sen jälkeen vielä on paskaiset vinyylit tai ylipäänsä vinyylejä lainkaan niin kais se sit kestää tinnerin ja asetoninkin =).

 

EDIT: No ehtipä Kasvimaan Kunkku jo kumoamaan ennenkuin mun teksti ees tipahti näkyviin. Vastuu jäänee kysyjälle, kerro sit kaikille miten kävi =).

Link to comment
Guest fastghia

Swarfegaakin olen käyttänyt ovipahveihin... sitä vihreetä käsinepuhdistusgeeliä siis. Toimii jotenkuten, esim. juuresharjan tms. jäykemmän harjan avustuksella. Puhdistuminen perustuu siis hankausvaikutukseen eikä kemikaaleihin tuossa, luulen. Ei ole tullut mitään vauriota ainakaan ovipahveihin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...